احیای لباس های سنتی و بومی در راستای کارآفرینی بانوان 


احیای لباس های سنتی و بومی در راستای کارآفرینی بانوان 

فهیمه برخان گفت: الویت اصلی فعالیت های کانون فرهنگی هنری فاطمیه را بر مبنای کارآفرینی و اشتغال بانوان از طریق احیای لباس های سنتی و بومی منطقه قرار دادیم.

«فهیمه برخان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، گفت: کانون فرهنگی هنری فاطمیه سال ۱۳۸۲ با مجوز ستاد هماهنگی کانون های مساجد راه اندازی شد و از همان ابتدا اولویت اصلی فعالیت های کانون را بر مبنای کارآفرینی و اشتغال بانوان از طریق احیای لباس های سنتی و بومی منطقه قرار دادیم.

احیای لباس های سنتی و بومی در راستای کارآفرینی بانوان 


مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمیه کهنوج افزود: از هنرهای سنتی و بومی منطقه خوس بافی، قلاب بافی و زری بافی است که ما با استفاده از این هنرها لباس های بومی و محلی را تزئین می کنیم و با این حرکت در واقع به دنبال حفظ و ترویج مد و لباس بومی محلی منطقه هستیم.

احیای لباس های سنتی و بومی در راستای کارآفرینی بانوان 



وی عنوان کرد: لباس های بومی و محلی ما، لباس هایی مطابق با مد و لباس ایرانی اسلامی هستند که با هنر دستی بانوان منطقه، زیبا و جذاب می شوند این زیبایی به حدی است که دختران جوان تمایل زیادی برای پوشیدن به این لباس ها دارند و در مراسم های جشن و عروسی از این پوشش استفاده می کنند.

برخان اظهار کرد: وقتی ما برای حفظ لباس های سنتی و بومی که نماد فرهنگ ما هستند تلاش کرده و آنها را به روز کنیم جوانان ما دیگر تمایلی به پوشیدن لباس های غربی ندارند و ما از این طریق می توانیم از آسیب های فرهنگی جلوگیری کنیم.

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمیه کهنوج ابراز کرد: از آنجایی که لباس های بومی و محلی، معرف آداب و رسوم ما هستند بنابراین در تلاش هستیم تا میراث گذشتگان خود را حفظ کرده و به نسل های بعدی انتقال دهیم و علاوه بر این با آموزش هنرهای دستی منطقه سعی داریم با توانمندسازی و کارآفرینی، زمینه اشتغال بانوان به ویژه بانوان بی سرپرست و بد سرپرست را فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: به همین منظور اقدام به راه اندازی کارگاه خیاطی و تولید لباس های بومی و محلی کردیم و تاکنون زمینه اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر از بانوان فراهم شده است و بسیاری از این بانوان پس از توانمند شدن اکنون برای خود کارگاه آموزش خیاطی و هنری دستی راه اندازی کرده اند.

برخان بیان کرد: علاوه بر این دوره های آموزش تابلو فرش و پته دوزی را نیز برگزار کرده ایم و بانوان با یادگیری این هنرها و فروش آثار تولیدی خود توانسته اند کسب درآمد کنند.

مدیر کانون فاطمیه کهنوج عنوان کرد: پس از شیوع کرونا و تعطیلی کانون، برای این که بانوان به فعالیت های خود در این زمینه ادامه دهند، از طریق فضای مجازی کار آموزش به آنها را ادامه می دهیم.

وی با اشاره به هفته عفاف و حجاب اظهار کرد: به مناسبت هفته عفاف و حجاب پویش مجازی نقاشی با موضوع عفاف و حجاب ویژه کودکان بالای ۹ سال راه اندازی کرده ایم.

برخان در خاتمه ابراز کرد: بچه ها باید تصاویری از نقاشی های خود را از طریق گروه مجازی کانون برای ما ارسال کنند و ما نیز به بهترین آثار جوایزی اهدا می کنیم.

پایان پیام/586

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی