مسوولان رسانه‌ها در خط مقدم فرهنگ سازی حضور دارند


مسوولان رسانه‌ها در خط مقدم فرهنگ سازی حضور دارند

یزد- ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: فعالان رسانه‌ها همواره در همه فعالیت‌های حساس خصوصا در تمامی کارها در خط مقدم فرهنگ‌سازی اجتماعی حضور داشته و پیشگام هستند.

مجید جوادیان‌زاده روز پنجشنبه در دیدار با اعضای جدید دومین دوره هیات مدیره انجمن صنفی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان افزود: در فضای کرونایی تلاش‌های ارزشمندی توسط خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری صورت گرفت و نشان داد رسانه‌ها در جاهای حساس و هر کجا که نیاز است، آماده مقابله با خطر هستند.

وی ادامه داد: در زمان شیوع بیماری کرونا در بسیاری از فضاهایی که افراد دیگر ریسک حضور در آن محل را قبول نمی‌کردند، شما خبرنگاران حضور داشتید و در کنار کادر درمان برای ثبت فعالیت‌های ایثارگری همه عوامل تلاش کردید و هنوز این نبرد ادامه دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: خبرنگاران رسانه ها در این ایام تلاش کردند و باید این تلاش‌ها دیده شود و قدردان زحمات همه شما هستیم، ان شاءالله در قالب یک کتاب همه این موارد ثبت و ضبط می شود و همه شما خبرنگاران و تشکل‌های صنفی رسانه‌ای به ما کمک کنید تا این اقدام عملی شود.

جوادیان‌زاده با اشاره به اینکه همه ما باید درک لازم نسبت به رسانه‌های روز با توجه به تحولات را در این عرصه داشته باشیم ،تنوع و تکثر و حوزه نفوذ گسترده‌ای که این رسانه‌ها پیدا کرده اند، بسیار مهم است اظهار کرد: در این فضای رسانه‌ای هیچ گونه نظارتی وجود ندارد و فقط اخلاق رسانه‌ای بازدارنده است.

وی ادامه داد: در فضای مجازی و رسانه‌ای امروز قابلیت رصد و نظارت در بسیاری از جاها وجود ندارد، لذا اخلاق رسانه هم فرق کرده و خبرنگار و فعال رسانه ای باید خودش بر اساس تقوای درونی و مرزهای اخلاقی انسانی و دینی اقدام کند و مفهوم آزادی نیز ابعاد گوناگونی را پیدا کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد یادآور شد: ما مدیران و هم تشکل‌های رسانه ای باید درک کنیم که نسبت به گذشته تغییرات زیادی در این عرصه به وجود آمده و بر این اساس رفتار کنیم و ممکن است در بعضی موارد اختلافی به دلیل سلایق مختلف وجود داشته باشد اما هیچ گونه سوء نیتی در کار نیست و نیاز به همکاری است تا در جهت شکوفایی بیشتر، اصحاب رسانه تلاش کنند.

جوادیان‌زاده افزود: برخی امور فرهنگی کمک اصحاب رسانه را می‌طلبد و پایتخت کتاب ایران که سال گذشته به یزد اعطا شد، برندی ارزشمند بود و بر اساس گزارشی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این هفته منتشر کرد و به مقایسه استان‌ها با یکدیگر پرداخته شد، یزد در بیشتر شاخص‌های کتابخوانی چه از نظر افراد عضو باشگاه‌های کتابخوانی و میزان فروش کتاب و در برخی دیگر از این موارد در میان ۳۱ استان در صدر قرار داشت.

وی ادامه داد: با همین رویکرد برای دستاوردی بزرگتر و انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب جهان در سال ۲۰۲۲ حرکت کنیم و با اتحاد و همدلی و تلاش و کمک رسانه‌ها این عنوان دست یافتنی است.

جوادیان‌زاده گفت: رسانه‌ها می‌توانند این مطالبه را به یک خواسته عمومی تبدیل کنند و همه در این زمینه با یک هدف حرکت کنیم همان گونه که در برند و کسب عنوان ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد نیز این اقدام عملی شد .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در ادامه با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: تولیدات هنری و فرهنگی نیز در این سال به عنوان تولید کننده کالاهایی مثل کتاب، تئاتر و دیگر کالاهای فرهنگی عنوان می‌شود و می‌توان در زمینه تولیدات بومی استان تلاش کرد و آن را افزایش دهیم و علاوه بر ایجاد اشتغال باعث تثبیت هویت فرهنگی نیز می‌شود و بخش‌های مد و لباس، همچنین استارتاپ‌ها حوزه‌های جدیدی هستند که در بخش فرهنگی وارد شده است.

جوادیان‌زاده خطاب به اعضای حاضر در این نشست افزود: شما به عنوان فعالان حوزه رسانه و خبرنگاران، سفیران فرهنگ و هنر و نمایندگان ما در فعالیت‌های فرهنگی هستید لذا بسیاری از هنجارهای فرهنگی استان یزد همچون اخلاق و قناعت یزدی‌ها باید در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد و اگر رسانه‌ها بتوانند انسان شناسی اقتصادی یزدی‌ها و قناعت و تلاش نیاکان ما را اطلاع رسانی کنند یکی از بهترین مدل‌های اقتصاد مقاومتی است که در دل بیابان با پشتکار و تلاش و در دیار قنات، قنوت و قناعت از کمترین چیزها بیشترین استفاده را داشته اند .

همچنین معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری به عنوان رسانه های پیشرو در صف اول جریان اطلاع رسانی قرار دارند و طی بررسی در استان‌های کشور صورت می‌گیرد هر استانی که در آن خبرگزاری و پایگاه خبری فعال و پیشرو وجود دارد، در زمینه رسانه‌ای قوی‌تر است.

سیدخلف حوتی‌نژاد افزود: با تشکیل انجمن صنفی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در استان که به عنوان تنها تشکل فعلی استان فعالیت دارد، فعالیت‌های سازمان یافته ای در جهت خدمت اصحاب رسانه صورت گرفته و نگاه ما این است که تکثرگرایی باعث رقابت و همچنین خدمت بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: همه نشریات برای ما یکسان هستند و رسانه های مکتوب و غیرمکتوب هر کدام به ما مراجعه کنند یاری رسان آنها هستیم و جریان صنفی بودن باعث اقدام عملی در نظارت مردم بر مردم می‌شود و در سال جاری با هیات مدیره جدید شاهد تعامل بیشتری از طرف انجمن صنفی باشیم .

حوتی‌نژاد گفت: در بحث کرونا در شرایطی که همه از یکدیگر فرار می کردند اما شما رسانه‌ای ها به ویژه خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در صف اول و کنار افراد حضور داشتید و باید فراتر از ارشاد از شما حمایت شود.

همچنین رییس اداره مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در این نشست در پاسخ به سووالی در مورد نبود ارائه آگهی به پایگاه‌های خبری گفت: هرچند آگهی‌ها به نشریات مکتوب داده می‌شود اما طی مکاتبه ای که با استانداری انجام شده، دست اداره ها باز گذاشته شد تا در صورت تمایل نسبت به اعطای آگهی به پایگاه‌های خبری و خبرگزاری اقدام کنند و مشکل قانونی وجود نداشته باشد و ان شاءالله در رویکرد جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موارد دیده می شود.

احمد شبانی کاظم آباد افزود: در زمینه وام و تسهیلات به نشریات نیز همه رسانه‌هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته و دارای فعالیت مستمر و فعال هستند، می‌توانند در سامانه کارا ثبت نام کنند و برای افرادی که کارفرما و دارای بیمه هستند، ۱۸ میلیون تومان پرداخت می شود و برای دیگر افراد رسانه‌ای نیز تا پایان تیرماه این سایت بازگشایی شده و می‌توانند ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: در زمینه کمک دولت و پرداخت یارانه نیز پایگاه‌های خبری که منظم و فعال هستند، مبالغی به آنها پرداخت می‌شود و هیچ گونه منع قانونی وجود ندارد .

همچنین مدیر انجمن صنفی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان یزد گفت: با توجه به اینکه هیچ گونه آمار و مشخصات کاملی از فعالان خبرگزاری و پایگاه خبری و همچنین خبرنگاران این حوزه وجود نداشت لذا نسبت به گردآوری مشخصات و همچینن صدور کارت شناسایی واحدی اقدام شده که هرگونه خدمات رفاهی، آموزشی، تفریحی و حمایتی فقط از طریق کارت انجمن صنفی باشد.

مسعود میرجلیلی اظهار کرد: سومین جشنواره رسانه‌های برخط یادبود شهید محمود شمس الدینی، اولین شهید مدافع سلامت استان از سوی این انجمن با همکاری تعدادی از نهادها در مردادماه سال جاری برگزار می شود .

در این نشست نیره شفیعی پور سرپرست خبرگزاری مهر و رئیس هیات مدیره، سیدضیا میررحیمی سرپرست خبرگزاری شبستان و نایب رییس هیات مدیره، اعظم السادات میرجلیلی سرپرست خبرگزاری ایکنا و خزانه دار و عضو هیات مدیره، علیرضا عسکری اشکذری مدیر مسوول پایگاه خبری اشکذر خبر و عضو هیات مدیره و حمید سعیدی مدیر مسوول پایگاه خبری یزدرسا و عضو هیات مدیره نیز مواردی را بیان کردند. همچنین از کارت شناسایی خبرنگاری و عضویت انجمن صنفی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری رونمایی شد.

همچنین به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۲۵۰ هزار و ۴۵۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۲۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار افراد متوفی به ۱۲ هزار و ۳۰۵ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر ۱۹ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد ۹۹۵ نفر بستری شدند.

معاون وزیر بهداشت گفت: تاکنون ۲۱۲ هزار و ۱۷۶ هزار نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و سه هزار و ۳۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری بیان کرد: تاکنون یک میلیون و ۸۹۷ هزار زمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: همانند روزهای گذشته شرایط خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان های غربی و شرقی و خراسان رضوی در قرمز است و استان های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر