خطر کتاب‌سوزی در کمین آثار کلاسیک حاوی مضامین نژادپرستانه


خطر کتاب‌سوزی در کمین آثار کلاسیک حاوی مضامین نژادپرستانه

تهران- ایرنا- پس از آن که روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در یک گزارش و توییت آثار ادبیات کلاسیک با محتوای نژادپرستانه را هدف قرار داد، منتقدان نسبت به خطر سوزانده‌شدن این کتاب‌ها به دست معترضان آمریکایی هشدار دادند.

به گزارش فاکس نیوز، با به راه افتادن اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا، در چند هفته گذشته بسیاری برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی از لحاظ وجود مضامین نژادپرستانه بررسی و ارزیابی شد. برنامه‌های پلیس محور چون Cops و Live PD لغو شدند، برخی قسمت‌های سریال‌های معروف تلویزیونی حذف شده و فیلم بربادرفته نیز از آرشیو اچ‌بی‌او مکس خارج شد.

در میان این هیاهو، ران چارلز (Ron Charles) با انتشار مطلبی با عنوان «در حالی که برنامه‌های تلویزیونی توهین‌آمیز حذف می‌شوند، همچنان بر سر کتاب‌های مسئله‌دار بحث وجود دارد» در روزنامه واشنگتن‌پست، اینطور القا کرد فرارسیدن روز حساب برای کتاب‌های مساله دار نیز نزدیک است.

چارلز در این یادداشت در اشاره به کتاب‌های ممکن است هدف معترضان قرار گیرند از شاهکارهای معروف دنیای ادبیات چون اتللوی شکسپیر، ماجراهای هاکلبری فین از مارک تواین و کلبه عمو تام نوشته هریت بیچر استو نام برد.

این منتقد کتاب در یادداشت خود با وجود رد موضوع تحمل این کتاب‌ها که کاملا نژادپرستانه هستند، روی آوردن به تحریم آثار معروف را به عنوان راهکار نکوهش کرد.

اگر فرهنگ طرد و تحریم یک نقطه ضعف داشته باشد، کوتاه کردن فرآیند تعامل نقادانه است که به روشنگری ما می‌انجامد. خودفریبی ناشی از تنظیم شم تشخیص نشانه‌های نژادپرستی روی چند خطای واضح از این هم مضرتر است. اسکن ویدئوها برای پیدا کردن کاریکاتورهای ارائه شده از سیاهپوستان یا جست‌وجو در متن‌ها برای پیدا کردن هر کلمه کاکاسیاه، خیلی راحت‌تر از تقابل با نشانه‌گذاری‌های نهادینه شده در سریال‌های رمانتیک کمدی تلویزیون یا نژادپرستی نهفته در آثار جین آستن است.

با وجود مخالفت چارلز با تحریم و طرد این آثار معروفی چون اتللوی شکسپیر، منتقدان به این یادداشت پس از آن که واشنگتن پست مقاله وی را در توییتر به اشتراک گذاشت، به این روزنامه حمله کردند. بسیاری منتقدان نوشتند انتشار این توییت نادرست بوده است، در حالیکه کل مقاله موضوع حذف این کتاب‌ها را رد می کند، عبارت کتاب‌های مسئله‌دار در تیتر اصلی و توییت می تواند موجب تعرض به این کتاب‌ها شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج