کادرسازی برای آینده نظام رویکرد مساجد در دوران پساکرونا باشد/ایده‌های بکر اهالی مسجد حمایت شود


کادرسازی برای آینده  نظام رویکرد مساجد در دوران پساکرونا باشد/ایده‌های بکر اهالی مسجد حمایت شود

حجت‌الاسلام حسینی بر لزوم تقویت روحیه مطالبه‌گری مردم از مساجد، ائمه جماعات و متولیان مسجدی تاکید کرد و گفت: بحران کرونا نشان داد مساجد می‌توانند در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی برای همه قشرها و اصناف مختلف جامعه خدمت‌رسان باشند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، بحران کرونا در کنار همه تهدیدها و آسیب های اجتماعی، اقتصادی و روحی‌ که نه فقط به ایران بلکه بر جهان تحمیل کرد، فرصت‌آفرینی هایی نیز داشت، ازجمله آنها ورود بچه های مسجد برای مقابله با این ویروس و نیز رزمایش کمک مومنانه که فصلی جدید را در حیات مساجد گشود. در گفت وگویی با حجت الاسلام «سید محمد حسینی»، کارشناس دینی و مدیر سابق ناحیه شیخ کلینی مرکز رسیدگی به امور مساجد نقش مساجد در دوران پساکرونا را از وی جویا شدیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

دستاوردها و موفقیت های مساجد در مقابله با بحران کرونا در چه محورها و شاخصه هایی بوده است؟

یکی ازویژگی های مساجد فعال بودن در عرصه های علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و نیز کادرسازی برای اسلام و انقلاب اسلامی بوده، است. بسیاری از مساجد در بحران کرونا، برنامه ها و فعالیت های گسترده ای داشتند و در محورهای ذکر شده خوش درخشیدند. به طوری که یاریگرسلامت مردم و کشور از بعد خدمت رسانی در بیمارستان ها بودند، حتی از نظر فرهنگی، تبلیغی و دینی نیز فعالیت های شاخصی توسط مساجد در این دوران صورت گرفت که مورد تقدیر مردم و مقام معظم رهبری قرار گرفتند. این فعالیت های شاخص مساجد در خارج کشور نیز مورد توجه قرار گرفت و همگان به پتانسیل های قابل توجه مساجد واقف شدند. چرا که بسیاری از کشورهای خارجی با ادعای پیشرفت و دارا بودن امکانات با شیوع این ویروس با مشکلات و کمبودهایی در تهیه و توزیع اقلام بهداشتی مواجه بودند.

مساجد در صدر اسلام مرکز رسیدگی به مشکلات اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی،حقوقی مردم محسوب می شدند، بحران کرونا در احیای کارکردهای صدر اسلام مساجد چقدر تاثیرگذار بوده است؟

مساجد از صدر اسلام تاکنون همواره در عرصه های مختلف فعال بوده و هستند. در بحران کرونا هم نقش واقعی مساجد بروز و ظهور بیشتری یافت به طوری که شاهد بودیم بسیاری از اقدامات در قالب رزمایش مواسات و کمک های مومنانه با هدف دستگیری از نیازمندان در مناطق محروم و حاشیه نشین انجام و بسیاری از مشکلات توسط جوانان مسجدی پیگیری شد.

بحران کرونا زمینه ساز شناسایی و احیای بسیاری از کارکردهای مساجد شد،مغفول ماندن این ظرفیت ها و قابلیت های مساجد در عصر امروز چه نتایجی به همراه خواهد داشت؟

به اعتقاد من اگر ظرفیت ها و قابلیت های مساجد معرفی ومشخص نشود، در حق مساجد جفا کرده ایم. به همین جهت ضرورت دارد که همان گونه که در بحران کرونا ظرفیت قابل توجه مساجد را مشخص کرد، این قابلیت ها در دوران پساکرونا نیز در عرصه های مختلف دینی،فرهنگی، اعتقادی و اقتصادی معرفی و بهره برداری شود.

امروز مردم با مطالبه گری از مساجد، ائمه جماعات، شورای فرهنگی ومتولیان مساجد می توانند در همه عرصه های اجتماعی و فرهنگی برای همه قشرهای جامعه و اصناف مختلف مساجد خدمت رسان شوند و در خدمت انقلاب اسلامی باشند.ما می توانیم از ظرفیت های مختلف مساجد از جمله ائمه جماعات، پایگاههای بسیج خواهران و برادران و کانون های فرهنگی هنری، شورای های فرهنگی مساجد، امنا، خدام مساجد، تشکل های فعال مساجد در جهت خدمت رسانی به مردم بهره برداری کنیم، کماینکه امروز از بسیاری از این ظرفیت های مساجد در محلات بهره برداری می شود.بهره مندی از ایده ها وراهکارهای فعالین فرهنگی مسجد و دست اندرکاران مساجد و یاری طلبیدن از آنها می تواند در موفقیت بیشتر این سنگر نیز نقش اثرگذاری داشته باشد.

با توجه به دستاوردها و موفقیت های قابل توجه مساجد در مقابله با بحران کرونا، در دوران پساکرونا از این ظرفیت قوی می توان در چه محورهایی دیگر بهره برداری کرد؟

مساجد در بحران کرونا بیش از گذشته به چشم آمدند و مورد توجه قرار گرفتند، زیرا خانه های خدا پایگاه هایی هستند که بدون نیاز به بروکراسی اداری و بودجه می توانند دستاوردهای قابل توجه داشته باشند وفعالین این پایگاهها بدون هیچ توقعی برای رضای خدا خدمت رسانی کنند.

همان گونه در دوران دفاع مقدس شاهد موفقیت های قابل توجه از این سنگر در ابعاد مادی و نیز کادرسازی بودیم. امروز نیز می توان از سنگر مساجد برای آینده نظام و انقلاب نیرو تربیت و کادرسازی کرد.

بحران کرونا و تعطیلی مساجد موجب بهره گیری بیشتر از ظرفیت فضای مجازی را فراهم کرد، در آینده چگونه می توان از ظرفیت مساجد بهره برد؟

یکی از موضوعات و محورهای مورد تاکید مقام معظم رهبری استفاده ازظرفیت فضای مجازی است. زیرا در شرایطی که دشمن برای سوق جوانان به این فضا دارد ما نیزبرای مقابله با اهداف و برنامه های آنها باید برنامه ریزی داشته باشیم. در بحران کرونا شاهد بهره گیری از این ظرفیت برای پشبرد برنامه ها و اهداف مساجد بودیم.

دلسوزان و فعالین فرهنگی امروز بیش از گذشته باید در این زمینه فعالیت داشته باشند و خوراک اعتقادی، فرهنگی وبرنامه های بصیرتی به مردم بویژه جوانان ارایه دهند و فعالین مسجدی وافراد صاحب ذوق و ابتکار با ایده های جذاب فرهنگی زمینه تاثیرگذاری بیش از پیش بر روی جوانان در این فضا را فراهم کنند.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!