آیا اعتراف روحانی به اشتباه خود پس از 7 سال مشکل مسکن را حل می‌کند؟


آیا اعتراف روحانی به اشتباه خود پس از 7 سال مشکل مسکن را حل می‌کند؟

روحانی بهترین حرف درباره وضع مسکن کشور را زده است، دولت با این اعترافش نشان داد که عملا امیدی به چند ماه باقی مانده از عمرش نیز ندارد. اخیرا وزیر راه و شهرسازی تلویحا بیان کرد که کنترل اوضاع قیمت های بازار مسکن بر عهده دولت نیست!

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:
روحانی امروز در جلسه هیات دولت بیان کرد: درخصوص مسکن من به عنوان رئیس‌جمهور اعتراف می‌کنم یک عقب ماندگی در دولت یازدهم داشتیم زیرا برخی طرح‌های مسکن عملیاتی نشد البته طرح‌های ما در زمینه هوایی، ریلی، جاده‌ای و بنادر اجرایی شد اما در بحث مسکن چون گرفتار بودیم که مسکن‌های ناتمام و بدون خدمات را به جایی برسانیم بنابراین دچار عقب ماندگی شدیم و در دولت دوازدهم باید این عقب ماندگی را جبران کنیم.

اعتراف روحانی در حالی است که اگر دولت فقط مسیر دولت قبل در بخش مسکن را ادامه می داد، امروز شاهد افسارگسیختگی قیمت ملک در تمام کشور نبودیم. این افزایش قیمت ها به جایی رسیده است که به گفته وزارت راه و شهرسازی در خردادماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان به ۱۹ میلیون و ۷۱ هزار تومان افزایش یافته است! دولت پس از گذشت دو سوم از عمرش ایده مسکن ملی را مطرح کرده بود. بسیاری از کارشناسان اقتصادی مسکن معتقد بودند که دولت به جای اینکه طرح جدیدی را شروع کند بهتر بود که اولویت خود را بر اتمام پروژه مسکن مهر می گذاشت.

این ایده در حالی مطرح شد که وزیر سابق راه و شهرسازی روحانی به نساختن حتی یک واحد مسکن مهر بالیده بود! وزیر سابق راه و شهرسازی گفته بود: حضرات هر روز تبلیغ می‌کنند که این دولت حتی یک مسکن هم نساخته است، این افتخار دولت است که حتی یک واحد مسکونی را نساخت. از ابتدا قرار نبود دولت خانه ای بسازد! یک مورد - مسکن مهر - را هم افتتاح نکردم، حتی یک مورد را افتتاح نکردم!

در مورد تکمیل واحدهای باقی مانده طرح مسکن مهر نیز با وجود وعده های بسیار، هنوز هم متقاضیان بسیاری وجود دارند که واحدهای خود را تحویل نگرفته اند. پیشرفت بسیار کند پروژه های مسکن مهر و اهمیت بالای این موضوع در زندگی متقاضیان این طرح که عموما از اقشار ضعیف و متوسط بودند، باعث شد که مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیات دولت در 5 شهریورماه 1393 صراحتا خواستار توجه جدی دولت یازدهم برای تکمیل پروژه های ناتمام مسکن مهر شوند و فرمودند: «اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد.

طرحی که دولت قصد داشت جایگزین مسکن مهر کند طرح ملی مسکن نام داشت که از همان ابتدای ارائه شرایط سخت نام نویسی آن توجه ها را به خود جلب کرد. شرایط متقاضیان مسکن ملی شامل تاهل، فاقد مالکیت مسکونی از اول فرودین 84، عدم استفاده از امکانات دولتی و تسهیلات یارانه‌دار در موضوع مسکن و همچنین سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا بود که این طرح در ظاهر شباهت بسیاری به مسکن مهر داشت.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان درباره طرح اقدام ملی مسکن می گوید: اشکالی که به نظر می رسد طرح اقدام ملی مسکن داشته باشد این است که اگر متقاضیان دهک های متوسط جامعه از وام 100 میلیون تومانی این طرح استفاده کنند باید ماهانه یک و نیم میلیون تومان اقساط پرداخت کنند که به نظر می رسد این بازپرداخت از عهده این اقشار که عمدتا حقوق بگیر هستند خارج باشد.

البته اقدام ملی مسکن مثل بسیاری دیگر از اقدامات دولت صرفا یک بازی رسانه ای بود و علاوه بر شرایط سخت نام نویسی در این طرح و سنگین بودن بازپرداخت اقساط آن، قیمت خانه های مسکن ملی در مقایسه با بسیاری از خانه های عادی مناطق اطراف تهران گران تر تمام می شود و از همه مهم تر این است در حالی که کمتر از یک سال تا پایان عمر دولت باقی مانده است اما هنوز یک واحد از مسکن ملی هم به متقاضیان تحویل داده نشده است! محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اولین مرحله از واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن در خردادماه و تیرماه به متقاضیان تحویل داده می‌شود، گفت: هنوز آمار‌های ساخت واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن به صورت کامل در استان‌های مختلف جمع بندی نشده و با توجه به آن که این پروژه‌ها در شهر‌ها پیشرفت‌های مختلفی دارند بنابراین هنوز به آمار دقیقی برای تحویل این واحد‌ها نرسیده‌ایم.

به نظر می رسد روحانی بهترین حرف درباره وضع مسکن کشور را زده است، دولت با این اعترافش نشان داد که عملا امیدی به چند ماه باقی مانده از عمرش نیز ندارد. اخیرا وزیر راه و شهرسازی تلویحا بیان کرد که کنترل اوضاع قیمت های بازار مسکن بر عهده دولت نیست و تحت تاثیر بازار های موازی قرار دارد. طرح هایی هم که برای بهبود بازار مسکن مطرح می شوند، هرگز تاثیر بلند مدتی نخواهد داشت و در بهترین حالت می توانند در کوتاه مدت تاثیر اندکی بر وضع بحرانی مسکن داشته باشد.



ح

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا