تلاش برای حفظ پراو از آتش


تلاش برای حفظ پراو از آتش

کرمانشاه- ایرنا- فرماندار شهرستان هرسین باتاکید بر مقابله با آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده، گفت: با همکاری و هم‌افزایی بین دستگاهی تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا ارتفاعات «پراو» از آتش‌سوزی حفظ شود.

«امیر شاه آبادی» روز پنجشنبه در نشست مدیریت بحران و مقابله با آتش سوزی بخش بیستون با تشکر از زحمات شبانه روزی ادارات منابع طبیعی، محیط زیست، نیروهای نظامی و انتظامی، بسیج، سپاه، جهاد کشاورزی، دهیاران و روستاییان برای مقابله با آتش سوزی، اظهارداشت: حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست از ارکان توسعه پایدار است و در عصر حاضر به شدت به سلامت زمین نیازمندیم.

فرماندار هرسین با بیان اینکه در حراست و حفاظت از عرصه ۵۵ هزار هکتاری بیستون با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، افزود: تعداد حافظان این عرصه ملی از ۲۸ نفر به هشت نفر کاهش پیدا کرده است که با توجه به وجود محوطه و سایت تاریخی در این منطقه، این کمبود نیروی انسانی بعنوان یک آسیب جدی تلقی می‌شود.

شاه آبادی با تاکید بر اینکه مردم در خط مقدم حفاظت و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست هستند، گفت: در این‌ راستا باید از ظرفیت سمن ها و روستاییان آموزش دیده استفاده کرد.

وی افزود: با توجه به بافت مردمی بیستون و به منظور پیشگیری و مقابله با حریق در مناطق روستایی پایگاه‌های بسیج پتانسیل های مهمی به شمار می رود و باید از ظرفیت پاسگاه‌ها و نیروهای نظامی موجود در منطقه به منظور همکاری در اطفا حریق و پیشگیری از آتش سوزی استفاده کرد.

فرماندار هرسین گفت: ادارات مربوطه با بهره گیری از تجربیات سال های گذشته به روستاها مراجعه کرده و روستاییان را کاملا توجیه کنند و با فرهنگ سازی به اهمیت نقش آنان در جلوگیری از آتش سوزی و اطفا حریق بپردازند.

شاه آبادی بیان کرد: مناطقی که سابقه آتش سوزی در آن وجود دارد و مستعد وقوع حریق هستند باید ضمن شناسایی و رصد، روستاییان آن منطقه را از آتش زدن پس چرها برحذر داشت.

در ادامه این نشست بخشدار بیستون از کمبود امکانات اطفا حریق، صعب العبور بودن و کوهستانی بودن این بخش بعنوان مشکلات مهم در راستای مقابله با آتش سوزی نام برد.

افشین رحیمی ادامه داد: به روستاییان و دهیاران مناطق صعب العبور علاوه بر آموزش های لازم دستگاه‌های دمنده تحویل داده شده است.

براساس اعلام اداره کل محیط زیست کرمانشاه در راستای مقابله با آتش سوزی در شهرستان هرسین تاکنون سه نفر بخاطر به آتش کشیدن پس‌چرها و وقوع آتش سوزی در مراتع به دستگاه قضایی معرفی شده اند.

کوهستان پرآو رشته کوهی امتداد یافته از شمال غرب تا شمال‌ شرق شهر کرمانشاه، باطول تقریبی ۸۰ کیلومتر و وسعت حدود ۹۸۰ کیلومتر مربع بخشی از رشته کوه زاگرس در غرب ایران است.

رشته کوه پراو که منطقه حفاظت شده بیستون را نیز در خود جای می دهد، از سمت شمال غربی به رشته کوه شاهو متصل است و از سمت جنوب شرقی، رودخانه معروف گاماسیاب آن را از رشته کوه هرسین جدا می‌کند و دهستان های پایروند و میان‌دربند در جنوب غربی و دهستان‌های دینور و بیلوار در شمال شرقی این کوهستان واقع شده‌ است.

قله پرآو با ارتفاع سه هزار و ۴۰۵ متر از سطح دریا بلندترین قله این کوهستان به‌شمار می رود که در شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده‌ است.

کوه‌های این منطقه به علت فشارهای ناشی از کوه‌زایی زمین شکاف‌های بسیاری پیدا کرده‌ است به همین علت عمیق‌ترین غارهای ایران مانند غارهای پراو، جوجار، قیژلان و چاه غار قلا در این کوهستان قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !