رشته سفره‌بافی لردگان احیا شد


رشته   سفره‌بافی   لردگان احیا شد

شهرکرد- ایرنا- معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال‌جاری رشته سفره‌بافی لردگان به عنوان یکی از صنایع دستی این منطقه احیا شد و بافت آن دوباره آغاز شده است.

مهرداد رئیسی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: سفره‌بافی لردگان به‌عنوان یکی از رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این استان منسوخ شده بود که امسال، برای احیای سفره‌بافی ۶۰ نفر در دهستان اوره و بارز شهرستان لردگان آموزش رایگان را فراگرفته‌اند.

وی تصریح کرد: از این تعداد ۳۰ نفر در روستای چالدراز و ۳۰ نفر در روستای بارز شهرستان لردگان آموزش سفره بافی را فراگرفتند.

رئیسی یادآور شد: احیای رشته‌های منسوخ شده صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد.

یکی کارشناس صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در چهارمحال و بختیاری نیز گفت: سفره‌بافی یکی از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تزئینی - کاربری در ایران است که در ردیف بافته‌های داری قرار می‌گیرد.

حمید ملکوتی تاکید کرد: سفره‌بافی بیشتر برای خودمصرفی کاربرد دارد اما متاسفانه با توجه به افزایش تولید کالاهای صنعتی مشابه آن، این صنعت هنر از رونق افتاده است.

وی اظهار داشت: مواد اولیه سفره‌بافی از پشم، تار و پود است و برای نگهداری آرد، نان و مواد مشابه آن در جامعه روستایی و عشایری مورد استفاده قرار می‌گیرد و ابعاد استاندارد سفره‌بافی لردگان یک متر عرض در یک متر و ۵۰ سانتیمتر طول است.

به گزارش ایرنا، دهستان اوره و بارز بخش منج شهرستان کوهرنگ در ۲۵۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی