خوابیدن در آخر هفته، کمبود خواب را جبران نمی‌کند


محققان فرانسوی با انجام یک پژوهش دریافته‌اند کسانی که تصور می‌کنند کم خوابی وسط هفته را در آخر...

خوابیدن در آخر هفته، کمبود خواب را جبران نمی‌کند

محققان فرانسوی با انجام یک پژوهش دریافته‌اند کسانی که تصور می‌کنند کم خوابی وسط هفته را در آخر هفته‌ها جبران خواهند کرد، عموما در انجام این کار ناموفق می‌مانند.

به گزارش یورونیوز؛ دکتر دمیان لجر، رئیس مرکز بیداری و خواب در بیمارستان عمومی پاریس می‌گوید: «تحقیق ما نشان می‌دهد حدود ۷۵ درصد افراد دارای کمبود خواب نمی‌توانند در آخر هفته‌ای که فکرش را کرده‌اند به اندازه کافی بخوابند.»

وی درباره علت این مسئله گفت: «آن‌ها احتمالا فرصتش را پیدا نمی‌کنند، یا بدخواب هستند، یا سروصدای محیط، استرس و حضور کودکان در خانه مانع خوابشان می‌شود. به همین خاطر آن کمبود خواب در طول هفته جبران نشده سرجایش باقی می‌ماند.»

در این تحقیق که در آن ۱۲ هزار نفر شرکت کرده‌اند، تنها ۱۸ درصد مردان و زنان قادر بوده‌اند کمبود خواب هفتگی را در آخر هفته جبران کنند.

دکتر لجر می‌گوید: «حدود یک سوم بزرگسالان از کمبود خواب روزانه رنج می‌برند و این موضوع، امر خیلی رایجی در کشورهای غربی به شمار می‌رود.»

وی علت این مشکل را کار شبانه و شیفتی، فاصله زیاد بین خانه و محل کار و استفاده افراطی از فناوری‌های جدید نظیر تلفن‌های همراه هوشمند دانسته است.

مطابق این تحقیق، میزان خواب متوسط افراد در روز در طول هفته ۶ ساعت و ۴۲ دقیقه است. میزانی که در آخر هفته‌ها تنها تا ۷ ساعت و ۲۶ دقیقه افزایش می‌یابد.

حدود یک چهارم افراد (معادل ۲۷ درصد) نیز گفته‌اند که در هفته در طول روز دست‌کم یک بار چرت می‌زنند و حدود یک سوم نیز گفته‌اند که چنین کاری را آخر هفته‌ها انجام می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403