از تخریب سازه ناایمن محوطه تئاترشهر تا پویش «من ماسک می‌زنم»


از تخریب سازه ناایمن محوطه تئاترشهر تا پویش «من ماسک می‌زنم»

تهران- ایرنا - هفته‌ای که گذاشت در حوزه فرهنگ و هنر نیز مانند دیگر شاخه‌ها با اتفاقات متعدد روبرو بود، از مهمترین اخبار حوزه تئاتر می‌توان به تخریب سازه ناایمن محوطه تئاترشهر و دعوت از هنرمندان برای شرکت در پویش «من ماسک می‌زنم» اشاره کرد.

در عرصه هنرهای نمایشی نیز در کنار آرام آرام گرم شدن تنور اجراهای نمایشی و افزوده شدن به تعدد سالن‌های میزبان آثار تئاتری که از ابتدای تیر درهای خود را برای اجرای عمومی و پذیرایی از مخاطبان گشوده بودند؛ رویدادهای دیگری به وقوع پیوست.

از معرفی اعضای شورای نمایش معاونت صدا گرفته تا معرفی معاون پژوهشی و آموزشی جشنواره تئاتر دانشگاهی، مشخص شدن اجراهای جدید در تماشاخانه‌های پایتخت تا برچیده شدن سازه ناایمن محوطه تئاترشهر با اعتراض مردم. اگر در طول هفته به دلیل دل‌مشغولی‌ها کمتر زمان و فرصتی برای رصد اخبار حوزه هنرهای نمایشی کشور داشتید؛ مطلبی که از خاطرتان می‌گذرد مرور مهم‌ترین اتفاقات روی داده طی هفته جاری از شنبه (۱۴ تیر) تا امروز چهارشنبه (۱۸ تیر) در حوزه هنر تئاتر است.

از تخریب سازه ناایمن محوطه تئاترشهر تا پویش «من ماسک می‌زنم»

معرفی اعضای شورای نمایش معاونت صدا

با شکل‌گیری شورای نمایش معاونت صدا، دبیر و ۷ عضو این شورا از سوی معاون صدا معرفی شدند. نادر برهانی‌مرند، ایوب آقاخانی، حسین فدائی حسین، اعظم بروجردی، کاظم نظری، محمدرضا آزاد و حجت الاسلام مهندس سیف جمالی به عنوان اعضا و حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو نمایش به عنوان دبیر شورا از سوی حمید شاه آبادی معاون صدا به عنوان سیاست‌گذاران تولید نمایش رادیویی معرفی شدند.

در اولین جلسه شورا با حضور کلیه اعضا و معاون صدا، حمید شاه‌آبادی با اشاره به اهمیت تولید متن نمایش، ماموریت شورا را ارتقای نمایش‌های رادیویی از طریق احصا و تدوین سیاست‌های اصلی و جهت‌گیری‌های کلان معاونت صدا دانست و گفت: دوره سفارش و تولید نمایش‌ها براساس مناسبات تقویمی گذشته است و انتظار می‌رود هم مدیر شبکه و هم اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به سمت مسئله‌محوری پیش بروند و نمایش‌ها بر اساس مسئله‌های موجود تولید شوند نه مناسبات تقویمی. اگر چه برخی مناسبت‌ها خودشان جزء مسائل هستند و حتماً اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید نمایش براساس مناسبت‌های مهم را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به اهمیت نمایش‌های کوتاه افزود: این ظرفیت برای تولید نمایش کوتاه حتی نمایش‌های ۱ دقیقه ای در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو وجود دارد و شبکه‌ها باید به این جمع‌بندی برسند که قطعات نمایشی را هم سفارش دهند.

سازه ناایمن محوطه تئاتر شهر در بوستان دانشجو برچیده شد

سازه ناایمن محوطه بوستان دانشجو که با مصالح کانکس در سال ۱۳۸۲ احداث شده بود؛ به دلیل رفع خطرهای ناشی از نقص ایمنی و شکایت‌های متعدد شهروندان به دستور مقام قضایی و با حضور ناظران قضایی و مدیران شهرداری ناحیه یک منطقه۱۱ برچیده شد.

علی اصغرطاهری شهردار ناحیه یک منطقه۱۱ با تاکید بر موضوع اهمیت حفظ ایمنی اماکن و سازه‌های سطح شهر که کاربری‌های اجتماعی و عمومی دارند، گفت: سازه مذکور در سال ۱۳۸۲ بر اساس تفاهم نامه امام جماعت مسجد ولیعصر (عج) و شهرداری ناحیه یک با مصالح کانکس به منظور کاربری موقت اقامه نماز تا زمان ساخت مسجد در این محدوده احداث شد.

از تخریب سازه ناایمن محوطه تئاترشهر تا پویش «من ماسک می‌زنم»

وی بیان کرد: پس از پایان ساخت مسجد حضرت ولیعصر (عج)، تذکرات و هشدارهای متعددی برای جمع آوری سازه و رعایت موارد ایمنی ابلاغ شد اما متاسفانه توجهی به این موضوع نشد.

به منظور رفع خطرهای ایمنی سازه، رسیدگی به شکایت های متعدد بهداشتی شهروندان مبنی بر تجمع حیوانات موذی در محدوده و ایجاد آزار برای شهروندان، پس از پیگیری‌های متعدد، به دستور مقام قضایی با حضور نمایندگان قانونی، شهروندان و مدیران شهری، سازه مذکور در بوستان دانشجو برچیده شد.

از تخریب سازه ناایمن محوطه تئاترشهر تا پویش «من ماسک می‌زنم»

تماشاخانه مهرگان میزبان «اتاق عروس» می‌شود

تماشاخانه مهرگان میزبان نمایشنامه‌خوانی اتاق عروس به کارگردانی محمد قنبری، نویسندگی والنتین کراسناگوروف و ترجمه مریم صامعی خواهد بود. نمایشنامه‌خوانی اتاق عروس شنبه، ۲۱ تیرم١٣٩٩ ساعت٢٠ در تماشاخانه مهرگان روی صحنه می‌رود.

الهه شه‌پرست، الهه زحمتی، لیلا میرزایی، دلارام ترکی، پروا آقاجانی، سحر آقاسی، سحر حق‌شناس، نازنین میهن، یاسمین بدوی، گندم (معصومه) محمدی، حانیه حقیقی، وصال امینی گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند.

مجتبی جدی دبیر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی، با صدور حکمی مژگان خالقی را به عنوان معاون پژوهش و آموزش این دوره منصوب کرد.

در بخشی از متن حکم جدی به خالقی آمده است: "نظر به شایستگی، تعهد و تجربه‌های ارزشمند جنابعالی در عرصه تئاتر دانشگاهی، به موجب این حکم به عنوان معاون پژوهش و آموزش بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران منصوب می‌شوید. انتظار می‌رود با شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌ها، زمینه اعتلا و ارتقاء این بخش در جشنواره تئاتر دانشگاهی فراهم شود.

مژگان خالقی دانشجوی دکتری مطالعات تئاتر دانشگاه تهران است. از جمله تالیفات وی در عرصه پژوهش می‌توان به نگارش از کانتور تا کانتور پژوهشی در روش کارگردانی، تاملی بر نقش تماشاگر در اجرای تئاتر، فرآیند شکل گیری رابطه ی تماشاگر با اجرا، تئاتر تادئوش کانتور و ... را نام برد.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی به دبیری مجتبی جدی از آبان ۹۹ با بخش پژوهش (جایزه دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی)، نمایشنامه‌نویسی (جایزه اکبر رادی)، ترجمه، ماکت صحنه، عکس، پوستر، کارگاه‌ها و درس گفتارها کار خود را آغاز می‌کند.

عمو زنجیرباف در تالار محراب به صحنه می‌رود

نمایش عموزنجیرباف به نویسندگی، طراحی و کارگردانیِ مهدی رضایی از بیست‌ و دوم تیر ۱۳۹۹ در تالار محراب روی صحنه می‌رود. عموزنجیرباف نمایش برگزیدۀ نخستین جشنوارۀ مونولوگ دانشجویی افراست؛ این نمایش، دورۀ اول اجرای خود را به مدت پنج شب در قالب رپرتوار آثار برگزیده، در عمارت نمایشی نوفل‌لوشاتو در دی‌ سال ۱۳۹۸ با استقبال مخاطبان سپری کرد.

در ادامۀ روند اجراییِ این اثر، مهدی رضایی تصمیم به اجرای دوبارۀ آن در تالاب محراب گرفته است. عمو زنجیرباف به موضوع مواد روان‌گردان پرداخته و با توجه به شیوۀ اجرایی، برای اجرا در روزهای کرونایی، گزینۀ مناسبی است. محمد میرعلی، بازیگر این نمایش است که در نخستین جشنوارۀ مونولوگ دانشجویی افرا، موفق به دریافت تندیس بهترین بازیگری مرد شد.

هنرمندان به پویش «من ماسک می‌زنم» دعوت شدند

سید حسین سیدزاده مدیریت صندوق اعتباری هنر از تمامی اعضای این مجموعه خواست با توجه به تشدید شیوع ویروس کرونا و تاکید مقام معظم رهبری و مسئولان بهداشتی به پویش «من ماسک می‌زنم» بپیوندند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: با توجه به تشدید مجدد شیوع ویروس کرونا در کشور و تأکید مقام معظم رهبری و مسئولان بهداشتی کشور، از تمامی اعضای صندوق اعتباری هنر دعوت می‌کنیم ضمن رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی به‌عنوان پرچمداران اصلاح فرهنگ عمومی، سهم خود را در راه مبارزه با این ویروس با پیوستن به کمپین «من ماسک می‌زنم» به شکل مطلوب ادا کنند.

اعضای صندوق که علاقمند به مشارکت در پویش «من ماسک می‌زنم» هستند، می‌توانند از اقدامات خود در راستای مبارزه با ویروس کرونا عکس تهیه نموده و به صفحه اینستاگرامی صندوق اعتباری هنر ارسال نمایند.

صابر ابر در فضای باز تالار وحدت اجرا می‌رود

نمایش هِه با بازی صابر ابر و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی اجرا می‌شود. نمایش هِه به طراحی و کارگردانی پیمان قدیمی و با بازی صابر ابر از نیمه اول مرداد در فضای باز تالار وحدت، با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی اجرا می‌شود

هِه بر اساس رمان تنهایی پرهیاهو اثر بهومیل هرابال و ترجمه‌ پرویز دوایی، توسط پیمان قدیمی برای اجرای تئاتر بازنویسی شده ‌است. این نمایش در شیوه‌ اجرایی خود از تمهیدات دیگرگونه‌ای بهره می‌برد به نحوی که در پرهیز از تداخل آلودگی‌های صوتی محیط، صدای این نمایش توسط تلفن همراه و هدفون شخصی تماشاگران قابل شنیدن خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی