رونمایی از «رواق‌های انتظار» در دهه کرامت/ مهدویت در کلام امام رضا(ع)


رونمایی از «رواق‌های انتظار» در دهه کرامت/ مهدویت در کلام امام رضا(ع)

مراسم رونمایی از کتاب «رواق‌های انتظار» نوشته رضا اخوی به مناسبت دهه کرامت و با حضور کارشناسان مهدوی رونمایی شد. این اثر آشنایی با امام عصر(عج) در کلام امام رضا(ع) را برای مخاطبان سهل و در دسترس کرده است.

خبرگزاری شبستان، گروه غدیر و مهدویت: مراسم رونمایی از کتاب «رواق‌های انتظار» نوشته رضا اخوی با حضور حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، حجت‌الاسلام حسین عباس علیپور مدیر فرهنگی بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) استان تهران و حجت‌الاسلام درچه‌ای مسئول فضای مجازی بنیاد در سالن اجتماعات خبرگزاری فارس برگزار شد.

رونمایی از «رواق‌های انتظار» در دهه کرامت/ مهدویت در کلام امام رضا(ع)

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام کفیل با بیان اینکه یکی از بهترین اتفاقات و گام‌های که باید در معرفی امام عصر(عج) برداشته شود، بیان کلام ائمه است، گفت: باید ببینیم اجداد بزرگوارشان در وصف امام عصر(عج) چه گفته و چه راهکارهایی مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی و دقت رهبران آن، آثار منتشرشده در وصف امام عصر(عج) بیش از گذشته بود، تصریح کرد: اکنون آثار بسیاری در این حوزه منتشر شده است، از این رو در هر موضوع مهدوی با مسائل زیادی برخورد می‌کنیم که این آثار می‌توانند برای همه اقشار کمک‌کننده باشند، از جمله معرفی امام توسط جد بزرگوارشان امام رضا(ع)، چرا که ایشان تنها امامی هستند که در ایران مدفون شده‌اند و مضجع شریفشان در کشور ما قرار دارد.

به گفته معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، امام با هجرت‌شان به ایران و ورود به کشور ما، بسترساز یک تمدن عظیم در ایران شدند. اتفاقاتی که در ایران رخ داده و بناست که در ایران رخ دهد، مبدأ حرکتش توسط امام رضا(ع) بود و ایران با هجرت امام رضا(ع) صاحب تمدن شد و بر تمدن عظیم اسلامی گام برداشت. در روایات متعددی آمده است، مردانی از مشرق زمین خارج شده و گام‌های ظهور را برمی‌دارند. یا در روایت‌های دیگر در فضیلت قم مواردی آمده است که همه با هجرت امام رضا(ع) مفهوم می‌یابد.

وی ضمن بیان اینکه تشیع خود را مدیون امام رضا(ع) می‌داند و انقلاب اسلامی به بیان هجرت امام رضا(ع) حادث شد، ابراز داشت: امام علیه‌السلام هجرت کردند و سه سال در ایران ماندند (از سال ۲۰۰ تا ۲۰۳) اما یک حرکت جریان‌ساز رخ داد که همه مدیون وجود نورانی‌شان هستیم.

