نماینده مجلس: برخی از قوانین مانع مشارکت خیران در امور عمرانی است


نماینده مجلس: برخی از قوانین مانع مشارکت خیران در امور عمرانی است

لارستان- ایرنا- نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، گراش، خنج و اوز در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی قوانین اضافی، دست و پاگیر و همچنین کاغذبازی‌های اداری، مانع فعالیت و مشارکت خیران و سرمایه گذاران در اجرای طرح‌های عمرانی، اقتصادی و محرومیت‌ زدایی به ویژه در شهرستان‌های جنوبی استان فارس شده است.

حسین حسین زاده، پنجشنبه در دیدار با معاون مجمع خیرین کشور اظهار داشت: حتی برخی از خیران و سرمایه‌گذاران اظهار می‌دارند که با وجود برخورداری از توان مالی لازم، با ادامه این چالش‌ها و مانع‌تراشی‌ها قادر به انجام کارهای عام‌المنفعه و محرومیت‌زدایی در این مناطق نخواهند بود.

وی افزود: دولت در چنین شرایطی که با محدودیت شدید منابع مالی مواجه شده است، باید از فرصت جلب و جذب هر چه بیشتر کمک‌های خیران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بهره ببرد و از این طریق مانع از رکود و توقف طرح‌های نیمه تمام شود.

حسین زاده ادامه داد: رویکرد بسیاری از خیران و سرمایه گذاران نسبت به کارکرد و نگرش دولتمردان برای بهره‌گیری از کمک‌ها و فرصت مغتنم بخش خصوصی مثبت است و انتظار دارند که این نگرش امیدبخش به سایر مجموعه‌ها، وزراتخانه‌ها و نهادها در لایه‌های میانی اداری کشور نیز تعمیم یابد.

این نماینده مجلس گفت: برخی از خیران و سرمایه‌گذاران نیز از اینکه مشاهده می‌کنند با وجود صرف هزینه‌های هنگفت در یک طرح عمرانی و یا محرومیت زدایی اما همچنان آن طرح یا پروژه مورد استفاده و بهره‌برداری عموم قرار نگرفته، تا حدودی نگران و ناراضی هستند و همین امر نیز بارها موجب دلسردی آنان شده است.

حسین زاده اضافه کرد: برخی خیران نیز مدعی هستند که حتی خود آنان قادر به مدیریت اینگونه از پروژه‌ها بوده و در این مورد تنها به دنبال بهره‌وری و ارزش افزوده برای عموم مردم هستند.

وی، همچنین به باورهای عمیق و پیشینه درخشان مردم خیراندیش و نیکوکار شهرستان لارستان اشاره و بیان کرد: ساخت آب انبارها و وجود کاروانسراها از دوران قبل از انقلاب و همچنین مشارکت خیران در بسیاری از طرح‌های محرومیت‌زدایی، اشتغالزایی و احداث اماکن مذهبی و فرهنگی در طول ۴۰ سال گذشته، خود موید حضور موثر و تعیین کننده خیران این شهرستان برای توسعه و آبادانی این دیار بوده است.

حسین زاده، همچنین از مجمع خیرین کشور خواست تا با تشکیل مجمع خیرین در جنوب استان فارس، زمینه ایجاد تحول و رویکرد مهندسی و توسعه مدارانه را در این عرصه فراهم کند.

نیازسنجی، مهمترین مساله در انجام امور خیرخواهانه است

معاون مجمع خیرین کشور نیز در این دیدار بر لزوم ارتباط تنگاتنگ خیران استان فارس با شهرستان لارستان با توجه به هم‌افزایی موفقیت‌آمیز این شهرستان با خیران کشور تاکید کرد و گفت: این امر می‌تواند تسهیل‌گری در روند امور را تا حدود زیادی بهبود بخشد.

زارعی افزود: مجمع خیرین کشور نیز آماده همکاری، ارایه طرح‌ها و برنامه‌های راهبردی و همچنین شرکت در این مجمع در اولین فرصت خواهد بود.

وی اظهار داشت: نخستین گام برای انجام امور خیریه، برآورد درست و صحیح از نیازهای اساسی مردم در هر منطقه است که تاکنون با توجه به پیشینه تاریخی خیران در استان فارس به ویژه در جنوب این استان، این مهم به نحو مطلوب اجرایی شده است.

زارعی اضافه کرد: مجمع خیرین کشور نیز همانند بسیاری از خیران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بر این باور هستند که تعدد و تکثر قوانین موجود و همچنین برخی از دستورالعمل‌های اداری و مقررات دست و پاگیر، مانع مهمی برای انجام آسان امور خیریه است.

وی، همچنین از برخی از کاغذبازی‌های اداری (بروکراسی) به عنوان یکی دیگر از موانع اجرای طرح‌های مشارکتی در امور خیرساز در کشور یاد کرد و گفت: این مشکل مربوط به دولت خاصی نیست، اما این موانع نباید به هیچ عنوان در خیران، انگیزه و رغبت گره گشایی از مشکلات و دغدغه‌های مردم را کمرنگ کند.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...