نشست کارگروه هنرهای نمایشی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد


نشست کارگروه هنرهای نمایشی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد

نشست کارگروه هنرهای نمایشی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین به منظور بررسی برنامه های اربعین 99 و هماهنگی و هم افزایی در اجرای برنامه ها برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری شبستان، نشست کارگروه هنرهای نمایشی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین به منظور بررسی برنامه های اربعین 99 و هماهنگی و هم افزایی در اجرای برنامه ها با حضور رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی و معاون هماهنگی و امور استانهای کمیته و آقای کوروش زارعی رئیس کارگروه هنرهای نمایشی و نمایندگان کانون فرهنگی و هنری مساجد، بسیج هنرمندان، سازمان فرهنگی و هنری و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و مسئول کانون بچههای مسجد، و مسئول تئاتر خیابانی و نمایشهای آئینی حوزه هنری برگزار شد.


این جلسه که در سازمان مرکزی حوزه هنری در تهران برگزار گردید. برنامه های نمایشی 99 با توجه به شرایط و وضعیت های احتمالی پیشرو مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.


در این جلسه رئیس کمیته فرهنگی، با اشاره به تنوع جمعیتی، قومیتی، زبانی و فرهنگی زایران و مخاطب اربعین، گفت: هنر، زبان مشترک همه اقوام، ملل، فرهنگ ها و ذائقه ها و سلیقه ها است. از این رو سیاست کمیته فرهنگی بر اهتمام جدی به مقوله هنر و نقش آفرینی هنرمندان در ایجاد و حفظ نشاط معنوی و جهانی سازی پیام نهضت الهی حضرت سیدالشهدا (ع) است.


حجت الاسلام احمدی گفت: با توجه به شرایط کنونی و احتمالات مختلف قابل پیشبینی برای اربعین سال 1399 آمادگی کامل برای اجرای برنامه هایی مختلف در شرایط متفاوت ضروری است تا از این رهگذر به مسئولیت خود در حفظ نشاط و شادابی معنوی و صیانت از این حرکت بزرگ الهی عمل کنیم.


وی با تشکر از اقدامهای خوب کارگروه هنرهای نمایشی در اربعین سالهای گذشته، از مدیریت جهادی و دلی و حضور عاشقانه هنرمندان در اجرای برنامه های متنوع و اثربخش تقدیر کرد و از موسسه فرهنگی و هنری اوج نیز به دلیل مسئولیت اثر گذار و موفق در امور هنری اربعین به ویژه مدیریت هنری ستاد فرهنگی اربعین تقدیر کردند.

در این جلسه، کوروش زارعی مسئول کارگروه هنرهای نمایشی با ارائه گزارشی از اقدامای این گروه در اربعین 98 و نیز تجربه موفق در اجرای نمایش و تعزیه در شبهای ماه رمضان و پخش زنده آن از فضای مجازی، به ضرورت همافزایی و شناسایی و ارائه الگوهای جدیدبرای شرایط ویژه پرداخت و گفت : ما آمادگی کامل برای اجرای برنامه های نمایشی به صورت تله تئاتر، تعزیه، نقالی، پردهخوانی، منقبت خوانی را داریم.

در ادامه نشست، آقای سعادتی به ارائه برنامه های کانون فرهنگی و هنری مساجد و طرحهای جدید آن در امور هنری برای اربعین 1399 پرداخت و همکاری کامل کانون ها را با کارگروه و کمیته فرهنگی برای اجرای برنامه ها هنری در شرایط مختلف برای مخاطبان اعلام داشت.


آقای فتاحی مدیر کل برنامه ریزی فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز با تأکید بر اهمیت و نقش هنر و هنرمندان در جریانسازی فرهنگی و هنری اربعین، از اقدامهای شهرداری تهران در حوزه محرم و اربعین گزارشی ارائه دادند و با توجه به تعطیلی سالنهای نمایش و جایگاه و جذابیت تله تئاتر و نمایشنامه خوانی بر اجرای آنها در قالبهای جدید توصیه کردند.


آقای نصیربیگی رئیس سازمان بسیج هنرمندان نیز با تأکید بر ضرورت جریان سازی فرهنگی با استفاده از ظرفیت اربعین از ایجاد آمادگیها و طرحهای آن سازمان برای اربعین در شرایط متفاوت خبر داد و گفت: میتوانیم در اجرای برنامه ها و تولید محتوا همکاری داشته و لازم است برنامه کامل و جامعی برای شرایط مختلف طراحی و تدوین شود. وی با اشاره به بایکوت رسانهای در اربعین از سوی بنگاههای خبری و رسانهای غرب، بر ضرورت ایجاد شبکه مردمی برای مقابله با آن تأکید کردند.


آقای وکیلی مشاور رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با ارائه گزارشی از اقدامهای این سازمان در اربعین و تجربه موفق اجرای برنامههای هنری در ماه رمضان امسال ، پیشنهاداتی برای امور هنری اربعین در شراتیط مختلف ارائه دادند.
همچنین آقای شفیعی بر اجرای برنامه های هنری و ویژه سرداران شهید مقاومت اشاره کردند و برای داخل کشور اعزام گروه های نمایشی به مناطق محروم جهت اجرای برنامههای نمایشی را پیشنهاد کردند.
سید مصطفی موتورچی مسئول مرکز نمایشی بچه های مسجد نیز از آمادگی این مرکز برای تولید و اجرای برنامه های نمایشی به پنج زبان خبر داد و ار طرحهای نمایشی این مرکز گزارشی ارائه کرد.


میرزا علی از فعالان هنری اربعین و مسئول هنرها آیینی حوزه هنری با بیان ظرفیتهای حوزه هنری و تجارب سال گذشته گفت: میتوانیم در حوزههای مختلف ، تعزیه، نقالی، پردهخوانی و منقبت خوانی برنامه هایی را برای فضای مجازی و اجرای محیطی تولید و ارایه کنیم.
در پایان مقرر شد این نشستها برای تدوین برنامه و تعیین جزئیات اجرایی نمایش در فضای مجازی و محیطی برای موسم اربعین 99 ادامه یابد و در اجرای برنامه های نمایشی همکاری و همافزایی دستگاهها گروهها و سازمانهای مرتبط انجام گیرد.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...