معاون استاندار کردستان: امکان حضور پیروان طریقت کسنزانی در عراق فراهم نیست


معاون استاندار کردستان: امکان حضور پیروان طریقت کسنزانی در عراق فراهم نیست

سنندج - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: با توجه به شیوع کرونا، بسته بودن مرز مسافری باشماق و رعایت پروتکل های بهداشتی، امکان حضور دراویش و مریدان شیخ محمد کسنزانی پیر طریقت قادریه برای شرکت در مراسم تشییع وی در اقلیم کردستان عراق فراهم نیست.

حسین خوش‌اقبال عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بدلیل شیوع کرونا و برای حفظ سلامتی مردم، امکان حضور مریدان طریقه قادریه در عراق فراهم نیست و نیروهای مرزبانی اقلیم کردستان هم اجازه ورود ایشان به خاک عراق را نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه ساعت ۱۶ عصر امروز تعدادی از پیروان طریقه دراویش کسنزانی قادریه وارد مرز باشماق شدند، افزود: پیروان دراویش کسنزانی قادریه درصدد بودند از طریق این مرز به کشور عراق عزیمت کنند که مرزبانان عراقی بدلیل رعایت شرایط بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا مانع عبور این افراد شدند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اضافه کرد: افراد حاضر پس از ممانعت طرف عراقی در صدد بودند که به صورت فشار جمعیت از مرز باشماق عبور کنند که مرزبانان عراقی متوسل به زور و تیراندازی هوایی شدند اما در این حادثه کسی آسیب ندید و کشته نشد.

به گفته وی، طرف عراقی علت اصلی این ممانعت را جلوگیری از ازدحام جمعیت به منظور پیشگیری از گسترش شیوع کرونا اعلام کرده است.

خوش‌اقبال یادآور شد: تعدادی از این افراد موفق به ورود به خاک اقلیم شدند و تعداد دیگری نیز قصد ورود داشتند که مأموران مرزی اقلیم کردستان عراق بدلیل شرایط خاص بیماری کرونا ممانعت کردند و این موضوع باعث درگیری بین طرفین و تیراندازی هوایی مرزبانان عراقی شد.

وی با بیان اینکه علت اصلی مخالفت عراق با ورود این افراد محدودیت های مربوط به کرونا است، گفت: این فرد مورد احترام همگان در اقلیم کردستان و کردستان و برخی دیگر از استان های کشورمان است و احتمال اینکه در شرایط مناسب برای او مراسم گرفته شود، وجود دارد.

معاون سیاسی، امتیتی و اجتماعی استاندار کردستان با بیان اینکه با وجود شایعات فضای مجازی و رسانه های معاند کسی در درگیری مرزی کشته نشده ولی برای متفرق کردن تجمع کنندگان مرزبانان عراقی تیراندازی هوایی کردند، افزود: بخاطر ازدحام جمعیت ۲ نفر از این افراد به صورت سطحی مصدوم شدند که یکی در بیمارستانی در مریوان و یکی در پنجوین عراق تحت درمان هستند و حال عمومی آنها نیز خوب است.

خوش اقبال تاکید کرد: خانواده این فرد نیز از طرفداران شیخ محمد کسنزانی خواسته‌اند بدلیل شرایط موجود و شیوع بیماری کرونا از حضور در مراسم تشیع و مجلس ختم بزرگ این طریقت پرهیز کنند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

خوش اقبال تاکید کرد: احتمال عودت افرادی که عصر امروز وارد خاک اقلیم شده اند نیز از سوی طرف عراقی بدلیل محدودیت‌های کرونایی زیاد است.

خوش اقبال گفت: با توجه به درگذشت شیخ محمد کسنزانی قطب طریقه قادریه اینجانب ضمن تسلیت به همه مریدان و دوستداران این پیر طریقت و با عنایت به برگزاری مراسم خاکسپاری در روز جمعه و علاقه مشتاقان وی به شرکت در مراسم به علت شراط خاص شیوع ویروس کرونا و عدم موافقت عراق برای حضور هموطنان عزیز و علیرغم موافقت ما با حضور مریدان وی در مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی از مریدان ایشان تقاضا داریم با توجه به احتمال عودت افرادی که از مرز خارج شده اند از حضور در مرز خودداری کنند در فرصت مناسب مراسمی در خور این عزیز برگزار شود.

چند روز پیش استاندار کردستان هم در پیامی درگذشت پیر طریقت قادریه را به مردم کردستان و مریدان وی تسلیت گفت.
در متن پیام بهمن مرادنیا آمده است: با خبر شدیم کە شخصیت نامی و رهبر طریقه قادریه شیخ محمد کسنزانی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفته و روح پاکش در جوار بارگاە الهی آرام گرفته است.
فقدان این شخصیت بزرگوار، عالم وعارف بی گمان ضایعە ای بزرگ برای مردم متدین و خصوصا مریدان و دوستداران ایشان در جای جای جهان بە شمار می رود.
اینجانب درگذشت شیخ محمد کسنزانی رهبر و قطب طریقت قادریە را بە عموم مردم استان کردستان و همە کسانی کە دل در گرو کردار و منش این شخصیت بزرگ دارند تسلیت عرض کرده و از خداوند بخشایندە مهربان برای ایشان آرامش ابدی مسالت می نمایم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت