معاون استاندار: محصولات صادرات محور کردستان حمایت می‌شوند


معاون استاندار: محصولات صادرات محور کردستان حمایت می‌شوند

سنندج - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان بر حمایت از محصولات صادرات محور تاکید کرد و گفت: هدف‌گذاری توسعه صادرات برای استان باید بر مبنای تولید اینگونه محصولات انجام شود.

خالد جعفری روز پنجشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اظهار داشت: بیشتر مسوولان استان هم زبان و هم شعار هستند ولی به دلیل اینکه در عمل اینگونه نیستند در بسیاری از موارد و مسائل نمی‌توانیم به نتیجه لازم دست پیدا کنیم.

وی افزود: تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در جلساتی که مباحث مهمی بویژه در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده است، مطرح می‌شود حضور پیدا نمی‌کنند.

جعفری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین کارگروه‌های استان، توسعه صادرات است، اضافه کرد: امروز که کشور ما در شرایط جنگ اقتصادی قرار گرفته یکی از مهمترین مسائل در بهبود وضعیت اقتصادی تامین ارز مورد نیاز است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان برگشت ارز حاصل از صادرات و رونق صادرات محصولات تولیدی استان را اولویت امسال اعلام کرد و یادآور شد: هدف‌گذاری توسعه صادرات برای کردستان باید بر مبنای تولیدات صادرات محور باشد.

جعفری برحمایت از محصولات صادرات محور در استان تاکید کرد و گفت: در بخش صنعت استان بیش از ۲۰ واحد، معدن پنج واحد و بخش کشاورزی هم ۵۰ واحد صادرات محور داریم و باید در سال جهش تولید حمایت از این واحدها در اولویت قرار گیرد.

وی تاکید کرد: حمایت از این واحدها هم منجر به رونق تولید، حفظ و افزایش اشتغال و هم تامین ارز مورد نیاز کشور می‌شود و این مهم با پای کار بودن و همکاری بخش خصوصی قابل تحقق است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات انجام شده استان در سال گذشته کمتر از ۳۰ درصد آن سهم محصولات تولیدی استان بوده است.

هدف گذاری ۶۸۰ میلیون دلاری صادرات در کردستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: هدف گذاری صادرات از مرزهای استان برای سال جهش تولید انجام ۶۸۰ میلیون دلار صادرات است که در سه ماهه امسال ۲۱۶ میلیون دلار آن تحقق پیدا کرده است.

محمد دره‌وزمی با اشاره به اینکه توسعه صادرات با کشور عراق در برنامه کاری سازمان قرار گرفته است، اضافه کرد: تحقق جهش تولید و توسعه صادرات بدون همکاری بخش خصوصی امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: تعداد واحدهای صادر کننده در بخش صنعت و معدن استان در سال ۹۷، ۲۷ واحد بوده که این تعداد سال گذشته به ۴۸ واحد افزایش یافت و امیدواریم امسال این تعداد به ۸۰ واحد برسد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه ۳۸۰ کارت بازرگانی در استان صادر شده که خروجی عملکرد صادرات این کارت‌های بازرگانی مشخص نیست، افزود: برگشت ارز حاصل از صادرات در استان به معضل تبدیل شده و صادرکنندگان مدعی هستند صادرات آنها با اقلیم کردستان عراق به صورت ریالی انجام می‌شود و مسوولان کشوری این را نمی‌پذیرند و عنوان می‌کنند در عراق که ریال چاپ نمی‌شود تا با ریال معامله انجام گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