حجت‌الاسلام کفیل بخش دیگری از سخنان خود را به خباثت مأمون و نقشه‌های او برای شهادت رساندن امام(ع) اختصاص داد و گفت: مأمون در دعوت از امام(ع) و هجرت ایشان نقشه‌های بسیاری در سر داشت. با خود اندیشید، اگر امام(ع) هجرت را نپذیرفتند، اجازه نفس کشیدن به شیعه در دنیا نخواهد داد و اگر امام(ع) پذیرفتند، او را به ایران آورده و به قتل می‌رساند. این دو هدف در ذهن مأمون بود، از این رو امام رضا(ع) خود را فدای ما کردند، چرا که می‌دانستند با آمدنشان به شهادت می‌رسند. ایشان فرمودند هجرت می‌کنم تا کیان شیعه حفظ شود.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) ضمن اشاره به رونمایی از کتاب «رواق‌های انتظار» گفت: این کتاب ۱۰ فصل دارد که نویسنده آن آقای رضا اخوی بیش از ۵۰ عنوان چاپ شده دارد. نویسنده‌ای با فضل که با دقت فراوان این اثر را تألیف کرده است. فصل اول کتاب، بحث امامت را مطرح می‌کند و امام‌شناسی را مهمترین رکن می‌داند. در فصل دوم با عنوان آب و آئینه به وجود امام عصر(عج) تحت عنوان «آب» و ائمه تحت عنوان «آئینه» پرداخته است. فصل سوم، «آب و آفتاب» نام دارد. آب وجود امام زمان(عج) و آفتاب وجود مبارک امام رضا(ع) است، در واقع موارد مطرح شده در این فصل به مسئله امام زمان(عج) در کلام امام رضا(ع) می‌پردازد. فصل چهارم؛ رواق‌های مهدوی نام دارد. ۱۰ رواق در این بخش مطرح می‌شود و اگر کسی بخواهد یک دوره آموزش معارف مهدوی را سپری کند، می‌تواند به این اثر و این فصل مراجعه کند. بحث دعا و وظیفه ما در دوره غیبت از جمله مواردی است که در این بخش آمده است.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در پایان گفت: «رواق‌های انتظار» انصافاً پرمحتواست. ایشان در فصل دهم یا رواق دهم دو دعا از امام رضا(ع) را نقل می‌کند. دعای اول در قنوت امام(ع) بوده که امام رضا(ع) بسیار مقید به بیان آن در قنوت نمازجمعه بوده‌اند و برای ظهور دعا می‌کردند. ایشان می‌فرمودند: «وجعلنی من انصاره» و دعای دیگر که شیخ عباس قمی در مفاتیح نقل کرده که یونس‌بن عبدالرحمان عنوان کرده امام رضا(ع) پیوسته به خواندن این دعا سفارش کرده‌اند.

دعای قنوت نمازجمعه

امام رضا (ع) در یکی از بهترین لحظات نیایش خود، یعنی قنوت نماز جمعه برای فرج حضرت مهدی(عج) این دعا را می‌خواندند:

«اَللّهُمَّ اَصْلِحْ عَبْدَ کَ وَ خَلیفَتَکَ، بِما اَصْلَحْتَ بِهِ اَنْبِیائَکَ وَ رُسُلَکَ، وَ حُفَّهُ بِمَلائِکَتِکَ، وَ اَیِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ مِنْ عِنْدِکَ، وَ اسْلُکْهُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً، یَحْفَظُونَهُ مِنْ کُلِّ سُوءٍ،وَ اَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ اَمْناً، یَعْبُدُکَ لا یُشْرِکُ بِکَ شَیْئاً، وَ لاتَجْعَلْ لِاَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ عَلی وَ لِیِّکَ سُلْطاناً، وَ ائْذَنْ لَهُ فی جِهادِ عَدُوّ ِکَ وَعَدُوِّه، وَ اجْعَلْنی مِن اَنْصارِهِ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شیْ ءٍ قَدیر؛»

«بارالها! کار ظهور بنده شایسته و خلیفه راستینت (امام مهدی(عج) را اصلاح فرما؛ همان‌گونه که کار پیامبر و فرستادگانت را اصلاح نمودی و از فرشتگانت، نگاهبانانی بر او بگمار و از سوی خویش، با روح القدس او را یاری و پشتیبانی فرما. دیده‌بانانی از پیش‌رو و پشت سر همراه وی گردان تا از هر بدی، نگاهش دارند. ترس و هراس او را به امن و امان دگرگون ساز، که او تو را می‌پرستد و هیچ چیز را همتا و همانند تو نمی‌داند، پس برای هیچ‌یک از آفریدگانت، برتری و چیرگی نسبت به ولیّ خودت قرار مده و او را در جهاد با دشمنت و دشمنش اجازت فرما و مرا از یاران او به شمار آور! که همانا تو بر هر کاری توانایی.»

گفتنی است کتاب «رواق‌های انتظار» از سوی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) و به سفارش بنیاد منتشر شده و در حال توزیع است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود به شماره ۰۲۱۸۸۹۹۸۶۰۰ تماس حاصل کنند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !