سیگار، مشکلات روانی و اضطرابتان را افزایش می‌دهد


سیگار، مشکلات روانی و اضطرابتان را افزایش می‌دهد

یک روان درمانگر اعتیاد گفت: استعمال سیگار وابستگی‌های جسمانی و روانی افراد را به این ماده افزایش داده و زمینه اضطراب را در آن‌ها دو چندان می‌کند.

سیگار، مشکلات روانی و اضطرابتان را افزایش می‌دهدحسین بهلولی، روان درمانگر اعتیاد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آسیب‌های روانشناختی مصرف سیگار و مواد دخانی اظهار کرد: امروزه مصرف سیگار که به نوعی اعتیاد به حساب می‌آید، جایگاه خاصی در میان اقشار جامعه پیدا کرده و از شیوع بالایی برخوردار است.

او افزود: اکثر افراد بر این باورند که سیگار به آنها آرامش، شادی، اعتماد به نفس، تمرکز حواس می‌دهد در حالی که جدای از لطمه زدن به بدن و آسیب رساندن به اعضای داخلی، از لحاظ ظاهری مانند بوی بد دهان و دندان‌های زرد از مضرات مصرف سیگار است.

بهلولی ادامه داد: به طورکلی نه‌تنها سیگار و مواد دخانی ریه افراد را بلکه ریه خانواده آنها را نیز تحت الشعاع انواع آسیب ها قرار می‌دهد، در علوم روانشناسی و روانشناختی به این موضوع سیگار کشیدن انفعالی گفته می شود.

این روان درمانگر اعتیاد، « نَه»گفتن را در جمع های دوستانه موثر دانست و گفت: بخش مهمی از برنامه ترک سیگار و ترک مواد دیگر هم همین آموزش مهارت « نَه» گفتن است.

او بیان کرد: متاسفانه بسیاری از جوانان مصرف سیگار را موثر در کاهش اضطراب و استرس می دانند اما این موضوع نه تنها به صورت مقطعی عمل می کند، بلکه وابستگی های جسمانی و روانی افراد را به این ماده افزایش داده و زمینه اضطراب را در آنها دو چندان می‌کند.

بیشتر بخوانید

۱۰ باور غلط درباره سیگار

بهلولی تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده افرادی که از سیگار استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض انواع بیماری ها به خصوص سرطان و مشکلات ریوی هستند و همیشه از آستانه تحمل پایین تری نسبت به سایر افراد جامعه برخوردارند.

این روان درمانگر اعتیاد در پایان یادآوری کرد: مهم نیست چه مدت سیگاری بوده‌اید، با ترک سیگار می‌توانید از صدمه زدن بیشتر به خودتان جلوگیری کنید. بهترین راه برای ترک اعتیاد، مشورت با یک مشاور متخصص جهت حمایت آسیب‌های روانی و افسردگی پس از ترک سیگار است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس