شهروندان کاشمر از طرح اقدام ملی مسکن استقبال نکردند


شهروندان کاشمر از طرح اقدام ملی مسکن استقبال نکردند

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: اگر چه آن‌گونه که انتظار بود شهروندان کاشمری از طرح ملی اقدام مسکن استقبال نکردند اما اگر برای احداث مسکن با کمبود زمین مواجه شویم، سند واگذاری زمین‌های دولتی که به نام دانشگاه‌ها و ادارات دولتی زده شده اما تاکنون پروانه نگرفته‌اند و عملیات اجرایی در آن‌ها شروع نشده، باطل و برای ساخت منازل طرح اقدام ملی مسکن...

قدرت الله ابک، ۱۹ تیر ماه، در جلسه بررسی مسائل و مشکلات راه و شهرسازی کاشمر که در تالار همایش‌های فرمانداری این شهرستان برگزار شد، عنوان کرد: در این سفر ابتدا از نزدیک محور شادمهر به کاشمر مورد بازدید قرار گرفت. همچنین مقرر شد طی چند روز آینده گزارش مدونی از کل محور، وضعیت و نقشه آن در آینده تهیه و هفته آینده برای وزیر راه و شهرسازی ارسال شود تا در جلسه‌ای که به زودی برگزار می‌گردد، از آن دفاع کرده تا با تخصیص به موقع اعتبارات، باند دوم محور هر چه سریع‎تر به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: اگر چه با توجه به گفته پیمانکار برای ۲۰ کیلومتر قطعه دوم محور به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما با توجه به مشکلاتی که در اعتبارات داریم، باید این محور به ۲ قطعه ۱۰ کیلومتری تقسیم شود تا برای تخصیص اعتبارات با مشکل مواجه نشویم. اگر سقف پیمان پر شود، شاید هیچ قطعه‌ای از این محور به اتمام نرسد. اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برای حل اختلافات این اداره کل با شهرداری کاشمر برای حجم کار انجام شده در ورودی کاشمر پیشنهاد داد تا طی مدت یک هفته هیات ۳ نفره‎ای شامل کارشناس رسمی دادگستری، کارشناس شهرداری و کارشناس بی‌طرف تشکیل شود و هر چه رای صادر شد، تعهد اداره کل راه و شهرسازی به شهرداری کاشمر برای میزان پرداخت مطالبات باشد.

ابک بیان کرد: برای اینکه در جهت آماده‌سازی زیرساخت‌های مسکن مهر کاشمر وارد شویم، باید مصوبه شورای مسکن را داشته باشیم. با توجه به اینکه گفته می‌شود مردم پول آماده‌سازی را به شرکت داده‌اند ولی این پول هزینه نشده، باید گزارشی در این خصوص تهیه و مشخص شود که اگر پولی برای ایجاد زیرساخت‌ها از ساکنان مسکن مهر گرفته شده چرا تاکنون هزینه نشده است. توجیه‌پذیر نیست که بگوییم شهروندان پول را دادند ولی مشخص نیست یک نفر پول را چه کرده است. از سویی تامین ۲۰ میلیارد تومان برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای ما هزینه بسیار سنگینی است.

وی تأکید کرد: ابتدا باید مشخص شود پول‌هایی که ساکنان مسکن مهر داده‌اند، چه شده است. سپس اعلام شود اداره کل راه و شهرسازی برای زیرساخت‌ها تا کنون چه میزان هزینه کرد و اینکه باید برآورد ریالی نسبت به هزینه مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت‌ها انجام شود و شهرداری هم پای‌ کار بیاید.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به اینکه مردم کاشمر از طرح اقدام ملی مسکن استقبال نکردند، افزود: باید هر چه سریع‌تر پالایش کسانی که ثبت‌نام کردند، انجام شود و کارها هرچه سریع‌تر پیش رود.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود از حدود ۱۷۷۷ نفری که ثبت‌نام کردند، فقط حدود ۵۰ درصد تائید شوند. زمینی که برای اجرای این طرح در کاشمر پیش‌بینی شده، یک هکتار برای ساخت ۱۷۷ واحد با تراکم ۵ طبقه است.

عبور خودروهای سنگین از داخل شهر

فرماندار کاشمر در این جلسه گفت: هم‌زمان با شروع قطعه دوم محور کاشمر به شادمهر باید مناقصه قطعه سوم هم برگزار شود تا کار به تاخیر نیفتد. در قطعه اول با وجود مشکلاتی که بود با پیگیری‌هایی که صورت گرفت و تلاش شهرداری به نتیجه رسید.

مسلم ساقی ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی برای تخصیص به‌موقع اعتبارات ۲۰ کیلومتر قطعه دوم طی ۱۷ تا ۱۸ ماهه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: به دلیل اقدامات صورت گرفته داخل شهر و محور کاشمر به شادمهر سال ۹۸ به نسبت سال قبل‌تر تصادفات فوتی در این شهرستان ۱۱ نفر کاهش داشته است.

فرماندار کاشمر همچنین عنوان کرد: به علت نداشتن کمربندی تردد کامیون‌ها از داخل شهر انجام می‌شود که این بسیار خطرناک بوده و موجب مزاحمت مردم است. انتظار داریم هرچه زودتر نسبت به احداث کمربندی کاشمر اقدامات و مطالعات لازم صورت گیرد.

باند دوم محور شادمهر به کاشمر مهم‌ترین پروژه‌ شهرستان

در ادامه نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه شادمهر به کاشمر و ادامه آن به سمت بردسکن و انابد از مهم‌ترین پروژه‌های شهرستان است. تاکنون در این محور افراد بسیاری به دلیل تصادفات جان خود را از دست داده‌اند.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین افزود: پولی که طی این ۱۰ سال به خاطر دیه افرادی که در این جاده کشته شده‌اند، پرداخت شده با اعتبار کنونی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود؛ در صورتی که احداث کل باند دوم این محور در گذشته این میزان هزینه نداشته است.

وی تصریح کرد: از نظر اقتصادی و اجتماعی باند دوم شادمهر به کاشمر و ادامه آن به سمت انابد باید هر چه سریع‌تر تکمیل شود. البته در بازدیدی که با وزیر راه و شهرسازی داشتم، قول دادند بعد از بین رفتن ویروس کرونا از محور بازدید داشته باشند.

نیک‌بین افزود: تلاش می‌شود تمام اعتباری که برای امسال اعلام شده، تخصیص یابد. امیدواریم طی ۲ تا ۳ سال آینده پروژه باند دوم محور شادمهر به کاشمر تکمیل شود.

۸ میلیارد تومان مطالبات شهرداری از اداره کل

شهردار کاشمر در این جلسه گفت: در قطعه اول باند دوم محور کاشمر به شادمهر ۱۰ کیلومتر توسط شهرداری احداث شد. برای انجام این پروژه با وجود اینکه انجام شده اما هنوز ۸ میلیارد تومان از اداره کل راه و شهرسازی مطالبات داریم که پرداخت نشده است.

جعفر سلیمانی افزود: از سال ۹۶ که در این محور هزینه کردیم و از سویی هزینه میلگرد افزایش بسیاری داشته، تاکنون مطالبات شهرداری پرداخت نشده و اکنون پیمانکار بعدی همین پروژه را با هزینه ۴۰ میلیارد تومانی ادامه می‌دهد.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه ۵۲ دستگاه پل و زیرگذر در این محور احداث کرده‌ایم ولی معاون مدیرکل راه و شهرسازی می‌گوید شهرداری کاری انجام نداده که این حرف نادرستی است.

شهردار کاشمر در ادامه به وضعیت پروژه مسکن مهر اشاره کرد و افزود: چون زیرساخت و آماده‌سازی این پروژه به شرکت‌ها واگذار شده بود و از سویی شرکت‌ها نیز پول را از متقاضیان گرفته بودند، اما ۵۰ درصد کار نا تمام مانده است.

وی مطرح کرد: حدود ۳۰۰۰ خانوار در مسکن مهر به دلیل فراهم نشدن زیرساخت‌ها دچار مشکلات جدی هستند و از نبود امکانات رنج می‌برند. هر خانوار ۱.۵ میلیون تومان هزینه آماده‌سازی را به شرکت داده ولی آن‌ها هزینه نکرده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در این سفر از پروژه احداث باند دوم محور کاشمر به سه‌راهی شادمهر به طول ۲۰ کیلومتر، اراضی طرح اقدام ملی مسکن و فرودگاه فوق سبک بخش خصوصی کاشمر نیز بازدید نمود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...