به گزارش الف، آمار روزهای اخیر کرونا در ایران نگران‌کننده شده است. مطابق اظهارات سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار روز 18 تیرماه از فوت 153 نفر بیمار کرونایی در کشور خبر داد. این در حالی است که روز 17 تیرماه حدود 200 مبتلا به کرونا فوت کرده بودند. از زمان ورود کرونا به کشور هرگز چنین آماری ثبت‌نشده بود. همین مسئله نشان‌دهنده وضعیت نامناسب مبتلایان به کروناست.

با توجه به تعداد بیماران بدحال که مطابق آمار روز 18 تیرماه 3309 بوده احتمال اینکه متاسفانه در روزهای آینده وضعیت بدتر شود وجود دارد. افزایش مرگ مبتلایان به کرونا در حالی است که در مقطعی آمار ایران با کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا مشابهت‌هایی پیداکرده بود اما در حال حاضر آن کشورها به لحاظ آمار مرگ و میر روزانه تک‌رقمی شده‌اند.

مدیریت ناکارآمد کرونا در ایران/ اقدامات محدودکننده برمی‌گردند؟

تعداد فوتی‌های کرونا در ایتالیا نیز ثابت کننده این امر است که آمار مرگ و میر تک رقمی و به شدت سیر نزولی پیدا کرده است.

مدیریت ناکارآمد کرونا در ایران/ اقدامات محدودکننده برمی‌گردند؟

عباس عبدی، تحلیل‌گر مسائل اجتماعی درباره مقایسه ایران، اسپانیا و ایتالیا می‌نویسد: آن دو کشور علی‌رغم اوج‌گیری اولیه اکنون به وضعیت سفید نزدیک شده‌اند. درحالی‌که ایران وارد موج دوم شیوه کرونا شده است. مقایسه نمودار تعداد مرگ‌ومیر میان این سه کشور واضح‌تر است. برای این وضعیت احتمالاً می‌توان به دو دلیل اشاره کرد: ‌ اول این‌که آمار رسمی موج اول در ایران با واقعیت تفاوت زیادی دارد... این هزینه انتشار آمار با دقت پایین است. علت دوم اجرای ناقص سیاست مقابله با کرونا از طریق تعطیل کردن امور یا جدایی سازی فیزیکی بود که خیلی کوتاه‌مدت و نیمه انجام شد.

اما کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت به آنا می‌گوید: اتفاقاً دقیق‌ترین قسمت آمار کرونا در هر کشوری به‌خصوص ایران، قسمت آمار فوتی‌هاست، شما اگر آمار مبتلایان را بگویید من می‌گویم قطعاً آمار مبتلایان بیش از این‌هاست و خیلی‌ از افراد مبتلا ممکن است شناسایی نشده باشند و یا فقدان علائم یا علائم خفیف و متوسط و شاید عدم مراجعه جزء مواردی باشد که تست‌اش منفی شده باشد ولی وقتی از فوتی‌ها صحبت می‌کنیم، اغلب بیماران کرونایی که فوت می‌کنند، با مشکلات سیستم تنفسی یا عواقب و عوارض جانبی بیماری فوت می‌کنند که این موضوع به‌قدری شدید می‌شود که فرد دو روز آخر هم شده به بیمارستان مراجعه می‌کند که خیلی از فوتی‌ها در ICU‌ از دنیا می‌روند؛ بنابراین آمار فوتی‌ها چون در بیمارستان جمع‌آوری می‌شود دقیق است.

به‌طورکلی به نظر می‌رسد بعد از چند موج تعطیلات و باز شدن کسب‌وکارها و نادیده گرفتن فاصله‌گذاری اجتماعی و مسافرت‌هایی که مردم داشته‌اند به‌مرور تعداد مبتلایان به کرونا سیر صعودی پیدا کرد. درواقع بازگشایی باشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و برگزاری مراسم‌های عروسی و عزاداری توسط برخی از مردم موجب شد که روند حتی نسبت به‌روزهای اول وخامت بیشتری پیدا کند. یعنی به نظر می‌رسد تغییر سیاست‌گذاری مسئولان و مقامات و از بین رفتن حساسیت مردم موجب شد که رکوردهای جدیدی ثبت شود.

وضعیت بحرانی کرونا در تهران

سخنگوی وزارت بهداشت دیروز تاکید کرد که استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند. وی همچنین گفت: استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند.

یکی از استان‌هایی که وضعیت بسیار نامناسبی دارد تهران است که آمار آن روزبه‌روز نشان‌دهنده افزایش مبتلایان و تعداد فوتی‌ها است.

دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران از برگزاری جلسه اضطراری خبر داد. زالی روز 18 تیرماه در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی کرونای تهران اظهار کرد: در روزهای اخیر در تهران در وضعیت هشدار بوده‌ایم و وضعیت بسیار شکننده‌ای در این شهر حاکم است، آمار مبتلایان، فوتی‌ها و افراد نیازمند بستری طی 10 روز گذشته به‌صورت صعودی رو به افزایش بوده است.

دکتر علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران نیز با بیان اینکه متأسفانه آمار ابتلا هم در تهران و هم در کشور در حال افزایش است گفت: اگر همین روند ادامه داشته باشد ظرف کمتر از ۱۰ روز آینده دو برابر میزان فعلی تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شود و با مشکل جدی روبرو خواهیم شد.

ماهر بیان اینکه با افزایش آمار ابتلا، درصد اشغال تخت‌ها و میزان بستری بیماران نیز افزایش‌یافته گفت: در این راستا پیشنهاداتی برای افزایش محدودیت‌ها و کنترل بازگشایی‌ها به مقامات بالاتر، ستاد ملی کرونا و وزارت کشور اعلام‌شده که در صورت موافقت بخشی از محدودیت‌ها بازمی‌گردد.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وضعیت تخت‌های تهران، ادامه داد: در حال حاضر تقریباً تمام تخت‌هایی که برای کرونا در نظر گرفته‌شده بود، کاملاً اشغال‌شده، ولی بیمارستان‌ها در حال آزاد کردن تخت‌ها و بخش‌های دیگر هستند. در حال حاضر تقریباً یک‌چهارم تخت‌های دانشگاهی تهران توسط بیماران کرونایی اشغال‌شده که درصد بسیار بالایی است.

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران روز 17 تیرماه عنوان کرده بود مرگ روزانه حدود 160 نفر بر اثر ابتلا به کرونا نشان می‌دهد مجدداً به زمان اوج‌گیری شیوع کرونا در گذشته نزدیک شده‌ایم و حتی از آن عبور کرده‌ایم.

وی ادامه داد: من آمار روز گذشته در تهران را از بهشت‌زهرا گرفتم که اعلام شد 70 نفر فوتی ناشی از کرونا دفن شده‌اند درحالی‌که در اوایل خرداد به 19نفر رسیده بودیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: رعایت کردن نکات بهداشتی و بازگشایی مجدد مراکز مختلف باعث اوج‌گیری دوباره شیوع بیماری شده است؛ مسافران روزانه متروی تهران از مرز یک‌میلیون نفر گذشته و ابتلای کرونا نه‌تنها سالمندان بلکه تمام اقشار جامعه را درگیر کرده است.

با توجه به وضعیتی که از تعداد بیماران کرونا انتشار می‌یابد انتظار می‌رود دوباره تدابیر محدودکننده‌ای جهت کاهش مبتلایان به کرونا توسط مسئولان به اجرا گذاشته شود. این مسئله بخصوص در استان‌هایی که وضعیت نامناسب تری دارد ضروری می باشد.