جهاد مدرسه‌سازی در مهد علم و فرهنگ


جهاد مدرسه‌سازی در مهد علم و فرهنگ

بیرجند - ایرنا - خراسان جنوبی که به مدرسه شوکتیه و پدران علم شناخته می‌شود، از کمبود کلاس درس رنج می‌برد و در سال‌های اخیر جهاد مدرسه‌سازی برای رفع این کمبود در استان شکل گرفته است.

دایر شدن بخش قابل توجهی از مدارس مرکز استان به صورت دونوبت در شهری که مدرسه شوکتیه سومین مدرسه آموزش به سبک نوین را بعد از دارالفنون و رشدیه تبریز دارد، مسوولان دولت تدبیر و امید را مصمم ساخت با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها برای رفع این کاستی و کمبود تلاش کنند.

این تدبیر زمانی امیدوارانه‌تر شد که هفته دولت پارسال دبستان ۱۲ کلاسه زنده‌یاد دکتر غلامحسین شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بیرجند افتتاح شد.

دکتر غلامحسین شکوهی متولد خراسان جنوبی است و به عنوان پدر تعلیم و تربیت ایران شهرت دارد.

استاندار خراسان جنوبی در آیین افتتاح این مدرسه گفت: این استان از نظر سرانه فضای آموزشی با کمبودهای زیادی مواجه است که تا پایان دولت دوازدهم و با اختصاص اعتبارات لازم، بیش از ۵۰ درصد این نیازهای آموزشی تامین و جبران می‌شود.

محمدصادق معتمدیان افزود: یکی از اولویت‌هایی که در مباحث توسعه‌ای استان دنبال می‌شود مربوط به آموزش و پرورش است که هدف‌گذاری شده تا پایان دولت بخشی از این مباحث به اتمام برسد.

وی بیان کرد: یکی از مباحث جدی در استان ایمنی مدارس و سیستم‌های گرمایشی است و با اعتبارات خوبی که از جانب سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز کشور اختصاص داده شد تمامی مدارس استان دارای سیستم‌های گرمایشی و ایمن خواهند شد.

استاندار خراسان جنوبی از حذف ۵۸ کلاس کانکسی در استان تا پایان دولت دوازدهم خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۶۰ کلاس درس در استان کمبود داریم و عمده کمبود کلاس درس با ۳۰۰ کلاس مربوط به مرکز استان و شمال شهر بیرجند است که تلاش می‌کنیم حداقل نیمی از این کمبودها تا پایان دولت جبران شود.

خشکسالی‌های پیاپی و پدیده مهاجرت سبب افزایش جمعیت شهر بیرجند شد و در کنار ساخت مجتمع‌های مسکن مهر نیاز به مدرسه‌سازی را در خراسان جنوبی دوچندان کرد که با نگاه ویژه دولت در تخصیص اعتبارات و همت خیرین به این بخش رشد قابل توجهی را در ساخت کلاس درس برای دانش‌آموزان شاهد بوده‌ایم.

قهر طبیعت و کاهش نزولات آسمانی در سال‌های گذشته برخی روستاییان را برای امرار معاش راهی شهرها کرد و اغلب آنان در حواشی شهرها ساکن شدند، هرچند اقدامات توسعه‌ای و زیربنایی مدیریت استان در سه سال اخیر سرآغاز مهاجرت معکوس به روستاهای خراسان جنوبی بوده است.

این روند باعث کمبود کلاس درس فقط در شهر بیرجند تا بیش از ۳۰۰ کلاس شد طوری که برخی مدارس به صورت دونوبت اداره شدند.

۱۷۸ هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی در ۲ هزار و ۷۵۰ آموزشگاه ۱۱ شهرستان استان مرزی خراسان جنوبی تحصیل می‌کنند این در حالی است که رشد ورودی‌های جدید به نظام آموزشی روز به روز نیازمندی‌ها در سرانه آموزشی را بیشتر می‌کند.

جهاد مدرسه‌سازی

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با توجه به همه مشکلات اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، اقدامات دولت تدبیر و امید در مدرسه‌سازی جهادگونه بوده است.

سکینه طیبی افزود: کمبود نزولات آسمانی در سال‌های گذشته بسیاری از روستاهای استان را خالی از سکنه و انبوه جمعیت را به حواشی شهرها روانه کرده است.

وی گفت: این روند سبب شد تا مدارس روستایی بدون دانش‌آموز و مدارس دونوبت را در شهرها به خصوص مرکز استان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ‌اکنون ۳۵ مدرسه دونوبت در مرکز استان فعال است اظهار داشت: امیدواریم با اقدامات قابل توجه دولت و پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی در تامین مسکن محرومان و ایجاد جاذبه در روستاها شاهد مهاجرت معکوس روستاییان و برقراری مدارس تعطیل شده در روستاها باشیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزود: با این وجود حضور بیش از پیش خیرین مدرسه‌ساز می‌تواند تا حد قابل توجهی کارساز باشد زیرا فضای آموزشی در کنار نیروی انسانی و منابع مالی به عنوان اصل جدایی‌ناپذیر در کیفیت نظام آموزشی است.

وی از اجرای طرح آجر به آجر در استان خبر داد و گفت: در این طرح افرادی که توانایی ساخت مدرسه به صورت کامل را ندارند می‌توانند به هر میزان که توانایی دارند با دولت در تامین کلاس درس همکاری و مشارکت کنند.

طیبی اظهار داشت: فضای آموزشی مناسب زمینه‌ساز تربیت نیروی انسانی موفق خواهد شد که امیدواریم با نگاه ویژه دولت و حضور بیش از پیش خیرین این مهم مانند ادوار گذشته در خراسان جنوبی محقق شود.

