تجهیز 77 درصد اراضی همدان به سیستم آبیاری نوین


تجهیز 77 درصد اراضی همدان به سیستم آبیاری نوین

همدان- ایرنا- مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: در حال حاضر 77 درصد از اراضی آبی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده که منجر به صرفه‌جویی سالانه 500 میلیون مترمکعب آب شده است.

امیر لاهوتیان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ تاکنون ۴۶هزار هکتار از اراضی آبی استان به سیستم‌های آبیاری نوین کشاورزی تجهیز شده که حدود ۲۳درصد از ۱۵۵ هزار هکتار اجرا شده از سال ۶۹ تاکنون است.

وی اظهار داشت: در سطح کشور از ۸.۵ میلیون اراضی آبی کشاورزی در سطح ۴۹۰ هزار هکتار یعنی ۲۹ درصد سامانه نوین اجرا شده و در استان همدان از ۲۰۰ هکتار اراضی آبی استان همدان در سطح ۱۵۵ هزار هکتار آبیاری نوین اجرا شده که ۷۷ درصد اراضی آبی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: از سال ۶۹ تا سال ۱۳۹۱ حدود ۱۰۹ هزار هکتار از اراضی آبی استان مجهز به سیستم آبیاری بوده که در دولت تدبیر و امید و از سال ۹۲ تاکنون ۴۶ هزار هکتار از اراضی به سیستم های نوین آبیاری مجهز شدند.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی همدان عنوان کرد: آبیاری تحت فشار در ۷۷ درصد از اراضی مستعد کشاورزی استان همدان موجب صرفه‌جویی ۵۵۰ میلیون مترمکعبی آب شد.

لاهوتیان خاطرنشان کرد: در استان همدان در سطح ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار آبیاری قطره‌ای و تیپ و ۱۱ هزار و ۱۸۶ هکتار آبیاری کم فشار و بقیه بارانی اجرا شده است.

وی اظهار داشت: میزان یارانه و کمک بلاعوض دولت برای آبیاری قطره‌ای ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر هکتار است، یارانه و کمک بلاعوض برای آبیاری کم فشار هفت میلیون تومان و برای آبیاری بارانی ۱۲ میلیون و نیم میلیون تومان به ازای یک هکتار است.

لاهوتیان ادامه داد: ۵۰ هزار هکتار از سیستم های آبیاری همدان مستهلک شده است که برای نوسازی آن ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

گفتنی است سطح اراضی کشاورزی همدان ۶۳۰ هزار هکتار است که ۴۳۰ هزار هکتار آن کشت دیم و ۲۰۰ هزار هکتار کشت آبی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور