تجهیز20 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی قم به سامانه‌های نوین آبیاری


تجهیز20 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی قم به سامانه‌های نوین آبیاری

قم - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: طی هفت سال گذشته حدود 20 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی قم به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد که نشان‌دهنده اهتمام دولت به مدیریت مصرف منابع آبی دربخش کشاورزی استان است.

عباس پورمیدانی روز پنجشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: استان قم بیش از ۱۰۵ هزار هکتار زمین کشاورزی قابل‌کشت دارد که امکان به‌کارگیری سامانه‌های نوین آبیاری در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن فراهم است.

وی افزود:تا قبل از دولت یازدهم تنها نزدیک به هشت هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده بود اما درهفت سال گذشته این سامانه‌ها در ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی و باغی استان به کار گرفته شد.

وی ادامه داد: دولت اهتمام ویژه‌ای نسبت به این موضوع دارد و تسهیلات خوبی برای کشاورزانی که از سامانه‌های نوین آبیاری استفاده کنند در نظر گرفته است.

پورمیدانی گفت: حمایت از کشاورزان استان برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در قم، همچنان ادامه دارد و در طول سال جاری نیز این طرح در بیش از چهار هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی قم اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: محدودیت منابع آبی درقم جدی است و سازمان جهاد کشاورزی استان کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی را با استفاده از روش‌های مختلف ازجمله به‌کارگیری سامانه‌های نوین آبیاری در اولویت برنامه‌های خود قرارداده است.

وی با اشاره به مزیت‌های قابل‌توجه به‌کارگیری روش‌های نوین آبیاری در مقایسه با آبیاری سنتی ادامه داد: استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری علاوه بر کاهش مصرف آب،‌ شرایط حفظ و توسعه سطح سبز استان را نیز تسهیل می‌کند.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو