نهادهای فرهنگی در دوران پساکرونا رسالت خطیری بر عهده دارند


نهادهای فرهنگی در دوران پساکرونا رسالت خطیری بر عهده دارند

قم-ایرنا - رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دشمن برای ضربه زدن به نظام درایام پساکرونا گفت: نهادهای فرهنگ‌ساز جامعه برای دوران بعد از شیوع کرونا رسالت حساس و خطیری را برعهده دارند.

نصرت الله لطفی چهارشنبه شب دریکصد و نودمین جلسه شورای فرهنگ عمومی قم در تالارشهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اظهار داشت: دشمن با سوءاستفاده از بحران کرونا جنگ روانی گسترده‌ای را علیه نظام اسلامی به راه انداخته و برای دوران پسا کرونا نیز برنامه‌ریزی کرده‌است.

وی همچنین همراهی با مجموعه بهداشت و درمان برای پیشگیری از موج دوم کرونا را از وظایف ذاتی همه اقشار جامعه دانست و یادآور شد: دشمن در ابتدای شیوع کرونا با بزرگ نمایی درمورد وضعیت قم سعی درقم هراسی داشت، و ما امروز وظیفه داریم تا با کنترل دقیق این بیماری درقم، زمینه هر گونه توطئه جدید در رابطه با این استان را از بین ببریم.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم گفت: دست اندکاران فرهنگی برای تحقق این امر نقش و رسالت ویژه و خطیری را عهده دار می باشند.

وی بیان کرد: قم چشم هر فتنه ای که انقلاب اسلامی را هدف قرار داده کور کرده است، به همین علت نمی تواند آغازگر فتنه باشد.

لطفی در بخش دیگری از سخنان خود فضای مجازی را دارای ظرفیت های زیادی برای کارهای فرهنگی در دوران کرونا دانست و گفت: فضای مجازی دربخش هایی از جامعه که به شکل سنتی زندگی می کنند، جایگاه چندانی ندارد، از این رو باید برای ارایه برنامه های فرهنگی روش های دیگری را نیز در نظر داشته باشیم.

مردم قم توجه ویژه ای به رعایت پروتکل های بهداشتی دارند

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نیز در این جلسه اظهار داشت: درحال حاضر پوشیدن ماسک در قم برای مردم این استان تبدیل به یک عادت شده و آنها در این زمینه برای استان های دیگر نیز الگوی کاملی به شمار می‌آیند.

یونس عالی پور همچنین عنصر اطلاع رسانی را در ترویج بیش از پیش این فرهنگ موثر دانست و افزود: قم از نظر کنترل کرونا وضعیت خوبی را سپری می‌کند، و همه دستگاه‌ها نیز باید برای تثبیت این وضعیت تلاش کنند، چرا که عملکرد مسئولان در مواجه با کرونا در همراهی مردم با سیاست های مرتبط با این بیماری بسیار موثر می‌باشد.

عالی پور با بیان اینکه کلیه فعالیت‌های مقابله با کرونا درقالب کمیته‌های مختلف از جمله اقتصادی، تشکل های مردمی و خیرین سلامت در حال انجام است، گفت: وظایف هر دستگاه مشخص شده و به هیچ وجه موازی کاری صورت نمی گیرد.

قم نسبت به سایر استان های زرد وضعیت بهتری دارد

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی نیز در این جلسه با بیان اینکه شرایط قم از نظر شیوع کرونا نسبت به استان هایی که در وضعیت قرمز، نارنجی و حتی زرد قرار دارند بهتر است گفت: شرایط قم همچنین در مقایسه با وضعیتی که در اسفندماه سال گذشته و فروردین ماه امسال داشت، نیز بهتر می‌باشد.

سیامک محبی ادامه داد: روند شیوع بیماری و تعداد فوتی‌ها در قم نیز نسبت به ابتدای شیوع کرونا کمتر است، ولی تضمینی برای حفظ این وضعیت وجود ندارد.

معاون علوم پزشکی قم گفت: متاسفانه استان‌ها و شهرستان‌های هم مرز با قم از جمله کاشان و استان مرکزی نیز وارد وضعیت قرمز شدند، و این انتظار می رود که با توجه به آمد و شدهایی که به شهر صورت می گیرد و همچنین وضعیت فعلی این بیماری در قم، روزهای سختی را در پیش داشته باشیم.

محبی با یادآوری اینکه تقریبا از اواخر فروردین شاهد شیب ملایم و نزولی کرونا در قم بودیم، گفت: حدود یک ماه ثبات بیماری را در استان داشتیم به نحوی که فقط ۸۰ تا ۸۵ تَن بستری بودند، ولی طی دو هفته اخیر در حال افزایش بیماری در سطح استان هستیم.

وی اضافه کرد: آن دوره یک ماهه را باید دوره مدیریت و مهار بیماری قرار دهیم چون همه مردم و دستگاه‌ها با مشارکت هایی که داشتند، موفق شدند شرایط مطلوبی را برای استان رقم بزنند.

وی با بیان اینکه دو مرکز درمانی در قم در حالت آماده باش هستند و به تازگی یک مرکز دیگر نیز وارد مدار مستقیم پذیرش بیماران کرونایی شده است، گفت: امیدواریم با کمک مردم اتفاق های اسفندماه را تجربه نکنیم و روزهای آرامی را داشته باشیم.

معاون علوم پزشکی قم با اذعان به اینکه نگرانی ما از فصل سرما است، خاطرنشان کرد: آنفلوانزای فصلی می‌تواند همراه با کرونا شرایط بدی را ایجاد کند.

وی تصریح کرد: درصورت حفظ شرایط موجود، نگرانی افزایش فوتی‌های ناشی از کرونا در استان وجود دارد، از این رو باید برای پیشگیری از گسترش این بیماری تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه توجه مردم استان به شیوه‌نامه های بهداشتی کاهش پیدا کرده و بخشی از این موضوع به دلیل روند طولانی مدت این بیماری قابل قبول و منطقی است، گفت: فارغ از این مساله عوامل دیگر مانند بازگشایی‌های صورت گرفته نیز در افزایش مجدد بیماری موثر می‌باشد.

محبی درادامه دید و بازدید و میهمانی‌ها را نیز از علل تاثیرگذار در اوج گیری دوباره کرونا در قم عنوان کرد و گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده بیشتر بیماران کرونایی که در قم بستری هستند، طی هفته‌های گذشته یا پذیرای میهمان بودند و یا به استان‌های دیگر سفر داشتند.

وی با تاکید بر ضرورت لغو برنامه‌های غیرضروری دراستان گفت: طی دو سه هفته اخیر از سوی سازمان‌هایی که گروه های آسیب‌پذیر را تحت پوشش دارند، برای برگزاری اردو مکاتبه‌هایی با مدیریت بحران و مرکز بهداشت قم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برخی از این برنامه ها به دلیل چرخه بالایی که ویروس در استان دارد، امکان پذیر نیست.

وی اجتناب از اردوها، سمینارها و همایش ها در استان را ضروری خواند، و گفت: برخی از افرادی که در بستر بیماری هستند، در نشست و سمینارهای اداری به کرونا مبتلا شدند.

محبی با بیان اینکه مجالس عروسی و عزا باید به شکل مدیریت شده باشد، گفت: این مجالس یا باید توسط استان منع، و یا با حفظ حرمت صاحبانشان با کمترین مخاطرات ممکن همراه شود.

وی گفت: در خصوص فعالیت اصناف پرخطر قم نیز محدودیت‌هایی را به ستاد ملی کرونا پیشنهاد دادیم تا با تصویب آن روند آرامی که در گذشته داشتیم را بار دیگر تجربه کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا