رییس بهزیستی مشهد: آموزش کنونی مهارت زندگی در این کلانشهر ناکافی است


رییس بهزیستی مشهد: آموزش کنونی مهارت زندگی در این کلانشهر ناکافی است

مشهد- ایرنا- رییس اداره بهزیستی مشهد به ارائه آموزش مهارتهای زندگی با هدف کاهش طلاق به 15 هزار شهروند مشهدی در هر سال اشاره و بیان کرد: با توجه به جمعیت سه و نیم میلیون نفری مشهد این میزان آموزش برای ارتقاء مهارت زندگی در این شهر کافی نیست.

محسن مروی روز چهارشنبه در نشست شورای اسلامی شهرستان مشهد افزود: به همین خاطر، بهزیستی و شهرداری مشهد در قالب یک برنامه مشترک سعی دارند شمار مخاطبان آموزش مهارتهای زندگی را در این کلانشهر به میزان هشت برابر افزایش داده تا سالانه ۱۰۰ هزار شهروند مشهدی آن را فراگیرند.
وی ادامه داد: بر اساس تحلیلهای صورت گرفته "نداشتن مهارتهای لازم برای گفتگو و نیز فقدان مهارت در فرزندپروری و ارتباط با فرزندان" از دیگر عوامل وقوع آسیبهای خانوادگی در سطح جامعه ذکر شده است.

رییس اداره بهزیستی مشهد به مراجعه افزون بر ۱۲ هزار زوج ظرف پارسال به مراکز آموزش مهارتهای زندگی در مشهد اشاره و بیان کرد: از این تعداد علت مراجعه سه هزار و ۱۰۱ زوج معضل اعتیاد، دو هزار و ۲۶۰ زوج خیانت و هزار و ۹۰۶ زوج نیز مسوولیت‌ناپذیری طرفین عنوان شده بود.

وی گفت: ظرف سه ماه نخست امسال نیز هزار و ۶۸۹ زوج به بهزیستی مشهد مراجعه کرده‌اند که به ترتیب اعتیاد، خیانت و مسوولیت‌ناپذیری مشکل اصلی آنها در سوق یافتن به سوی طلاق عنوان شده است.

مروی افزود: البته باید توجه داشت که مسائل اجتماعی تک‌بعدی نیستند و در کنار این موارد، مشکلات اقتصادی نیز مطرح است.

وی به افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در پی وقوع موارد طلاق نیز اشاره و بیان کرد: سالانه ۹ هزار زن به همین خاطر سرپرست خانوار می‌شوند که می‌بایست به منظور آموزش آنها برای فراگیری مهارتهای زندگی، برنامه‌ریزی صورت گیرد.

رییس اداره بهزیستی مشهد در ادامه به افزایش آسیبهای اجتماعی و مداخلات مشاوره‌ای ظرف چهار ماه اخیر همزمان با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا نیز اشاره و بیان کرد: افزایش زمان حضور اعضای خانواده در کنار یکدیگر ظرف این دوران هم از دلایل آسیبهای درون‌خانوادگی بوده است. تحت تاثیر قرار گرفتن شغل شوهر و بیکاری وی در دوران بحران کرونا، از دیگر دلایل عمده در بروز آسیبها و طلاق بوده است.

وی همچنین رویکرد سازمان بهزیستی را در مواجهه با آسیبهای اجتماعی "مهار" آنها ذکر و بیان کرد: چالش اصلی در حوزه آسیبهای اجتماعی مشهد مربوط به حاشیه این کلانشهر است.

یکی از استادیاران دانشگاه فردوسی مشهد نیز در نشست شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: جمعیت حاشیه‌نشین مشهد طی دهه ۱۳۸۰ تعداد ۳۰۰ هزار نفر بود که اکنون به ۱.۲ میلیون نفر رسیده و این روند همچنان ادامه دارد.

دکتر محمدرحیم رهنما افزود: تداوم رشد جمعیت حاشیه مشهد، به تبدیل این منطقه به محدوده‌ای مجزا با شرایط خاص و جدا از سایر نقاط شهر منجر شده است. ارزشها و ساختارها در این محدوده، آن را از سایر نقاط جدا کرده که بعضا ممکن است هرچند اندک اما بر امنیت کلانشهر مشهد نیز تاثیر گذارد.

رییس شورای شهرستان مشهد نیز در نشست این شورا، به گذار تاریخی جامعه ایرانی از ساختار سنتی به مدرن اشاره و بیان کرد: خانواده چندهسته‌ای سنتی دیروز، امروز به خانواده تک هسته‌ای تبدیل شده اما مهارت‌آموزی و مسوولیت‌پذیری فرزندان با این الگو، مفقود شده است.

شهناز رمارم افزود: آموزش فرزندان خانواده سابق بر این توسط پدران و مادران، پدربزرگها و مادربزرگها صورت می‌گرفت. اکنون آموزش چنین مهارتهایی توسط نهادهای آموزشی رسمی به درستی انجام نمی‌شود لذا با فقدان آن، شاهد روند رو به رشد طلاق و دیگر آسیبهای اجتماعی در سطح خانواده و جامعه هستیم.

وی راه‌حل مقابله با آسیبهای اجتماعی و مهار آن را "تقویت نهاد رسمی متولی آموزش" ذکر و بیان کرد: ‌نهادهای متولی آموزش مانند حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی به صورت موازی در حوزه آموزش فعالیت دارند. این روند برای فرزندان ما و آحاد جامعه ثمربخش نخواهد یود.

رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: در شهر به فیزیک و کالبد آن، ارائه آب، برق و خدمات توجه شده ولی به آموزش و محتوای شهر توجه نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان