ابتکارات کانونی مسجدی در عرضه شاد و دوست‌داشتنی دین و احیای سنت‌های مذهبی


ابتکارات کانونی مسجدی در عرضه شاد و دوست‌داشتنی دین و احیای سنت‌های مذهبی

کانون فرهنگی هنری «حضرت خدیجه کبری(س)» با تلاش برای عرضه آسان و قابل‌درک آموزه‌های دین به بچه‌های مسجد، توسعه فرهنگ زیارت از طریق اعزام رایگان زائراولی‌ها به اعتاب مقدسه و احیای سنت‌های فراموش شده مذهبی زمینه‌ساز اتفاقات مبارکی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نخستین دوره از رویداد دوسالانه و ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» در سال 98 در بازه زمانی 110 روزه و با مشارکت 25 هزار کانون فرهنگی هنری در 18 شاخص برگزار شد و برترین های آن در اسفند ماه گذشته معرفی شدند.

لذا در سلسله گزارش هایی عوامل برتری این کانون ها را بررسی کرده ایم که در ادامه گزارش این مهم درباره کانون فرهنگی هنری «حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها» در استان قم مرور می شود.

این کانون فرهنگی هنری در رشته فضای مجازی و رسانه با ۱۸ هزار و ۱۵۱ امتیاز رتبه نخست را کسب کرده است.

ابتکارات کانونی مسجدی در عرضه شاد و دوست‌داشتنی دین و احیای سنت‌های مذهبی

حجت الاسلام «زهیر ثباتی مقدم» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به کسب رتبه برتر رویداد ملی فهما توسط کانون فرهنگی هنری «حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها»، اظهار کرد: «فهما» فرصت ویژه ای برای دیده شدن بچه های مسجد که در بسیاری از اتفاقات فرهنگی و تاثیرگذار کشور جریان ساز هستند، است.

فهما؛ فرصت دیده شدن بچه های مسجد

مدیر کانون فرهنگی هنری «حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها» تصریح کرد: فهما به بچه های مسجد به عنوان مربیان مبرز نسل آینده که تا کنون فرصت دیده شدن نداشتند، فرصت حضور در عرصه را داد آنهم با به خدمت گرفتن ظرفیت های در اختیار سازمان ها و نهادها. چنان که ما در کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها از سازمان ها و نهادها خواستیم تا ظرفیت های مختلف خود مثل فضای ورزشی و ... را در اختیار بچه های مسجد قرار دهند.

ابتکارات کانونی مسجدی در عرضه شاد و دوست‌داشتنی دین و احیای سنت‌های مذهبی

وی ادامه داد: در کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها تلاش کردیم حرف دین را آسان و فهمیدنی به سفره بچه های مسجد ببریم. لذا در مجموعه حضرت خدیجه کبری(س) برای همه طیف ها و ذائقه ها برنامه داریم و با هر کسی با زبان خودش سخن می کنیم.

حجت الاسلام ثباتی مقدم در ادامه بیان کرد: متاسفانه، مردم دیگر حوصله خواندن کتاب و حتی دیدن فیلم های طولانی را ندارند. از این رو، تلاش کرده ایم حرف دین را متفاوت به سفره های مردم ببریم اینکه در فهما دیده شدیم به دلیل نمایش نمایی دیگر و شادی نزدیک به درست از دین بود.

وی درباره تولیدات این کانون فرهنگی هنری ابراز کرد: فیلم کوتاه، تیزر، مستند، موشن گرافی، نماهنگ، اپلیکیشین های کاربردی، فضای مجازی و ... ازجمله قالب های کاری کانون برای عرضه معارف دینی است.

تلاش برای توسعه فرهنگ زیارت

ابتکارات کانونی مسجدی در عرضه شاد و دوست‌داشتنی دین و احیای سنت‌های مذهبی

حجت الاسلام ثباتی مقدم با اشاره به عضویت و همراهی 114 نفر با برنامه ها و طرح های کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه سلام الله علیها، گفت: این اعضاء و فعالان در حوزه های مختلف با کانون همراه هستند که ویژه ترین آن توسعه فرهنگ زیارت، احیای سنت و توسعه فرهنگ وقف است.

مدیر کانون فرهنگی هنری «حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها» با بیان اینکه فهما با ایجاد فرصت دیده شدن فعالیت ها، به بچه های مسجد انگیزه داد، خاطرنشان کرد: حضور همراه با هدایت و راهبری بچه های مسجد در عرصه های مختلف می تواند منشا برکات بسیار باشد.

بنا بر این گزارش، اگرچه کانون فرهنگی هنری «حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها» در نخستین رویداد ملی «فهما» در محور فضای مجازی برگزیده شد اما در محورهای متنوع نیز فعال و منشاء برکات بسیار است که در ذیل به آنها اشاره می شود.

نخست توسعه فرهنگ زیارت با بسترسازی و ایجاد زمینه تشرف برای کسانی که تا کنون توفیق تشرف به حرم های اهل بیت علیهم السلام را نداشته اند که به لطف حضرت حق از ابتدای اسفند ۱۳۹۴ تا کنون زمینه زیارت شهر مقدس قم برای 80 هزار نفر، زیارت مشهد مقدس برای 12 هزار نفر و زیارت عتبات عالیات برای نزدیک به 6 هزار نفر فراهم شده است که نکته قابل توجه رایگان بودن سفر زیارتی برای این دسته از زائران است.

احیای نام و مرام مادران و همسران اهل بیت علیهم السلام

دوم احیای نام و مرام مادران و همسران اهل بیت علیهم السلام با تولید محصولات فرهنگی مرتبط و نگارش آثار مختلف از جمله تالیف رمان‌واره هایی از زندگی ایشان که با توجه به نوع سیر نگارش انگیزه بیشتری در مخاطب برای مطالعه ایجاد می کند.

علاوه بر این، در این راستا برگزاری جشنواره «بانوی نبی پسند (حضرت خدیجه علیها السلام)» با 40 عنوان در زمینه های مختلف به منظور نزدیک تر شدن افکار عمومی قشر جوان با سبک زندگی حضرت خدیجه علیها السلام در حال برنامه ریزی است.

احیای سنت های فراموش شده مذهبی

محور دیگر فعالیت این کانون مسجدی احیای سنن فراموش شده با هدایت مردم و تذکر به ایام الله و ایجاد زمینه مشارکت عامه مردم در بربایی این برنامه ها است، از قبیل: احیای سنت اطعام عید غدیر با تهیه آثار رسانه ای، حمایت از کاروان های شادی و توزیع چندین هزار پرسی غذا در استان های مختلف کشور، توزیع نان در روستاهای محروم و ...

ابتکارات کانونی مسجدی در عرضه شاد و دوست‌داشتنی دین و احیای سنت‌های مذهبی

احیای سنت قربانی در عید قربان و ایجاد زمینه مشارکت مردم و توزیع گوشت حاصل از آن در مناطق مختلف کشور.

احیای سنت قربانی جهت سلامتی امام زمان(عج) در ایام نیمه شعبان و ذبح گوسفند و توزیع در ۱۲۰۰ نقطه کشور؛ احیای سنت اکرام محرومین به بهانه میلاد اهل بیت علیهم السلام در مناطق محروم کشور.

در رزمایش مواسات و کمک مومنانه، کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه(س) به جای اینکه خود راساً ورود کند، به سرکشی از گروه های فعال پرداخت تا در حد توان آنچه را کمبود بود، در سبدهای ارزاق تامین کند. در شروع این رزمایش در نیمه ماه شعبان با همکاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و مسجد مقدس جمکران و حمایت ویژه برنامه «سمت خدا»، قریب به 12 هزار خانواده محروم تحت پوشش قرار گرفتند.

ابتکارات کانونی مسجدی در عرضه شاد و دوست‌داشتنی دین و احیای سنت‌های مذهبی

«همه می توانند خیر باشند»

چهارمین محور فعالیتی و رویکرد مهم این کانون مسجدی القای باور «همه می توانند خیر باشند» به عموم مردم با ایجاد زمینه مشارکت عموم مردم حتی محرومین در انجام امور خیریه و بستر سازی برای انجام وقف مشارکتی است.

حجت الاسلام ثباتی مقدم در این باره بیان کرد: هدف کانون حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها این است که به مردم ثابت کند کار خیر با قدم های کوچک هم انجام می شود؛ تصور اشتباهی در مردم وجود دارد که باید حتما رئیس کارخانه باشی تا بتوانی کار خیر انجام دهی! در حالی که در این کانون و موسسه خیریه مددجویانی هستند که با ماهانه دو هزار تومان در کارهای خیر مشارکت می کنند. ما می خواهیم به تعداد جمیعت 80 میلیونی کشور، خیر داشته باشیم.

علاوه بر این، کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه کبری(س) در حوزه اجتماعی با توسعه فرهنگ زیارت تلاش در جهت کم کردن آسیب های اجتماعی کرده و با تاسیس اورژانس دینی درصدد حل مشکلات و معضلات مردم کرده که در محاکم و مراکز مشاوره ها قابل حل نیست.

اورژانس دینی موسسه حضرت خدیجه سلام الله علیها، با هدف کاربردی‌سازی دانش اسلامی- روان‌شناختی در حیطه خانواده، ازدواج، فردی، تربیتی، مذهبی و اعتقادی با حضور حجج اسلام والمسلمین فرحزاد، رفیعی و عابدینی آغاز به کار کرده است.

خدمات مشاوره‌ای با رویکرد دینی و هدف استقرار مطلوب، ماندگار و اثربخشِ راهنمایی و مشاوره در این اورژانس ارائه می‌شود. متقاضیان برای بهره مندی می‌توانند به بخش خدمات مشاوره در وب‌سایت موسسه حضرت خدیجه سلام الله علیها مراجعه و با ثبت درخواست خود اقدام به دریافت نوبت کنند.

حضور جدی در مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده و خدمت رسانی به مردم شریف آن مناطق از دیگر رویکردهای کاری این کانون و اعضای آن است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است