استاد دانشگاه: اقتصاد جهانی شرایط متفاوتی را پس از کرونا تجربه خواهد کرد


استاد دانشگاه: اقتصاد جهانی شرایط متفاوتی را پس از کرونا تجربه خواهد کرد

شهرکرد- ایرنا- دکترای اقتصاد منابع طبیعی و استاد دانشگاه با بیان اینکه اقتصاد جهانی شرایط متفاوتی را پس از کرونا تجربه خواهد کرد، گفت:شیوع ویروس کرونا ثابت کرد می‌توان با مدیریت مصرف منابع انرژی، تحقق توسعه پایدار را با حفظ محیط‌زیست و منابع‌طبیعی محقق کرد.

کامران عادلی روز جمعه در گفت ‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اقتصاد بر مبنای منابع تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر می‌چرخد، این ۲ منبع اقتصاد دنیا را پیش می‌برد و اقتصاد انرژی مهمترین اصل در این حوزه است.

وی ادامه داد: کرونا ۷۰ درصد پروازهای دنیا را لغو کرد و بسیاری از خودروها در پارکینگ‌ها پارک شد و کارخانه‌ها که بزرگترین مصرف‌کننده‌های انرژی بودند کم کار شدند از همین رو حجم زیادی از انرژی صرفه‌جویی و تقاضای جهانی برای نفت کاهش یافت.

عادلی، احیای محیط‌زیست را از مهمترین تاثیرات مثبت شیوع ویروس کرونا دانست و گفت: شیوع جهانی کرونا، از وارد شدن co۲ به طبیعت جلوگیری کرد و برخی کارشناسان منابع طبیعی معتقدند که به اندازه ۱۰ سال، برنامه‌های این حوزه جلو افتاده است و این باعث شد منابع موجود تا حدی حفظ شود و هوا و محیط‌زیست نفس تازه‌ای بکشد از همین رو امید است با تغییر رفتار دولت‌ها در جهان در دوران پساکرونا ، از بسیاری از مشکلات و آسیب‌های حوزه محیط‌زیست کاسته شود و وضعیت کره زمین بهتر شود.

محقق همکار آکادمی انرژی اروپا مستقر در شهر خرونینگن هلند با اشاره به تحلیل صاحبنظران بین‌المللی در مجله وال‌استریت ژورنال در خصوص بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: به عقیده تحلیلگران جهانی، بحران شیوع ویروس کرونا، بزرگترین بحرانی که بشر مدرن بعد از انقلاب صنعتی با آن مواجه شده است اما در عین حال جای امیدواری دارد که پس از آن اقتصاد وارد مرحله رشد خود شود.

عادلی ادامه داد: از همین رو می‌توان گفت بحران کرونا، سخت‌ترین بحرانی است که بشر مدرن در ۲۰۰ سال اخیر با آن مواجه شده است اما جای نگرانی ندارد چون کره زمین در چندماهی که اقتصاد جهان تعطیل شده بود نفس تازه‌ای کشید و منابع انرژی ذخیره و شرایط برای تداوم فعالیت‌های اقتصادی مناسب است.

این استادیار دانشگاه‌های لرستان و شهرکرد در ادامه با اشاره به تاثیرات مثبت و منفی کرونا بر اقتصاد ملی، اظهار داشت: چند ماه بیشتر از وقوع بحران کرونا نگذشته است و هنوز اثر آن وجود دارد از همین رو به طور دقیق نمی‎توان گفت که این بحران چه پیامدهایی در بلندمدت بر اقتصاد کلان به دنبال دارد اما با این وجود کرونا با تاثیرات مثبتی و منفی در همین دوران خود را نشان داده است.

عادلی ادامه داد: از تاثیرات مثبت می‌توان به دورکاری کارمندان و تمرین دولت برای کوچک کردن بدنه خود، صرفه‌جویی در انرژی و منابع کشور با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، تمرین تصمیم‌گیری‌های سریع و بدون بروکراسی اداری و جبران بخشی از کسری بودجه دولت با صرفه‌جویی در هزینه‌ها به ویژه در بحث انرژی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: اختصاص بخشی از بودجه به بخش درمان، تعطیلی صادرات و رکود اقتصاد به ویژه در بخش خدمات، آسیب پذیری اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی، راه آهن و بخش حمل و نقل و تعطیلی اصناف خُرد و واحدهای تولیدی نظیر پوشاک نیز از جمله تاثیرات منفی کرونا است.

عادلی افزود: به نظر می رسد دولت بتواند برنامه‌های اقتصادی بلندمدت برای تحقق توسعه پایدار طرح‌ریزی کند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی