گستره لحن وسعت پذیرش معنای ایات قرآن را دارد؟/تبیین اصول لحن اصیل در سیره نبوی


گستره لحن وسعت پذیرش معنای ایات قرآن را دارد؟/تبیین اصول لحن اصیل در سیره نبوی

اهمیت و جایگاه لحن در تلاوت قرآن در سخنان پیامبر اسلام جایگاه ویژه دارد اما با توجه به این که رسالت لحن در تلاوت قرآن القای معنا و مفهوم آیات است عمق و گستره وسیعی معنای آیات الهی چگونه می تواند در الحان قرآن بگنجد؟

خبرگزاری شبستان؛گروه قرآن و معارف؛‌ پی بردن به چگونگی الحان مورد نظر اسلام به دلیل در اختیار نداشتن مجموعه صوتی آن، جز از طریق اشارات تاریخی و روایی امکان پذیر نیست.برخی از اصول حاکم بر الحان و آواهای مورد تایید اسلام عبارتند از: عدم مطابقت با الحان اهل فسق که باعث تحریک شهوات و شور و طرب مذموم در قاری و مخاطب گردد و متناسب با مجالس فسق و فجور باشد.عدم استفاده از ریتم و ایقاع بدون توجه به کلمات و عبارات به گونه ای که اهل کتاب در معابد و کلیساهای خود دعاها و اورادی را زمزمه و بازگو می کنند.حزن لحن از ویژگی های بارز الحان قرآنی، حزن موجود در آنها جهت القاء موثر تر مفاهیم کلام الهی است.

بررسی روایات شیعه و سنی بیانگر استفاده رسول اکرم (ص)، ائمه طاهرین(ع) و صحابه کرام از اصوات نیکو و الحان موزون و به دور از پیرایه های منفی در تلاوت کلام وحی می باشند. از اصول حاکم بر الحان مورد استفاده در قرائت میتوان به تبعیت از ساختار کلمات و حروف، بهره گیری از ترجیع مطلوب، عدم کشش های بیجا، عدم مشابهت با الحان اهل فسق، عدم مشابهت با الحان و آهنگ های ریتم دار اهل کتاب، دوری از حالت شیون و زاری و حزن آن اشاره نمود.

اهمیت و جایگاه لحن در تلاوت قرآن کریم در نگاه احادیث سخنان پیامبر اسلام جایگاه ویژه دارد اما با توجه به این نکته که رسالت لحن در تلاوت قرآن القای معنا و مفهوم آیات است چگونه عمق و گستره وسیع معنای آیات الهی می تواند در ظرف الحان قرآن بگنجد؟

بنابراین گزارش استاد «محمدحسین لطفی نیا»، قا۰ری و مبتهل بین المللی قرآن در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، در پاسخ به این سوال که آیا گستره لحن قرآن گنجایش پذیرش معنای ایات را دارد یا خیر؟گفت: در خصوص این نکته که ایا از لحاظ فنی و موسیقیایی لحن قرآن توانایی و گستردگی بیان آیات قرآن کریم را دارد یا خیر باید گفت که لحن اصیل لحن گسترده‌ای است و اگر ظرفیت های صوتی در کلام خدا نبود شاید موسیقی از عهده این کار بر نمی آمد اما با توجه به وجود ظرفیت‌های بالای صوتی در کلام قرآن و نظم آهنگی که خود آیات قرآن و علمای بزرگ اسلام به آن اشاره کرده‌اند و توصیه ای که به تغنی و آهنگین خواندن کلام قرآن از سوی پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم و بزرگان و عالمان دین شده است وجود نداشت ما از آن می کردیم که لندن توانایی پروراندن معنا و آیات کلام خدا را نداشت. اما با توجه به این توصیه‌ها و ظرفیت های بالایی که در لحن اصیل وجود دارد این اتفاق به خوبی رخ می دهد و لحن می تواند از عهده پروراندن پیام آیات قرآن برآید.

وی افزود: اما با توجه به همه عناصر همچون ظرفیت های صوتی و موسیقی های درون آیات قرآن کریم با توجه به نظم آهنگ کلام و توصیه به تقنینیه آیات الهی و تجربه ۱۴۰۰ ساله اجرای آیات قرآن با آهنگ های خوش و تبدیل شدن آن به یک سنت الهی و مقدس برای تمام مسلمانان جهان ما را بر آن می دارد که ظرفیت های کافی در لحن می تواند وجود داشته باشد تا بتواند ماموریت خود برای القای معانی و فهم آیات قرآن کریم به کار گیرد.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !