کوهستان پارک پنجه علی


کوهستان پارک پنجه علی در نزدیکی یکی از قدیمی ترین زیارتگاه های شهر بندرعباس به نام پنجه علی احداث شده است . این زیارتگاه در مسیر راه قدیمی بندرعباس به ایسین قرار گرفته است و در قدیم کاروانهایی که از ایسین ، دزک و…. عازم بندرعباس و بلعکس بودند در این مکان استراحت می کردند […]

کوهستان پارک پنجه علی در نزدیکی یکی از قدیمی ترین زیارتگاه های شهر بندرعباس به نام پنجه علی احداث شده است . این زیارتگاه در مسیر راه قدیمی بندرعباس به ایسین قرار گرفته است و در قدیم کاروانهایی که از ایسین ، دزک و…. عازم بندرعباس و بلعکس بودند در این مکان استراحت می کردند و به انجام فرائض دینی خود می پرداختند و مردم زیادی برای ادای نذر به این مکان می آمدند .

کوهستان پارک پنجه علی

کوهستان پارک پنجه علی

زیارتگاه پنجه علی جایگاه خاصی در بین مردم بندرعباس دارد بطوری که مردم بندرعباس قدیم حتی برای سیزده بدر به این مکان می آمدند و علاقه ی خاصی به این مکان داشتند .طبیعت زیبا و آب هوای نسبتا معتدل کوهستان پارک پنجه علی نسبت به دیگر مناطق استان هرمزگان، روزانه علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کند. همچنین وجود جاذبه‌های طبیعی در کنار بناهای ساخت انسان مانند قدمگاه پنجه علی، از ویژگی‌های برجسته‌ این زیارتگاه به‌شمار می‌آید که در کمتر جایی به چشم می‌خورد.

کوهستان پارک پنجه علی

کوهستان پارک پنجه علی

زیارتگاه پنجه‌علی قدمتی در حدود ۱۵۰ سال دارد؛ اما به‌تازگی شواهدی از بناهای زیرزمینی در اطراف آن پیدا شده است. شواهد حاکی از آن است که این بنا به دوره‌ ساسانیان باز می‌گردد. در طی این مدت، مردم بندر عباس برای انجام فرائض دینی خود و نذر و نیاز به این مکان مراجعه می‌کردند. در کنار این زیارتگاه، کاروانسرایی قدیمی دیده می‌شود که به‌دلیل قرارگیری در جاده قدیم بندرعباس، کاروان‌ها از آن به‌عنوان محلی برای استراحت استفاده می‌کردند.
” پنجه علی ” در قدیم یکی از پاتوق‌‎های اصلی انقلابیون و افراد مذهبی و شهدای انقلاب بوده است و ارزش خاصی در بین افراد انقلابی و مذهبی شهر بندرعباس دارد .

کوهستان پارک پنجه علی

کوهستان پارک پنجه علی

بهسازی کاروانسرای پنجه علی ، نصب سردرب ورودی ،آلاچیق و وسایل بازی، ساخت پارکینگ ، مسیر پیاده روی و مسیر ماشین را از اقدامات شهرداری منطقه ۲ بندرعباس در این تفرجگاه می باشد.خلاء وجود یک فضای تفریحی سالم و دور از محیط شهری در بندرعباس احساس می شد که در این ارتباط با توجه به پیشینه منطقه” پنجه علی” و جایگاهی که از دیرباز در بین مردم بندرعباس داشته و با در نظر گرفتن شرایط محیطی و طبیعی این منطقه، احداث این مجموعه تفریحی ، اقدامی در خور توجه و تحسین برانگیز می باشد .

زیارتگاه پنجه‌علی در میان راه شهرهای ایسین و بندرعباس قرار دارد که بهترین مسیر برای رسیدن به آن استفاده از بزرگ‌راه رجایی و خروجی پنجه‌علی در سه کیلومتری شهر بندر عباس است.قدمگاه پنجه‌علی،زیارتگاهی دیگری در این مسیر است که دارای قدمت بالایی است.معماری ساده وخاص این زیارتگاه آن را منحصر به فرد کرده است.بازدید از آن خالی از لطف نیست.

در کنار زیارتگاه پنجه‌علی محل‌هایی ‌برای تجمع آب پدید آمده‌اند که در گویش محلی به آن‌ها «بن گر» می‌گویند. چشمه‌های آب‌گرمی به نام «هو‌باد چک چک» در کنار کوهستان پارک از دل زمین بیرون آمده‌اند که اهالی این منطقه و همچنین بازدیدکنندگان از این مکان می‌توانند از خاصیت درمانی آن بهره ببرند.
بهترین زمان برای بازدید از کوهستان پارک پنجه‌علی اواخر آذر تا اواخر فروردین است که گرمی هوا در مناطق جنوبی کشور کاهش می‌یابد و گردشگران می‌توانند از هوای مطلوب منطقه لذت ‌ببرند.

نحوه دسترسی به کوهستان پارک پنجه علی

آدرس : ایران، بندرعباس، میدان امام علی (ع)، پنجه علی، پارک کوهستانی پنجه علی

کوهستان پارک پنجه علی

کوهستان پارک پنجه علی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید