قرآن ارتباط با امام زمان(عج) را راه نجات از همه شرور می‌داند


قرآن ارتباط با امام زمان(عج) را راه نجات از همه شرور می‌داند

حجت‌الاسلام وحیدی با اشاره به آموزه‌های مهدوی آیه 200 سوره مبارکه آل‌عمران، گفت: هر که می‌خواهد از جمیع شرور دور شود و به همه خیرات دست یابد، باید ارتباط خود با امام زمان(عج) را تقویت کند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام وحیدی درباره اشارات قرآن به وجود مقدس امام مهدی(عج)، با اشاره به آیه 200 سوره مبارکه آل عمران، اظهار کرد: خداوند در این آیه شریفه می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ ای اهل ایمان، (در کار دین) صبور باشید و یکدیگر را به صبر و مقاومت سفارش کنید و مهیّا و مراقب کار دشمن بوده و خداترس باشید، باشد که پیروز و رستگار گردید».

این کارشناس مهدوی با اشاره به نکات این آیه، تصریح کرد: خطاب «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» از خطاب های زیبای قرآن است و با دیگر خطاب ها تفاوت دارد، اینجا خداوند اصطلاحاً بندگان خوب خود را بسیار تحویل گرفته است، امام صادق(ع) ذیل آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ ...» می فرمایند: لذتی که در این خطاب است تمام سختی های بعدش را از بین می برد، چون معمولاً بعد از این خطاب، به فروع دین دعوت می شود گویا کسی که مثل امام صادق(ع) عاشق خدای تبارک و تعالی است دوست دارد معشوق او را صدا بزند لذا توصیه شده بعد از این خطاب گفته شود: «لبیک اللهم لبیک».

وی در ادامه با اشاره به تفاوت اصْبِرُوا وَصَابِرُوا، بیان کرد: اصْبِرُوا به صبرهای شخصی اشاره دارد و صَابِرُوا به دعوت به صبر، اینکه چرا اصْبِرُوا مقدم شده شاید پیامش این است که خودسازی بر جامعه سازی تقدم دارد یعنی تا کسی خود را نسازد، نمی تواند دیگران را بسازد.

حجت الاسلام وحیدی با اشاره به اهمیت صبر در آموزه های دینی، بیان کرد: امیرالمومنین(ع) در کلمات قصار فرمودند: صبر برای ایمان، به منزله سر برای بدن است. همچنین، صَابِرُوا به صبر و استقامت مقابل فشار کفار اشاره دارد. یعنی اگر صبر داشته باشید و در این مسیر استقامت کنید، به فلاح می رسید «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ».

وی با بیان اینکه نکته مهدوی این آیه به رَابِطُوا بازمی گردد، گفت: در لغت از رباط گرفته می شود به معنای بستن چیزی در یک مکان، لذا به کاروانسراها «رباط» گفته می شد چراکه معمولاً اسب و شتر را در آن جا می بستند اگر به مرزبانی هم «مرابطه» می گویند به معنای پاسداری مرزهای جغرافیایی و عقیدتی است. یعنی اگر صبر داشته باشید و استقامت کنید از حملات دشمن در امان می مانید.

وی درباره نگاه روایات درباره تعبیر رَابِطُوا در این آیه شریفه ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اینجا مراد از اصْبِرُوا صبر بر نمازهای پنجگانه و مراد از صَابِرُوا استقامت در قتال با دشمن است و رَابِطُوا به معنای ارتباط گرفتن در راه خدا با یکدیگر است تا به فلاح برسید.

حجت الاسلام وحیدی در پایان خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرمودند: اصْبِرُوا یعنی صبر بر فرائض، منظور از صَابِرُوا صبر بر مصائب است و تعبیر رَابِطُوا یعنی با ائمه(ع) خود ارتباط برقرار کنید تا به فلاح و سعادت برسید. این یعنی هر که می خواهد از جمیع شرور دور شود و به همه خیرات دست یابد، باید ارتباط خود را با امام زمان(عج) را تقویت کند.

گفتنی است، این سخنان در طرح مجازی «در جستجوی خورشید» که به همت بنیاد مهدی موعود(عج) اجرا شد، ایراد شده است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»