پیشنهاد شهردار مشهد برای ایجاد باغ مفاخر در منطقه توس


پیشنهاد شهردار مشهد برای ایجاد باغ مفاخر در منطقه توس

شهردار مشهد با اشاره به تکمیل ظرفیت مقبره‌الشعرا در آرامگاه فردوسی پیشنهاد داد مکانی به عنوان باغ مقبره‌الشعرا یا باغ مفاخر در این منطقه ایجاد شود.

محمدرضا کلائی عصر امروز عملیات بهره‌برداری از فاز سوم جلوخان آرامگاه فردوسی و همچنین کلنگ‌زنی اتصال مسیر این جلوخان به ارگ کهندژ اظهار کرد: با توجه به وضعیتی مقبره‌الشعرا در این منطقه دارد و تقریبا ظریفت آن پر شده و جایی برای دفن بزرگان حوزه ادب و فرهنگ ندارد، فکر می‌کنم به جا باشد که دغدغه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان را جدی گرفته و مکانی جهت مقبره‌الشعرا یا مقبره بزرگان در این محدوده در نظر گرفته شود. خواسته من این است که بزرگان ادبی نیز در این حوزه مشارکت کنند. فکر می‌کنم بنای فاخری مانند یک مجموعه باغ به عنوان باغ مفاخر برای این منطقه در نظر گرفته شود. ما نیز آمادگی داریم در طراحی و اجرای این پروژه حداکثر سرعت را به کار بریم.

وی در خصوص مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری برای تصویب طرح تفصیلی منطقه توس اظهار کرد: امیدوارم در آینده نزدیک شورای عالی در نخستین جلسه خود در یکی دو هفته آینده، موضوع طرح تفصیلی این منطقه را مصوب کند. البته همکاران ما پیش‌تر در حوزه شهرسازی اقدامات را برای طرح تفصیلی این منطقه آغاز کرده‌اند اما تاکید دارم مجموعه حوزه شهرسازی با همکاری سایر بخش‌ها و همچنین کمیسیون ماده ۵ تلاش کنند تا در ۱۴۰ روز آینده بزرگترین هدیه را به ساکنان بافت حاضر و مردم مشهد داشته باشند و طرح تفصیلی تهیه شده و نهایتا به تصویب رسد و مطالبه چند دهه‌ای مردم پاسخ داده شود.

کلائی ادامه داد: شاید اینطور به نظر رسد که پروژه‌های این محدوده عمرانی است؛ گرچه منکر وجه عمرانی این پروژه‌ها نیستم ولی اعتقاد دارم مجموعه این پروژه‌ها نمادی از آن چیزی است که حکیم فردوسی به ما تاکید کرده و خود نیز آن را آموخته است و آن این است که نباید فراموش کنیم. جامعه ما دچار فراموشی است و فردوسی در زمان خود همت به سرودن شاهنامه کرد تا بسیاری از مفاهیم انسانی، میراث گذشتگان و ارزش‌ها فراموش نشود. امروز اهتمام به انجام برخی اقدامات در توس و پیرامون شخصیت فردوسی در تقابل با فراموشی بسیاری از ارزش‌ها قرار دارد.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: موتور محرک مدیریت شهری برای تلاش در این حوزه پاسخ به نیاز جامعه به این دلیل است که فراموش نکنیم چه توانمندی‌هایی داشته و چطور می‌توانیم در مقابل بدخواهی‌ها و بی‌عدالتی‌ها ایستادگی کنیم و در این مسیر خستگی‌ناپذیر باشیم. امیدوارم نوروز ۱۴۰۰ با چند پروژه تکمیلی در این منطقه یک بسته کاملی از اقدامات را رونمایی کنیم.

کلائی با تاکید بر لزوم به سرانجام رساندن پروژه اتصال جلوخان آرامگاه فردوسی به کهندژ تصریح کرد: سرعت فاز ۴ و مسیر دسترسی به کهندژ باید حفظ شود تا این مسیر در موعد مقرر به اتمام رسد و فضا برای کارهایی که قرار است برای راه‌اندازی پردیس این منطقه صورت گیرد، به نتیجه رسد.

وی با بیان اینکه اقداماتی که اداره کل میراث فرهنگی استان در حوزه دیوار بار و داخل آرامگاه انجام داده، ستودنی است، گفت: ولی تسهیل وضعیت در شورای فنی میراث برای پردیس این منطقه لازم است که امیدواریم اداره کل میراث فرهنگی استان در این حوزه با ما همکاری لازم را داشته باشد تا مناطقی از پردیس را بتوان از وضعیت موجود خارج کرد.

شهردار مشهد بیان کرد: تلاش‌های عمرانی که در توس اتفاق افتاده، حداکثر توان ما بوده و با نهایت اهتمامی که شورا داشته، با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان و فرمانداری مشهد، فعالیت‌های انجام گرفته تا حدود زیادی موثر بوده است. با این حال وضعیت فضای سبز و نگهداری مجموعه در محدوده منفصل توس و جلوخان آرامگاه مناسب نیست و شهردار منطقه باید به این مساله جدی‌تر بپردازد چون اصلا از وضعیت فضای سبز در ناحیه منفصل، بلوار شاهنامه و جلوخان آرامگاه رضایت ندارم. در ۱۴۰ روز دیگر که مسیر دسترسی به کهندژ افتتاح می‌شود، انشالله وضعیت متفاوت شده باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنج عضو استان قم به باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی "قاف" راه یافتند