بهره‌برداری از ۲۰۰ کلاس درس در خراسان جنوبی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: با نگاه ویژه دولت و مشارکت خیرین ۹۰ پروژه و ۲۰۰ کلاس درس تا مهر امسال در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

محسن چاوشان با بیان اینکه پروژه حیات طیبه یکی از مهمترین پروژه‌ها در مرکز استان است افزود: ۴۵ کلاس درس در این پروژه تعبیه شده که ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: بیرجند تنها شهرستانی است که دارای ۳۴۰ کلاس درس دونوبته است و از اولویت‌های نوسازی مدارس در توسعه و تجهیز خواهد بود.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی از تامین ۴۸۵ کلاس درس در دولت یازدهم و دوازدهم در استان تا پایان سال ۹۸ خبر داد و افزود: این حجم از تعهدات در نوع خود بی‌نظیر و قابل تقدیر است.

وی با قدردانی از نگاه ویژه خیرین به تامین فضای آموزشی مورد نیاز خراسان جنوبی تقدیر کرد و افزود: ۷۰ درصد تعهدات خیرین که در دولت تدبیر و امید ۶۳ میلیارد تومان بوده، تاکنون محقق شده که این حجم از پروژه‌ها نتیجه همین همیاری است.

چاوشان سال ۹۸ را سال نهضت تجهیز مدارس خراسان جنوبی به سیستم گرمایش مرکزی توصیف کرد و گفت: یک هزار و ۲۸۳ کلاس درس به سیستم گرمایش مرکزی مجهز شدند.

وی ادامه داد: از هزار و ۱۰۰ کلاس درس فاقد سیستم مرکزی با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته تا قبل از آغاز فصل سرما یک هزار و ۸۳ کلاس درس دیگر به سیستم گرمایش مرکزی مجهز خواهند شد که امیدواریم جشن پایان عملیات تجهیز سیستم گرمایش به زودی در استان برگزار شود.

وی گفت: در سال تحصیلی جدید با تکمیل این نهضت هیچ گونه بخاری نفتی در کلاس‌های درس استان نخواهیم داشت که در نوع خود با توجه به کمبود اعتبارات و تحریم‌های ظالمانه بی‌بدیل است.

جشن پایان مدارس کانکسی

چاوشان با بیان اینکه تا مهر امسال جشن پایان مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر در خراسان جنوبی برگزار می‌شود افزود: همکاری و همیاری خیرین در تحقق این مهم قابل تقدیر است.

وی افزود: سال تحصیلی گذشته ۵۹ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز در خراسان جنوبی داشتیم که با هماهنگی‌ها و تلاش‌هایی که صورت گرفته در سال تحصیلی جدید مدارس کانکسی از نظام آموزشی استان حذف خواهند شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی اظهار داشت: طبق آمار ۵۰ کلاس درس زیر ۱۰ دانش‌آموز کانکسی هم در استان فعال است که با توجه به رایزنی‌هایی که صورت گرفته است با ورود خیرین و تامین اعتبار قابل توجه به صورت ملی و استانی تا اواخر سال آینده این مدارس هم جمع‌آوری خواهند شد.

وی گفت: در حال حاضر ۴۵ درصد مدارس استان نیازمند مقاوم‌سازی هستند که با توجه به سرانه استاندارد آموزشی کشور باید این مدارس نوسازی شوند.

چاوشان بیان کرد: اکنون ۱۲ درصد مدارس خراسان جنوبی تخریبی و ۴۲ درصد مدارس مستحکم هستند که امید می‌رود با همت بیش از پیش خیرین شاهد توسعه فضای آموزشی استاندارد در استان باشیم.

وی درباره نحوه همکاری خیرین برای تامین فضای آموزشی افزود: در صورتی که خیرین ۳۰ درصد از مخارج یک پروژه آموزشی را تقبل کنند ۷۰ درصد دیگر توسط دولت تامین و پروژه به نام خیران ثبت و دایر خواهد شد.

بیشترین نیاز فضای آموزشی در خراسان جنوبی مربوط به بیرجند مرکز استان است.

مشارکت نهادهای عمومی در ساخت مدرسه

نهادهای عمومی و حاکمیتی از جمله بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز در زمینه ساخت مدرسه در استان خراسان جنوبی حضور و مشارکت فعال دارد.

به گفته معاونت عمرانی و طرح‌های زیربنایی بنیاد برکت، این بنیاد ساخت مدرسه ۱۲ کلاسه شهید مرتضی بصیری‌پور به عنوان اولین شهید مدافع حرم استان خراسان جنوبی را در منطقه کم‌برخوردار شهر بیرجند در دست اقدام دارد.

محمد مهجوری اظهار داشت: ساخت مدرسه برکت شهید بصیری‌پور با اعتباری بالغ بر ۷۷ میلیارد ریال آغاز شد و تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید. این مدرسه ۱۲ کلاسه ظرفیت پذیرش ۴۲۰ دانش‌آموز بیرجندی را در مقطع دبیرستان دارد.

معاونت عمرانی و طرح‌های زیربنایی بنیاد برکت در تشریح اقدامات این بنیاد در حوزه ساخت و تکمیل مدرسه در استان خراسان جنوبی گفت: بنیاد برکت ساخت ۸۴ مدرسه با ۲۸۹ کلاس درس را در خراسان جنوبی در دستور کار دارد که از این تعداد، ۳۱ مدرسه با ۱۷۲ مدرسه به بهره‌برداری رسیده و مابقی در حال ساخت است.

وی افزود: ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت مدارس برکت در استان خراسان جنوبی پیش‌بینی شده و اختصاص یافته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...