مهمترین عاملان شیوع کووید -19


مهمترین عاملان شیوع کووید -19

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد افراد مبتلا به کووید-۱۹ بدون علامت می‌توانند باعث افزایش همه گیری این ویروس شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان با انجام بررسی‌های متعدد متوجه شدند با وجود اینکه اغلب مبتلایان به کرونا، علائمی مانند سرفه و تب را تجربه می‌کنند، برخی افراد مبتلا هیچ گونه علائمی ندارند و حتی خود آن‌ها نیز متوجه بیماری خود نمی‌شوند. پژوهشگران معتقد هستند که بیماران کرونایی بدون نشانه نیز می‌توانند به افزایش همه‌گیری این ویروس کمک کنند.

در تاریخ ۱۹ ژانویه، مردم طبق روال عادی در کلیسا جمع شدند. یک زوج ۵۶ ساله نیز در این جمعیت حضور داشتند که صبح آن روز از چین رسیده بودند، اما کاملاً سالم به نظر می‌رسیدند و علائم خاصی نداشتند. زن از تاریخ ۲۲ ژانویه و همسر او دو روز پس از آن علائم بیماری کرونا را تجربه کردند. هفته بعد از آن نیز سه نفر از مردم محلی بدون علت مشخصی به این بیماری مبتلا شدند.

پژوهشگران با انجام فرآیند ردیابی تماس افراد متوجه شدند دو نفر از سنگاپوری‌ها که به ویروس کووید -۱۹ مبتلا شدند، در همان مراسمی حضور داشتند که زوج چینی در آن شرکت کردند. سپس تأیید شد که سومین فرد مبتلا که یک زن ۵۲ ساله بود نیز چند ساعت بعد در رویداد دیگری در همان کلیسا حضور یافت. دوربین‌های مداربسته کلیسا نیز نشان داد که زن مبتلا به کرونا دقیقاً روی همان صندلی نشسته بود که زوج مذکورچند ساعت قبل از آن‌ها استفاده کرده بودند.

بنابراین پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که افراد مبتلا به بیماری کرونا که هیچ علائمی ندارند بدون آنکه متوجه باشند ناقل این ویروس هستند. اگر ویروس کووید -۱۹ در دستگاه تنفسی فوقانی افراد بدون علامت در حال تکثیر باشد، می‌تواند با هر تنفسی از بدن خارج شود. بنابراین حتی صحبت کردن با این افراد در فضاهای بسته می‌تواند باعث انتقال ویروس کرونا شود. احتمال دیگر برای انتقال این ویروس لمس کردن سطوحی است که افراد مبتلا به این بیماری با آن‌ها را تماس داشته‌اند.

نتایج یک مطالعه در چین نشان می‌دهد تعداد موارد بدون علامت مبتلا به کرونا بیشتر از تعداد افراد دارای علائم این بیماری است. از آنجایی که غربالگری برای ویروس کووید -۱۹ تنها روی افراد دارای نشانه انجام شود، ممکن است تعداد زیادی از موارد بدون علامت از دست بروند. پژوهشگران کالیفرنیایی معتقد هستند عدم آگاهی از این موضوع که چه افرادی بدون بروز علائم خاصی ناقل این بیماری هستند، نقطه ضعف مبارزه در برابر همه‌گیری این ویروس است.

به گفته محققان تنها راه توقف شیوع بیماری کرونا توسط ناقلان خاموش این است که تمام افراد مبتلا ردیابی شوند و افرادی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند نیز به طور منظم تحت آزمایش قرار بگیرند. در حال حاضر هیچ راهی وجود ندارد که تشخیص دهیم فردی در میان جمعیت حامل ویروس کووید -۱۹ است. بنابراین توصیه شده است که تا حد امکان فاصله گیری اجتماعی را رعایت کنیم و بینی و دهان خود را با ماسک بپوشانیم تا از مبتلا شدن خود و دیگران به این ویروس خطرناک محافظت کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!