ارتقای زیرساخت توسعه فناوری اطلاعات برای هوشمندسازی شهرها


ارتقای زیرساخت توسعه فناوری اطلاعات برای هوشمندسازی شهرها

شهرکرد- ایرنا- شهر هوشمند (Smart City) شهری است که بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارای معیارهای اصلی شهروند هوشمند، محیط زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند و انرژی هوشمند باشد.

به گزارش ایرنا، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید گام‌های موثری در توسعه فناوری اطلاعات برداشته شد ،اما علاوه بر این اقدامات،هنوز هم چالش‌هایی در این حوزه وجود دارد که رفع آن نیاز به عزم مسوولان مختلف در بخش‌های دولتی و خصوصی دارد.

در همین راستا معاون اول رییس‌جمهوری ۱۸ خردادماه سال‌جاری آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، موضوع نحوه اختصاص اعتبار برای حمایت از سرمایه‌گذاری به‌منظور توسعه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را ابلاغ کرد.

با تصویب هیات وزیران در جلسه ۱۱ خردادماه ۱۳۹۹، اعتبارات موضوع این آیین‌نامه به‌ منظور حمایت از سرمایه‌گذاری در توسعه و ارتقای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، توسعه و ارتقای سطح فناوری و کیفیت تولیدات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، صدور کالاها و خدمات فنی و مهندسی، کمک به حضور شرکت‌های فعال در حوزه‌های فوق در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، ایجاد کارور (اپراتور)های ارایه کننده خدمات الکترونیکی در تمامی زیربخش‌ها، حمایت از طرح (پروژه)های تحقیقاتی منتهی به تولید نمونه صنعتی یا تولیدات آزمایشگاهی، آموزشی، توسعه‌ای اشتغال‌آفرین و کمک به سرمایه‌گذاری خطرپذیر در قلمرو ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌صورت تسهیلات و یارانه سود اختصاص می‌یابد.

تامین زیرساخت‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهارمحال و بختیاری در بهبود روند کیفی زندگی، خروج از محرومیت، تسریع در روند توسعه و ارتقای کمی و کیفی آگاهی‌بخشی تاثیر مستقیم دارد.

این در حالی است که تا قبل از فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم، زیرساخت‌های ارتباطی به شکل امروز توسعه نیافته بود و اما هم‌اینک بسیاری مناطق کشور به‌خصوص در مناطق دوردست از این مزیت بهره‌مند شده‌اند.

استفاده از فناوری ارتباطات در زمینه روان‌سازی امور شهری تاثیرگذار است

ارتقای زیرساخت توسعه فناوری اطلاعات برای هوشمندسازی شهرها

یک کارشناس انفورماتیک و استاد دانشگاه در چهارمحال و بختیاری گفت: استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) در زمینه روان‌سازی امور شهری یکی از موضوع‌های مهم و کاربردی در مدیریت شهری به‌ویژه در مراکز استان‌ها و کلان‌شهرها است.

نسیمه زمانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: با توجه به وجود تجربه‌های موفقیت‌آمیز در زمینه استفاده از این فناوری در نقاط مختلف جهان و همچنین با توجه به رویکرد سال‌های اخیر در ایران جهت برای استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در خدمات شهری، سعی شده به بررسی جنبه‌های مختلف کاربرد این فناوری در خدمات شهری پرداخته شود.

وی افزود: در این راستا ارائه راهکارهای کارشناسی، علمی و عملیاتی در زمینه استفاده صحیح و موفقیت‌آمیز از فناوری ارتباطات و اطلاعات ضروری است.

زمانی تصریح کرد: ایجاد شهرهای الکترونیک و استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در کاهش معضلات ترافیکی، ارتباط مستمر با مردم از طریق روابط عمومی‌های دیجیتالی، شهرهای سیار، سرعت‌بخشی به خدمات شهری و توسعه شهر هوشمند الکترونیک تاثیر مستقیم دارد.

توسعه ارتباطات از مهم‌ترین برنامه‌های اولویت‌دار چهارمحال و بختیاری است

ارتقای زیرساخت توسعه فناوری اطلاعات برای هوشمندسازی شهرها

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری نیز گفت: توسعه ارتباطات در مناطق شهری و روستایی از مهم‌ترین برنامه‌های اولویت‌دار این اداره در استان همزمان با فعالیت دولت تدبیر و امید به‌شمار می‌رود.

مرتضی بلالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در این راستا افزون‌بر ۳۵۵ کیلومتر شبکه فیبر نوری در روستاهای استان اجرایی شده است.

وی یادآور شد: همچنین برای ارتقای وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، توسعه شبکه موبایل و اینترنت پر سرعت در روستاها مورد توجه جدی قرار گرفت.

بلالی تصریح کرد: اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات و اتصال رایگان مدارس به شبکه ملی از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید برای بهبود حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان است.

وی اظهار داشت: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان برای تحقق اهداف دولت در این حوزه، همزمان با سال "جهش تولید" برنامه‌های کارشناسی، علمی و عملیاتی را در دستورکار خود داده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: دولت با این اقدام ثابت نشان داده است که برقراری عدالت اجتماعی در تمامی نقاط شهری و روستایی از مهم‌ترین اولویت‌ها و نیازهای توسعه‌ای است.

وی افزود: اجرای این طرح‌ها در اشتغال‌زایی، کاهش نرخی بیکاری، رونق اقتصادی، ارتقای خدمات رفاهی، کم شدن شکاف دیجیتالی، توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات، و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نقش‌آفرین است.

بلالی تصریح کرد: توسعه خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات شهرهای استان از مهمترین راهکارهای افزایش خدمات کمی و کیفی با هدف ارتقای رفاه عمومی شهروندان جزو برنامه‌های اولویت‌دار این اداره است.

وی یادآور شد: تحقق این هدف مهم به همکاری شهرداری‌ها، بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری نیاز دارد.

توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در شهرکرد به اجرای شبکه فیبرنوری نیاز دارد

ارتقای زیرساخت توسعه فناوری اطلاعات برای هوشمندسازی شهرها

شهردار شهرکرد نیز در خصوص توجه به حرکت به سمت شهر هوشمند شدن مرکز استان گفت: اجرای شبکه فیبرنوری در شهرکرد به سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیارد ریالی (با احتساب دلار ۱۲۰ هزار ریالی) بخش خصوصی نیاز دارد.

بهادر عبدالغنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: بخش خصوصی آمادگی خود را برای اجرای این طرح در سریع‌ترین زمان ممکن و براساس آخرین استانداردهای موجود اعلام کرده است.

وی اظهار داشت: اجرای کامل شبکه فیبر نوری در شهرکرد به طول ۱۳۰ کیلومتر است که از این میزان تاکنون فقط ۳.۵ کیلومتر اجرایی شده است.

عبدالغنی تصریح کرد: مدیریت، تهیه و اجرای طرح‌های فناوری اطلاعات، توسعه و نگهداری زیرساخت‌های ارتباطی و همچنین راه‌اندازی و نگهداری سامانه‌های اطلاعات مکانی (GIS) تاثیر مستقیم و مستمر بر عملکرد شهرداری دارد.

پیچیدگی مسائل شهری، مدیریت شهری را با چالش‌های جدی مواجه کرده است

ارتقای زیرساخت توسعه فناوری اطلاعات برای هوشمندسازی شهرها

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شهرکرد نیز گفت: گستردگی و پیچیدگی مسائل شهری و رشد و توسعه روز افزون شهرها از یک طرف و طیف وسیع مخاطبان مدیریت شهری شامل شهروندان، پیمانکاران شهری، استارتاپ‌ها و دستگاه‌های اجرایی درگیر در مسائل شهری از طرف دیگر، مدیریت شهری را با چالش‌های جدی در حوزه مدیریت و خدمات‌رسانی مواجه کرده است.

عباس بیگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در مواجه با این چالش‌ها نقش کلیدی فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات در عرصه‌ مدیریت شهری و حرکت به سمت شهرهای هوشمند (Smart City) به‌طور کامل آشکار است.

وی، داشتن شهرهای هوشمند را از الزامات دنیای مدرن دانست و افزود: نگاه راهبردی و عزم جدی در رسیدن به این هدف که از سوی دستگاه اجرایی اعمال می‌شود، می‌تواند در عالی‌ترین سطوح تاثیرگذار باشد.

بیگی تصریح کرد: فراهم کردن زیرساخت‌های ارتباطی، عزم دولت در توسعه زیرساخت‌ها و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد می‌تواند به داشتن شهری هوشمند کمک کند.

وی یادآور شد: براساس آخرین تئوری‌های مدیریت شهری بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات، شهر هوشمند به شهری گفته می‌شود که دارای ۶ مولفه یا شاخص باشد که این مولفه‌ها شامل زیرساخت و ارتباطات هوشمند (smart infrastructure)، حکمرانی هوشمند (Smart Governance)، شهروند هوشمند (Smart Citizen)، محیط هوشمند (Smart Environment)، اقتصاد هوشمند (Smart Economy)، حمل و نقل هوشمند (Smart Mobility) و انرژی هوشمند (Smart Energy) است.

وی گفت: زیرساخت‌های فناوری اطلاعات زیربنای حرکت به سمت شهرهای هوشمند و حکمرانی هوشمند با هدف ارائه خدمات آنلاین و امن به جامعه هدف در شهرها است.

بیگی تاکید کرد: این زیرساخت‌ها در دو دسته مهم فنی و حقوقی قابل تببین بوده که در هر دو دسته نقش دولت بسیار پررنگ است.

وی افزود: حمایت دولت از توسعه زیرساخت‌های فنی شامل توسعه زیرساخت ارتباطی باند پهن بر مبنای فیبر نوری (FFTX)، توسعه باند پهن موبایل (۵G)، توسعه مراکز داده (Data Center)، توسعه نرم افزارها، اپلیکیشن‌های هوشمند و حمایت از استارتاپ‌ها زمینه را برای حرکت به‌سمت هوشمندسازی شهرها و به‌دنبال آن مدیریت شهری مبتنی بر تکنولوژی‌های مدرن و فناوری اطلاعات مهیا کرده است.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شهرکرد تصریح کرد: این اقدام خدمات‌رسانی به جامعه هدف را براساس مولفه‌های شهر هوشمند تسهیل کرده و باعث توسعه پایدار و رضایت عمومی می‌شود.

بیگی اظهار داشت: با توجه به این نگرش، با ترکیب و تعامل بسیاری از مجموعه‌های شهری مانند سازمان‌ها، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، شهروندان و همچنین مجموعه‌ها و زیرسیستم‌های مستقل هوشمند در هر شهر، سیستم پیچیده بزرگی تشکیل شده که به آن شهر هوشمند گفته می‌شود.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شهرکرد تاکید کرد: نبود و یا ضعف در استانداردسازی حوزه‌های مدیریت زیرمجموعه‌ها و زیرسیستم‌های شهری باعث افزایش هزینه‌های مدیریت شهری و یا ضعف در مدیریت شهرها خواهد شد.

بیگی تصریح کرد: نبود این استانداردسازی‌ها بین زیرمجموعه و زیرسیستم‌های شهر به‌عنوان یک کلان سیستم، اجرای پروژه‌های تعریف شده در هر شهر را برای دستیابی به اهداف شهری با مشکلات و موانع جدی روبه‌رو کرده و هزینه‌های دستیابی به چشم‌انداز کلان سیستم شهر را افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: به همین دلیل دولت در زمینه فراهم کردن و حمایت از زیرساخت‌های حقوقی مانند استانداردسازی، تدوین قوانین بالادستی متناسب با فناوری‌های هوشمند، تدوین و همسان‌سازی الزام‌های توسعه دولت الکترونیک و پدافند غیرعامل، الزام بخش خصوصی به رعایت استانداردهای یکپارچه‌سازی سیستم‌های نرم‌افزاری (Integration)، توسعه مراکز آی ایکس IX)Information exchange) به‌ عنوان مراکز تبادل و به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین‌دستگاهی، حمایت از بخش خصوصی و برعهده گرفتن وظیفه هدایت این بخش بر مبنای قوانین وضع شده به‌جای ایجاد محدودیت و یا آزادسازی کامل نقش اساسی را بر عهده دارد.

بیگی اظهار داشت: بدون شک در صورت نبود زیرساخت‌های حقوقی و استانداردسازی حتی در صورت تامین زیرساخت‌های ارتباطی مناسب، هوشمندسازی جوامع شهری با چالش جدی مواجهه خواهد شد.

توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در شهرکرد مشکلات شهری را کاهش می‌دهد

ارتقای زیرساخت توسعه فناوری اطلاعات برای هوشمندسازی شهرها

رییس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: با اجرای این طرح تحقق اهداف مرتبط با شهر الکترونیک و هوشمند، کاهش ترافیک، ارائه خدمات الکترونیک و هوشمندسازی بخش‌های مختلف شهر محقق خواهد شد.

فرهاد رئیسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: برای تسریع در روند اجرایی این طرح در شهرهای مختلف چهارمحال و بختیاری و به‌خصوص در شهرکرد باید از توانمندی بالای بخش خصوصی بهره‌گیری شود.

وی افزود: مجموعه مدیریت شهری در شوراهای اسلامی و شهرداری‌های چهارمحال و بختیاری آمادگی دارند تا برای اجرای این طرح و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اقدام کنند.

توسعه فناوری اطلاعات در شهرها به ارتقای ساختار فیبر نوری نیاز دارد

ارتقای زیرساخت توسعه فناوری اطلاعات برای هوشمندسازی شهرها

مدیر دفتر فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرها نیازمند ارتقای ساختار فیبر نوری در شهرها است.

اسماعیل غلامیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: با توسعه ساختار فیبر نوری در شهرها و گسترش شبکه فناوری اطلاعات می‌توان دوربین‌های نظارتی و کنترل ترافیک را نصب و همچنین خدمات الکترونیکی به مردم ارایه کرد.

وی یادآور شد: همچنین از این زیرساخت می‌توان برای کنترل ترافیک شهری، تسهیل در امور روزانه شهروندان و ارتقای رفاه عمومی ساکنان شهرها بهره‌گیری کرد.

غلامیان اظهار داشت: ایجاد میز خدمت الکترونیکی، ارائه خدمات در پورتال‌های شهرداری‌ها و راه‌اندازی پنجره واحد بین نواحی مختلف شهری از مزیت‌های توسعه ساختار فیبر نوری در شهرها به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۷۹ هزار نفر است و شهرکرد مرکز استان دارای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان