وقتی همه در قبال کرونا مسئول هستند


وقتی همه در قبال کرونا مسئول هستند

تهران- ایرنا- تا حدودی همه مسافران مترو پایتخت ماسک زده‌اند اما مرد جوان و خودکارفروشی بدون ماسک در راهرو واگن‌ها در حال حرکت است و به تنهایی می‌تواند در صورت ابتلا، طی 15 روز نزدیک به 250 نفر را بیمار کند.

آری پزشکان می‌گویند که یک فرد ناقل و نه لزوما بیمار، می‌تواند طی ۱۵ روز نزدیک به ۲۵۰ نفر را بیمار کند؛ بیمارانی که هیچ تضمینی برای بهبود آنان وجود ندارد و در صورت مرگ، تاوان سهل‌انگاری یک شخص را خورده‌اند.

مترو تهران در شرایط عادی روزانه نزدیک به سه میلیون نفر را جابجا می‌کرد و در موج نخست کرونا این تعداد به گفته مدیرعامل شرکت مترو به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر می‌رسید تا آنکه بار دیگر فعالیت‌ها به روند سابق بازگشت و قطارهای مترو بار دیگر شلوغ شد و اکنون خیلی اهمیت دارد که همه در قبال کرونا احساس مسئولیت کنند.

استفاده از ماسک از ۲۵ خرداد در مترو الزامی و اجباری و این مصوبه ستاد ملی کرونا برای جلوگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ در تهران اتخاذ شد و به این طریق مسافران در صورتی می‌توانند از این وسیله حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند که ماسک به صورت داشته باشند.

طی روزهای گذشته هم آمار ابتلا به این بیماری و به تبع آن مرگ‌ومیر ناشی از آن افزایش یافت و شهرداری تهران نیز با جدیت بیشتری نسبت به نظارت بر استفاده از ماسک در میان مسافران اتوبوس و مترو تاکید کرد و حتی در ایستگاه‌ها ناظرانی را به کار گرفت.

بخشی از احساس مسئولیت همگانی در قبال کرونا باید در قالب نظارت مردمی به نمایش گذاشته شودحال این روزها اگر کسی مسیرش به مترو افتاده باشد، متوجه رعایت اغلب مسافران و استفاده از ماسک در میان آنان می‌شود اما نکته جالب توجه بی‌توجهی دستفروشان و حتی برخی از مسافران نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و به نظر می‌رسد بخشی از احساس مسئولیت همگانی در قبال کرونا باید در قالب نظارت مردمی به نمایش گذاشته شود.

دستفروشانی که از روز نخست اعمال محدودیت‌ها یعنی از اسفند سال ۱۳۹۸ در برابر قوانین مربوط به کرونا مقاومت کرده بودند، این روزها نیز با بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی بر تداوم این مقاومت پافشاری می‌کنند؛ پسر جوان دستفروشی که مشغول جوراب‌فروشی است، در پاسخ به اعتراض یکی از شهروندان مبنی بر علت استفاده نکردنش از ماسک می‌گوید که ماسک توی کیفش است.

این جوان دستفروش با ادامه اعتراض شهروند مبنی بر اینکه ماسک برای کیف نیست، کرونا از طریق دهان و بینی منتقل می‌شود، لبخندی تحویل می‌دهد و ادامه کاسبی خودش را در پیش می‌گیرد.

دستفروش دیگری نیز که مشغول فروش خودکار است، ماسک زده اما آن را روی گردن خود قرار داده است؛ همین هم اعتراض یکی از شهروندان داخل مترو را به دنبال دارد که با صدای بلند می‌گوید: آقا ماسک برای گلو نیست چرا روی دهان و بینی‌ات ماسک نمی‌زنی؟ و مرد دستفروش لبخندی می‌زند و کار خود را ادامه می‌دهد.

پسر جوان دیگری نیز در همین قطارهای مترو مشغول فروش قطعات مربوط به موبایل است، وقتی با اعتراض همان شهروند در خصوص علت استفاده نکردن از ماسک مواجه می‌شود با سهل‌انگاری تمام می‌گوید: مگر کرونایی وجود دارد؟ همه‌اش دروغ است؛ من که به چشم خودم ندیده‌ام کسی بیمار شده باشد، خودم هم تاکنون نگرفته‌ام.

دختران و پسران جوان و نوجوان بسیاری هم وجود دارند که اغلب بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی مشغول به کسب‌وکار خود هستند، برخی حتی برای فروش اجناس خود پول نقد جابجا می‌کنند البته با دستانی که دستکش ندارد.

کمتر کسی نسبت به این بی‌توجهی اعتراض می‌کند؛ حتی برخی از آنان با پول نقد خرید هم می‌کنند انگار هیچ کدام از دستورالعمل‌های تاکید شده برای رعایت نکات بهداشتی مهم نیست؛ گویا مردم تا به چشم خود ابتلا به کرونا را نبینند، به آن اعتنایی نمی‌کنند.

«انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران می‌گوید: تهرانی ها کمتر از ۱۰ درصد از پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و همین موضوع هم موجب رشد مجدد شیوع ابتلا به بیماری در این استان شده است؛ «زمان روشنی برای اعلام پایان این بیماری وجود ندارد و انتظار می‌رود تا شهروندان همچنان پروتکل‌های بهداشتی را به ویژه در محل‌های تجمع همچون مترو رعایت کنند».

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در آخرین سخنان خود تاکید کرد که استفاده از ماسک و کرونا را جدی بگیرند زیرا کرونا یکی از خطرناک‌ترین و ناشناخته‌ترین ویروس‌هایی است که به عرصه بشری پا گذاشته و هیچ‌کدام از ویروس‌شناس‌های دنیا هم آینده آن را به خوبی پیش‌بینی نکرده‌اند.

سعید نمکی می‌گوید: مرحله اول بیماری را با وجود تحریم‌ها و مشکلات عدیده در زمینه مسائل اقتصادی کشور داشتیم و توانستیم با کمک همه مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد و جانفشانی کادر پزشکی و درمانی، دستاورد بزرگی را خلق کنیم و مرگ‌ها را به حدود ۳۰ نفر در روز برسانیم و به سمت تک رقمی شدن فوتی‌ها می‌رفتیم.

وی ادامه داد: عده زیادی از مردم به یاد دارند که بارها گفتم ممکن است در دقیقه ۹۰ از گوشه زمین گل بخوریم؛ بارها گفتم که در حال شطرنج بازی کردن با یک ویروس ناشناخته هستیم؛ بارها گفتم که این عادی‌انگاری شرایط و این‌که فکر کنیم ویروس کرونا تمام شده، یکی از خطرناک‌ترین اندیشه‌هاست.

به نظر می‌رسد تنها راهکار در شرایط کنونی کشور و استان تهران، احساس مسئولیت همگانی و پایبندی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و بخشی از این احساس مسئولیت باید در قالب نظارت مردمی به نمایش گذاشته شود.

به گزارش ایرنا به نقل از سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا روز گذشته ۲۵۰ هزار و ۴۵۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۲ هزار و ۳۰۵ نفر رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز