ایمان، اخلاق، ولایت مداری و تعقل از شاخصه ها و ویژگی های آرمان شهر مهدوی


ایمان، اخلاق، ولایت مداری و تعقل از شاخصه ها و ویژگی های آرمان شهر مهدوی

حجت الاسلام رجبی در سالروز میلاد امام رضا(ع) به تبیین خواسته های اهل بیت(ع) از جمله امام رضا(ع) برای رسیدن و ساختن آرمان شهر مهدوی پرداخت و گفت: اخلاق مداری، عدالت، ولایت مداری و ایمان از جمله شاخصه های این جامعه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، در روز میلاد با سعادت امام رضا(ع) همه ما غیر از توجه و توسل به وجود نورانی ایشان باید تلاش کنیم تا معرفت و اعتقاد خود را در مقام عمل به ائمه اطهار(ع) بیافزاییم.

همچنانکه می دانیم همه ائمه در عصر خود واجب الاتباع بوده و تبعیت از دستورات آنها برای همه مردم همچون قول کتاب الهی، واجب و لازم است و اهل بیت(ع) نسبت به انسان اولویت در جان و مال دارند.

اما نکته ای که اهمیت آن بسیار زیاد است، موضوع مهدویت است که تقریبا همه ائمه اطهار(ع) در دوران زندگی خودشان به این مسأله اشاره کرده و تأکید کرده اند که روزگاری خواهد آمد که مردی از تبار اهل بیت(ع) که هم نام پیامبر و هم کنیه ایشان است، ظهور می‌کند و جهان را پس از ظلم و جور در آرامش و عدالت غوطه ور می سازد.

بنابراین کسی که از اعماق جان خود به اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) عشق می ورزد و ایشان را ناظر بر اعمال خود می‌داند باید بداند که امروز امام حی او حضرت مهدی(عج) است که باید بنا توصیه خود امام رضا(ع) تمام توجهش را به وجود نازنین این امام غائب از نظر معطوف کرده و زمینه را برای ظهور ایشان فراهم کند.

به همین دلیل در سالروز میلاد با سعادت امام هشتم سلطان علی بن موسی الرضا(ع) با حجت الاسلام «حجت الله رجبی» استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر مهدویت و امامت گفت‌وگویی ترتیب داده ایم که متن گفت‌وگو در ادامه تقدیم می گردد:

ضمن تبریک به مناسبت میلاد امام رضا(ع)، ابتدا برای ما از آرمان شهر مهدوی و ویژگی های آن بگویید.

بنده هم پایان دهه کرامت و سالروز میلاد با سعادت امام رضا(ع) را به شما تبریک می گویم.

ایجاد و تأسیس آرمان شهر مهدوی که همه ائمه از جمله امام رضا(ع) برای آن زمینه سازی کردند، قدمتی به بلندای تاریخ بشریت دارد و با توجه به اقبال عمومی و ذاتی انسان ها، تمامی انبیاء و اولیاء وعده ایجاد چنین جامعه ای را با اهداف متعالی به مردم داده اند، در قرآن کریم آیات متعددی دلالت بر تحقق چنین حکومتی با ویژگی های ایده آل و الهی که در بردارنده امنیت و عدالت و آرامش و رفاه عمومی تمام مردم جهان باشد، می نماید.

سؤالی که به ذهن می رسد این که این جامعه ایده آل و مدینه فاضله که مورد انتظار عموم مردم در طول تاریخ بشر و وعده های تمامی انبیاء و اولیا بوده است، چه ویژگی ها و شاخصه هایی دارد؟

ایمان عمیق جامعه مهدوی به معتقدات اسلامی

اولین و مهمترین شاخصه جامعه مهدوی، ایمان قوی و باور عمیق مردم به خدا و معتقدات اسلامی می باشد که در اثر این ایمان، مردم با شور و اشتیاق فراوان و وصف نشدنی به دنبال کسب و گسترش فضائل اخلاقی و اعمال صالح هستند، در جامعه ای که ایمان مردم عاریه ای نباشد و از عمق جان و روح افراد و در اثر تربیت صحیح دینی تحت زعامت ولی و حجت خدا نشأت گرفته شده باشد اثری از گناه و خیانت و ظلم و بی عدالتی و تضییع حقوق مردم وجود نخواهد داشت از این رو خداوند در آیه 55 سوره مبارکه نور اولین شرط تحقق حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) را ایمان مردم دانسته است.

از امام علی(ع) در ضمن حدیثی نقل شده است که فرمودند: «و لکن در طالقان مردمانی مؤمن خواهند آمد که به خداوند معرفت واقعی دارند و آنان انصار المهدی در آخرالزمان می باشند».

ما امروز چطور می توانیم زمینه ساز ظهور باشیم؟

اگر ما بخواهیم در سالروز میلاد امام رضا(ع) عهدی با خدا ببندیم و تصمیمی بگیریم که برای رضای خدا و اهل بیت(ع) به دنبال زمینه سازی برای تحقق جامعه مهدوی باشیم چاره‌ای غیر از تعمیق باورهای دینی و ریشه دار نمودن اعتقادات مردم در جامعه اسلامی نداریم از این رو وظیفه حکومت اسلامی اهتمام و برنامه‌ریزی وسیع و گسترده برای این امر حیاتی است.

با تقویت ایمان زمینه ساز ظهور شویم

در حقیقت رابطه بسیار محکمی بین تعمیق باورهای دینی مردم با زمینه سازی ظهور حجت الهی وجود دارد که اگر این امر محقق نگردد و آمادگی ظهور ایجاد نشود غیبت ولی خدا هم به همان اندازه به تأخیر خواهد افتاد و در اثر ایمان قوی و باور عمیق دینی صفات و ویژگی های اخلاقی از جمله شجاعت، اخلاص، ایثار، مواسات، استقامت، شهادت‌طلبی، زهد و تقوا، تواضع و فروتنی، اتحاد و برادری در افراد جامعه ایجاد و تقویت می گردد.

پس می‌توان گفت ایمان قوی و ریشه دار و عمیق سرچشمه همه فضایل و مکارم اخلاقی است که در جامعه مهدوی با تکمیل عقول تحت زعامت و تربیت ولی خدا به اوج خود خواهد رسید.

در روایات ما از تکمیل عقل های مردم در زمان ظهور یاد شده است، این مسأله به چه معنا است؟

همه اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) بر لزوم توجه به عقل و عقل مداری مردم تأکید داشتند که نمونه این مسأله برگزاری جلسه های علمی سنگین با حضور امام رضا(ع) بود که حضرت با استدلال های عقلی و فلسفی و برهانی به جواب اندیشه های منحرف و باطل آن رو اقدام کردند.

اتفاقا دومین شاخصه آرمانشهر مهدوی کمال عقول و عقل مداری می باشد که مردم در سایه چنین موهبتی دلهایشان به نور معرفت درخشنده و نورانی می گردد و از نادانی، بی فرهنگی، قشری گری و سطحی‌نگری به دور می‌مانند.

امام صادق(ع) در این باره در حدیثی بسیار زیبا می‌فرمایند: «چون قائم ما قیام کند دستش را بر سر بندگان می‌گذارد و عقول آنها را به وسیله آن متمرکز ساخته و اخلاقشان را به وسیله آن به کمال می رساند».

تا جامعه جهانی به کمال عقل نرسد، زمینه برای ظهور فراهم نمی‌شود

لازم به توضیح است که تا جامعه جهانی به کمال عقل دست نیابد، ضرورت وجود حجت الهی و اداره جامعه بر اساس دستورات الهی و وحیانی و تأسیس حکومت بر اساس شریعت و دستورات دینی را درک نخواهد کرد؛ واقعیت امروز جامعه چنین است که بسیاری از مشکلات بغرنج و دردآوری که در سطح جامعه جهانی به چشم می‌خورد ناشی از فاصله گرفتن مردم و حکومت ها از آموزه‌های دینی و وحیانی و اداره جامعه بر اساس ایسم ها و مکتب های بشری می باشد که چنین فجایعی را به بار آورده است.

به نظر می رسد تنها راه نجات جامعه از وضعیت غیر قابل قبول این چنینی بازگشت به مکتب انبیا و آموزه های وحیانی می باشد که عاری از هرگونه خطا و اشتباه است و جامعه جهانی اگر بخواهد به امنیت و عدالت و آزادی و رهایی از سلطه مستکبران و صلح و سازش و زندگی مسالمت آمیز در کنار هم دیگر دست یابد چاره‌ای غیر از عقل مداری ندارد.

در حقیقت ریشه بسیاری از رذایل اخلاقی، جهل و ریشه بسیاری از فضایل اخلاقی، عقل می باشد؛ طبق صریح روایات ما جامعه مهدوی جامعه‌ای عقل مدار است که در سایه این نعمت الهی خداوند عبادت می گردد و بهشت کسب می‌شود و سعادت دنیوی و اخروی تامین می گردد و در حقیقت محصول و ثمره عقل، ایمان به خدا و اعتقاد به جهان آخرت و مبدا و معاد می باشد، از این رو عقل بزرگترین و اولین موهبت الهی به بندگان می باشد که در سایه ایمان به خدا به کمال رسیده و انسان را به ملکوت می‌رساند.

وضعیت عبادت و توجه به خدا و همچنین ولایت مداری در آرمان شهر مهدوی چگونه خواهد بود؟

یکی از شاخصه های مهم آرمانشهر مهدوی، نیایش و عشق به عبادت است؛ عبادت حقیقی از جمله توصیه های امام رضا(ع) به مردم بود و این که همیشه انسان باید تلاش کند تا در مسیر عبودیت خدا قدم برداشته و از دستورات و خواسته های خای خود سرپیچی نکند.

جامعه مهدوی با تأسی از بزرگان دین و ائمه اطهار(ع) که اولیا و حجت های خدا بر بندگان و الگوی کاملی از عبودیت و دلدادگی به معبود می‌باشند اهل عبادت و راز و نیاز با معبود شده و شبانگاهان را با نماز و نیایش و سوز و گداز عارفانه و عاشقانه به درگاه الهی به صبح می رساند و در نمازهای خویش زمزمه‌هایی به سان زمزمه زنبوران عسل دارد.

توصیف عبادت های اصحاب امام زمان(عج)

آنها در رکوع و سجود و قیام و قعود هستند، روزها در اوج آمادگی و شهامت بر مرکب های خویش برای انجام دستورات حضرت مهدی(عج) ایستاده‌اند و بدون هیچ درنگ و تامل و توقفی در سریع ترین فرصت ممکن دستورات آن حضرت را اجرا می‌کند؛ از امام صادق(ع) در حدیثی راجع به اصحاب قائم نقل است که فرمود: «گویا من نظر می کنم به قائم و اصحاب او در نجف و کوفه که سجده بر پیشانی های آنها اثر گذاشته است...آنها شیران در روز و راهبان در شب اند... و نیز بشارت باد به آمدن مهدی که دل‌های بندگان را با عبادت و اطاعت پر می کند و عدالتش همه را فرا می‌گیرد و نیز زمانی که قائم قیام می کند جز خدا را عبادت نمی‌کنند.

همانطور که شما گفتید ولایت‌مداری و تسلیم در برابر ولی خدا نیز شاخصه بارز جامعه مهدوی است؛ جامعه مهدوی جامعه ای است که مردم به مقام والای حضرت مهدی به عنوان آخرین حجت الهی و باقی مانده و ذخیره انبیا و اولیا و واسطه فیض و انسان کامل و خلیفه الله آنگونه که شایسته و بایسته است، آگاهی و اعتقاد دارد؛ از این رو مطیع محض دستورات و اوامر آن حضرت بوده و نه تنها از وجود گرانمایه حضرت که از زین مرکب ایشان نیز مفتخرانه تبرک می‌جویند چرا که حضرت مهدی سرچشمه تمامی خوبی ها و شایستگی هاست و همه خیرات و برکات از چشمه سار وجود گرانمایه و جاری می گردد.

امام زمانی ها لحظه ای از دستورات ایشان تخطی نمی‌کنند

آنان به سان فداکارانی هوشیار بر گرد سرچشمه برکات و والایی ها و ارزش ها حلقه می‌زنند و جان خویش را در همه فراز و نشیب‌ها و میدان‌های جهاد و پیکار عادلانه او سپر بلای جان گرامی ایشان می سازند و دستورات و خواسته‌هایش را به سرعت برق لبیک می گویند و کسی جرات کوچکترین مخالفت با آن را ندارد و از طرفی با نابودی سردمداران کفر و الحاد زمینه‌های مخالفت و کارشکنی و نفاق در جامعه از بین می‌رود و مردم آزادانه و با اختیار و آگاهی به سوی حضرت مهدی(عج) کشیده می‌شوند.

پس اقتدار و نفوذ ایشان معنوی و خداگونه است و رابطه ایشان با مردم رابطه امام و رهبر مردمی و اخلاقی است و قیام و ظهور آن حضرت نیز برای مردم و نجات و رستگاری دنیوی و اخروی آنان می باشد.

در ارتباط با شاخصه اخلاق مداری در جامعه مهدوی توضیح بدهید؟

دولت مهدوی در سایه احیا و ترویج دین و گسترش و تعمیق اسلام، دولتی فضیلت گرا و دینی است و آموزه های بنیادین اسلام بر آن حاکم است در این دولت عدالت قسط و دادگری اصل بوده و از ظلم و ستم و تجاوز و استعمار و استبداد و جنگ و خونریزی خبری نخواهد بود و ستمدیدگان یاری شده و ناراحتی ها و ناامنی ها و گرفتاریهای آنان رفع خواهد گردید.

دولت مهدوی رضایت و کمال مادی و معنوی مردم را در اولویت قرار می‌دهد

این دولت رضایت و کمال مادی و معنوی مردم را در اولویت قرار می‌دهد، به تربیت دینی و پرورش اخلاقی مردم اهمیت می‌دهد و ارزش‌ها و هنجارهای اخلاقی را در سطح جامعه جهانی نهادینه می‌کند و انسان‌ها را از قید و بندهای نفسانی و استثمار و استعمار قدرتمندان رها می‌کند.

دولت مهدوی، دولت علم و دانش و اندیشه و خرد ورزی است همه کس و همه چیز را به کمال نهایی خود می‌رساند و سعادت واقعی بشر و خیرات عمومی را تأمین می‌کند و رابطه انسان با خدا را تصحیح و انسان را به خودشناسی و خودسازی اخلاقی دعوت می‌کند.

دولت اخلاقی امام مهدی بدین معناست که هم خود جامعه تمام فضایل و نیکی ها و محاسن اخلاقی و عملی است و هم در مقام عمل و اجرا همه آنها را در جامعه محقق می‌سازد هم مدافع و حامی ارزش‌ها و هنجارهای اخلاقی و دینی است و هم ابزار زندگی صنعتی و علمی بشر را برای تحقق به کمالات انسانی به کار می گیرد و جامعه را زنده و انسانیت انسان را احیا می‌کند؛ معیار مشترک این دولت در سرتاسر جهان، اخلاق و معنویت مبتنی بر دین و تکامل و تعالی انسانی است.

دولت اخلاقی حضرت مهدی(عج) فقط پیش بینی و الگوسازی برای آینده نیست بلکه مدل و الگوی زندگی امروزی نیز می باشد، این ایده هم نظر به حال دارد‌ و هم نظر به آینده و ما می توانیم از الگوهای اخلاقی و معنوی جوامع استفاده کنیم و هم در تربیت و پرورش نفوس از آن بهره بگیریم؛ دولت اخلاقی یعنی دولتی مبتنی بر نظام امامت که جامعه را در تمامی ابعاد و جنبه ها به سمت رشد اخلاقی و کمال مطلوب انسانی هدایت و رهبری می‌کند و باورها و رفتارهای مردم را اصلاح می نماید بر این اساس دولت اخلاقی امام مهدی تامین معنویت عقلانیت و عدالت را بر عهده دارد تا جامعه به سمت تعامل تعالی و تکامل تعادل و پیشرفت و رفاه سوق داده شود.

متشکریم از این که فرصت را در اختیار خبرگزاری شبستان قرار دادید.

بنده هم از شما و مجموعه تان که به این امر مهم و حیاتی یعنی موضوع مهدویت و امامت در سالروز میلاد با سعادت امام رضا(ع) اهتمام گذاشتید، تقدیر و تشکر داشته و برای شما آرزوی توفیقات روز افزون دارم.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت