ضرورت نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو در استان کردستان


ضرورت نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو در استان کردستان

نماینده ولی فقیه در استان کردستان، نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو را ضروری بیان کرد و گفت: بستر ایجاد این امر در استان باید فراهم شود.

آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی در اولین جلسه هم اندیشی تأسیس شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان در استان کردستان که در سالن همایش پردیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد، به جنبه شرعی اهدای عضو اشاره و اظهار کرد: در دین مبین اسلام به کرات به حفظ جان و مواظبت از خود اشاره شده است اما در هنگام مرگ مغزی و زمانی که امیدی به بازگشت فرد و حیات دوباره وی نیست واجب و جایز است که با اهدای اعضا نجات‌بخش زندگی دیگران شد.

وی با بیان اینکه اهدای عضو از لحاظ شرعی مشکلی ندارد، افزود: برخی ذهنیات، تعصبات و امید به حیات دوباره فرد دچار مرگ مغزی از سوی خانواده وی مانع از اهدای عضو شده است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان، نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو را ضروری بیان کرد و گفت: بستر ایجاد این امر در استان باید فراهم شود.

استاندار کردستان در این جلسه بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای امکان پذیر شدن اهدا عضو در استان تأکید کرد و تأسیس این انجمن در کردستان را گام اول و یک اقدام ضروری برای فراهم شدن بسترهای لازم و فرهنگ سازی در این زمینه است.

بهمن مرادنیا با بیان اینکه متأسفانه سالانه به دلایل زیادی تعدادی از افراد دچار مرگ مغزی و اعضای آنها قابلیت پیوند به بیماران نیازمند را دارد، افزود: ایجاد زیرساخت های لازم برای فراهم شدن پیوند عضو می تواند گامی مهم در ترویج این امر انسانی و خداپسندانه باشد.

وی استفاده از ظرفیت روحانیون، هنرمندان، فرهنگیان و گروه‌های مرجع در راستای تشویق مردم برای اهدا عضو افرادی از خانواده شان را که دچار مرگ مغزی شده‌اند را خواستار شد و افزود: همه ما موظفیم در این راه گام‌های استواری برداریم و برای ارتقای شاخص اهدای عضو در کردستان بکوشیم.

امام جمعه سنندج در ادامه ضمن تقدیر از خدمات ارزنده کادر بهداشت و درمان در ایام کرونا اظهار کرد: جامعه پزشکی با ایثار و از خودگذشتگی در این روزهای سخت یاور مردم هستند اقدامات آنان شایسته تقدیر است.

ماموستا فایق رستمی خدمت به بشریت را از جمله رسالت عمده روحانیون و علما برشمرد و گفت: امیداست فرهنگ اهدای عضو در استان نهادینه شود ماهم در سنگر مسجد و جامعه برای ترویج این امر از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

فرزین رضاعی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار کرد: یکی از مهمترین نیازهای استان ایجاد بستری برای مهیا کردن زیرساخت‌های مرتبط با پیوند اعضاء است.

وی افزود: اولین اهداکننده عضو استان کردستان در سال جاری مربوط به اعضای بدن پسر جوان ۲۰ ساله از اهالی شهرستان قروه است که دچار ضایعه مرگ مغزی بر اثر سانحه تصادف شده بود، اقدامی انسان دوستانه که ایثار و گذشت را بار دیگر معنا بخشیدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان: با بیان اینکه اعضای بدن این جوان دچار مرگ مغزی، جان ۸ نفر را از مرگ نجات داد و به آنها زندگی دوباره بخشید، افزود: عمل جداسازی اعضا و پیوند در بیمارستان سینای تهران روز گذشته انجام شد.

رضاعی در ادامه به هدف تأسیس شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان و اهمیت موضوع در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اهدای عضو افراد دچار مرگ مغزی زندگی بخش بسیار دیگری از افراد می‌شود بنابراین با اهداء، فرصت دوباره زندگی کردن را به دیگران ببخشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه یکی از پیشروترین مقررات در خصوص اهدای عضو را در ایران داریم، افزود: اما هنوز نسبت به دیگر کشورهای جهان در این شاخص در رتبه پایینی قرار گرفته‌ایم.

رضاعی با بیان اینکه نجات جان انسان‌ها با اهدای عضو بسیار ارزشمند و از بار معنوی بالایی برخوردار است گفت: در حال حاضر در کشور ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند هستند و هر روز ۱۲ بیمار به علت عدم دریافت عضو فوت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۴ هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که قابلیت اهدای عضو دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه شایعترین علت مرگ مغزی در کشور ما تصادفات جاده‌ای است، گفت: با رضایت کامل خانواده فرد دچار مرگ مغزی، از اهدا کنندگان داوطلب استقبال می‌شود و مشکل خاصی برای پیوند اعضا وجود ندارد.

رضاعی با اشاره به اینکه مرگ مغزی ظاهری شبیه به کما دارد، ادامه داد: امکان بهبود فرد مبتلا به مرگ مغزی وجود ندارد و بر اساس فتوای علما این فرد دوباره زنده نخواهد شد.

وی با اشاره به میانگین شاخص اهدای عضو (تعداد موارد اهدای عضو در یک میلیون نفر) در کشور این امر را ۱۱.۸ عنوان کرد و گفت: میانگین شاخص اهدای عضو در کردستان ۲ است و رتبه ۲۸ را در این خصوص نسبت به سایر استان‌ها داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: اعضای بدن ۴۱ بیمار مرگ مغزی از سال ۸۳ تا کنون در استان اهدا شده که از این تعداد ۲۴ نفر مرد و ۱۷ نفر زن بوده است.

رضاعی با بیان اینکه افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند تنها ۷۰ درصد آنها قابلیت اهدای عضو دارند، افزود: فقط ۲۵ درصد بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو می‌رسند که مهمترین علت اهدا نشدن عضو، عدم استقبال و رضایت خانواده‌ها است.

وی با بیان اینکه ترویج و نهادینه کردن امر اهدای عضو، لازمه فرهنگ سازی است گفت: در حال حاضر اهدای عضو در استان کردستان به علت عدم اعتقاد به مرگ بیمار تا زمان ایست کامل قلبی، ترس از سرزنش دیگران، ترس از مثله شدن و اعتماد به معجزه کمتر از حد استاندارد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ارتقاء شاخص اهدای عضو از عدد ۲ به ۵ را مهمترین هدف خود بیان کرد و در ادامه به اهم اقدامات دانشگاه، و بررسی مفاد اساسنامه تأسیس شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان در استان کردستان اشاره کرد.

رضاعی در پایان اهداف این انجمن و راه‌های رسیدن به این امر را بیان کرد و یادآور شد: ارتقای دانش همه سطوح جامعه درباره مرگ مغزی، آموزش نحوه شناسایی کامل افراد مرگ مغزی شده، همراه نمودن خیرین و رسیدگی به مشکلات خانواده اهدا کننده عضو از جمله این اهداف است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...