عروسی با مرگ


عروسی با مرگ

در طول 6 ماه گذشته نبردی بین حیات و ممات در سرتاسر جهان شکل گرفته است و می‌توان ادعا کرد که این کشمکش فراتر از جنگهای جهانی اول و دوم بوده است.

به گزارش خبرگزاری موج، در طول ۶ ماه گذشته نبردی بین حیات و ممات در سرتاسر جهان شکل گرفته است و می‌توان ادعا کرد که این کشمکش فراتر از جنگهای جهانی اول و دوم بوده است. جنگ ویروس با نوع بشر! انسانی که مغرور از دستیابی به تکنولوژی‌های مدرن بوده و رویای زندگی در کرات دیگر را در سر می‌پروراند اکنون در برابر ذره‌ای کوچک بنام ویروس تسلیم شده و یارای مقابله با آن را ندارد.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به این ویروس تا به امروز از مرز ۱۱ میلیون نفر گذشته و کشته شدگان در این نبرد نیز به ۵۳۰ هزار نفر رسیده و ممکن است به ارقام بالاتری نیز افزایش یابد.

درکشور ما و بخصوص در استان اردبیل آمارها روند صعودی را نشان می‌دهد و این امر حاکی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طرف تعدادی از مردم بخصوص در مراسم عروسی و عزا است.

بدون تردید شروع زندگی مشترک برای انسان پس از تولدش که باشکوه‌ترین لحظه زندگی اوست، می تواند نقطه عطفی در طول حیاتش به شمار ‌رود که این آغاز زندگی، در جوامع مختلف با آیین‌های خاصی همراه است و شاید فلسفه این قبیل مراسمات خلق خاطرات خوش برای زوجین و اطرافیانش باشد اما در شرایط فعلی آیا میهمانان و عامه مردم با خاطر خوش از این مراسم یاد می‌کنند و یا رنجی از مصائب بیماری به دوش میکشند؟

آمار مبتلایانی که از تجمعات عروسی‌ها و برگزاری عزاداری‌ها در استان اردبیل به دست می‌رسد بسیار تکان دهنده است.

**اردبیل جزو استان‌های موفق در مدیریت بیماری کرونا بود

بهروز ندایی ، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل در گفتگو با خبرنگار موج اردبیل از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم خبر میدهد و می گوید: استان اردبیل جزو استان‌های موفق در مدیریت بیماری کرونا بود اما متاسفانه در هفته‌های اخیر اردبیل در آستانه رسیدن به وضعیت قرمز قرار دارد که طبق تحقیقات انجام شده اغلب بیماران در مراسمات عروسی و ختم مبتلا شده اند.

وی با اشاره به اینکه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند عواقب ناگواری در پی داشته باشد، تاکید کرد: اگر تعداد مبتلایان تا روزهای آینده افزایش یابد از هفته بعد برخی محدودیت‌ها در سطح استان اعمال خواهد شد.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که برگزاری چنین مراسمات تا چه اندازه الزامی است؟ آیا می‌توان راهکاری برای جلوگیری از شیوع آن اندیشید؟

در شرایطی که دنیا درگیر این اپیدمی شده چرا همشهریان و هم استانی‌های ما با برگزاری چنین مراسماتی به شیوع بیشتر آن دامن می‌زنند؟

**یکی از پایگاه‌های شیوع بیماری عروسی‌ها است

شهرام حبیب زاده، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفتگو با خبرنگار موج اردبیل به ابتلای خوشه‌ای شهروندان اردبیلی اشاره و اظهار کرد: یکی از پایگاه‌های شیوع بیماری عروسی‌ها است که با ازدحام جمعیت همراه بوده و عموم مردم در چنین جاهایی ماسک نمی‌زنند.

وی از ادامه این شرایط ابراز نگرانی کرد و افزود: در این مورد دانشگاه علوم پزشکی ابزارهای لازم برای اعمال فشار قانونی را ندارد و ما زمانی از آن مطلع می‌شویم که خیلی از بیماران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل راهکار این مسئله را در برگزاری مراسم عروسی با حداقل افراد و در فضای باز و البته با رعایت موازین بهداشتی عنوان و تصریح کرد: تصورمحققان بر این است که این ویروس تا دو سال ماندگار خواهد بود لذا مردم با تعدیل رفتارهای پرخطر و فاصله گذاری‌های اجتماعی از حضور در مکان‌هایی که ازدحام جمعیت در آنها وجود دارد پرهیز کنند چرا که در این صورت خطر ابتلاء از ۱۰۰ درصد به ۵ الی ۱۰ درصد کاهش می‌یابد .

**بیشتر از سه ماه در قرنطینه بودم

یک شهروند اردبیلی که در مراسم عروسی بیمارشده است تصریح کرد: بیشتر از سه ماه در قرنطینه بودم و به دلیل مشکل ریوی که داشتم حتی از رفت و آمد به منزل نزدیکترین اقوام هم خودداری می‌کردم . اما پس از چندین ماه در قرنطینه بودن به عروسی دعوت شدم و با خیال این که بیماری کمتر شده به یک جمع ۴۰۰ نفری رفتم که اصول بهداشتی در آنجا رعایت نشده بود و افراد هم با دست دادن و روبوسی موضوع کرونا را نادیده گرفته بودند.

حمیده عبادی از رفتن به عروسی به شدت احساس پشیمانی می‌کرد و از دردهای شدیدی که در این مدت تحمل کرده بود میگفت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با ذکر مثالی در باره این موضوع، افزود: اخیرا در شهر آبی‌بیگلو در یک عروسی حدود ۱۶ نفر مبتلا گزارش شد و شهرستان نمین نیز به علت حضور برخی از شهروندان این شهر در مراسم ختم در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

حبیب زاده ادامه داد: این در حالی است که عروسی‌هایی با بیش از ۸۰۰ میهمان در سطح شهر اردبیل برگزار شده و پس از عروسی ۱۰ نفر مبتلا به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

وی یادآور شد: حدود ۵۰ درصد مبتلایان با علامت خفیف، ۳۰ درصد بدون علامت و تنها ۲۰ درصد آنان دارای علائم شدید بیماری هستند و در یک جمعی که تست کرونای ۱۰ نفر مثبت شده بدون شک چهار برابر آلوده وجود دارد که هیچ علامتی ندارند و مستعد آلوده کردن افراد سالم جامعه خواهند بود.

باید توجه کرد که ادامه این روند، بازگشایی بخش‌های کرونایی تعطیل شده در بیمارستان‌های سبلان و امام رضا را در پی خواهد داشت که علاوه بر تحمیل هزینه‌های بسیار بر دولت، باعث فرسایش جسمی و روحی مدافعان سلامت نیز خواهد شد.

مدافعان سلامت استان در گرمای تابستان مجبور به زدن ماسک‌های چند لایه و پوشیدن لباس‌های مخصوصی هستند که تحمل آن حتی برای یک ساعت برای ما دشوار است.

دیگر شهروند اردبیلی می‌گفت: من و همسرم جزو افرادی بودیم که به شدت اصول بهداشتی را رعایت میکردیم، او علت بیمار شدن خود و همسر دیابتی‌اش را در ارتباط نوه خود با کودکان همسن و سالش در یک مراسم ختم می‌دانست.

رضا میرکاظمی اشاره کرد: اگرچه در این مراسم ما با فاصله بسیار از صاحبان عزا و مردم ایستاده بودیم اما ارتباط کودکان باهم در این مراسم علت انتقال این ویروس توسط کارشناسان عنوان شد.

محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس اپیدمیولوژی با تاکید بر خطرناک بودن موج دوم کرونا به خبرنگار موج اردبیل گفت: متاسفانه در این مرحله ویروس کرونا تغییر وضعیت داده و با جهش محسوس تکامل یافته است لذا باتوجه به اینکه قدرت انتشار و توان شیوع آن هم بالا رفته است می‌بایست فرهنگ راه و رسم زندگی صحیح با کرونا در بین مردم نهادینه شود.

وی اظهار کرد: در صورت حساسیت مردم نسبت به رعایت بهداشت فردی و بهداشت عمومی و استفاده از ماسک و دستکش یکبار مصرف و همچنین در نظر گرفتن فاصله اجتماعی میزان ابتلا به این ویروس تا ۹۹ درصد کاهش می‌یابد .

این متخصص اپیدمی بیماری با تاکید بر ناپایدار بودن وضعیت استان‌های شمال غربی کشور از جمله اردبیل، افزود: در این مناطق وضعیت شهرهایی که در مرحله قبل سفید بودند به وضعیت زرد و نارنجی و هشدار رسیده است. مناطق خوش آب و هوای روستایی و ییلاقی که معمولا سفید و عاری از کرونا بودند به علت تردد مردم شهرهای مختلف به آن و همچنین برخی روستاها نیز به این ویروس آلوده شده‌اند.

محبوب فر گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده اکثر مبتلایان به ویروس کرونا در استان اردبیل به دلیل شرکت در مراسم عروسی و عزا و استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی بوده است.

عضو ستاد پیشگیری از کرونای کشور همچنین ضمن انتقاد از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در هفته‌های اخیر جهت رفع اشکال و امتحانات حضوری، تاکید کرد: اگر میخواهیم با این ویروس به صورت جدی مبارزه کنیم باید جلوی کلیه تجمعات را بگیریم.

وی اعمال فشار قانونی را در جلوگیری از برگزاری مراسمات موثر دانست و ادامه داد: لازم است تا اطلاع ثانوی با برگزار کنندگان مراسم عروسی و عزا به صورت جدی برخورد شود.

به نظر می‌رسد لازم است دولت محلی در اردبیل تدابیر ویژه‌ای برای اعمال محدودیت جهت برگزاری هرگونه مراسم و تجمعات از سوی مردم به ویژه مراسمات عروسی و عزا داشته باشد تا شاهد افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس کرونا در استان و ورود دوباره اردبیل به وضعیت قرمز نباشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان