مستندسازان ایرانی ادبیات بین‌المللی هنر را به خوبی آموخته‌اند


مستندسازان ایرانی ادبیات بین‌المللی هنر را به خوبی آموخته‌اند

یک مستندساز گفت: امروز کشور ما در مستندسازی پیشرفت کرده که این موضوع جای خوشحالی دارد. در دهه‌های اخیر مستندسازان ایرانی با ادبیات بین‌المللی سخن گفتن، رعایت استانداردهای جهانی و ایجاد نگاه متفاوت آشنا شده و آن را آموخته‌اند.

محسن اسلام‌زاده در یکی از سلسله نشست‌های حوزه هنری خراسان رضوی که با موضوع گفت‌وگو پیرامون «کارگردانی سینمای مستند» به صورت زنده در فضای مجازی برگزار شد، در رابطه با پیشرفت سینمای مستند در ایران اظهار کرد: البته این مساله آسیب‌هایی را هم ممکن است به وجود بیاورد و آن تاثیر جشنواره‌های جهانی بر هنرمندان است که ممکن است آن‌ها را از مسیر طبیعی و درست خارج کند و باعث شود برای بیشتر دیده شدن از بیان کردن حقیقت‌ها صرف‌نظر کنند.

این مستندساز با بیان اینکه هر مستند از ۲ بخش تحقیقات و زیبایی‌شناسی تشکیل می‌شود، بیان کرد: به نظر من مستند ۲ پایه دارد که یکی تحقیقات محتوایی و دیگری زیبایی‌شناسی است که باید در آن‌ به سوژه‌های متفاوت توجه شود. به همین دلیل افرادی که اهل هنر نیستند و دغدغه غیر هنری دارند اما شروع به ساخت مستند می‌کنند، موفق‌تر از بقیه هستند چون بیان دغدغه‌های غیر هنری در قالب هنر نگاه متفاوتی را رقم می‌زند.

اسلام‌زاده با بیان اینکه مستند تنها میان طالبان رسانه‌های آمریکایی را زیر سوال برد، گفت: کشورهای غربی معمولا تعیین‌کننده نگاه ما به جهان هستند و نمی‌گذارند واقعیت‌ها را ببینیم اما بنده با توجه به سانسور شدید رسانه‌ای، در مستند تنها میان طالبان با رسانه‌ای کردن این موضوع که طالبان گروهی ضد آمریکایی هستند و تفکر تکفیری ندارند، از جشنواره آتن آمریکا جایزه گرفتم و آن‌ها در بیانیه جشنواره اعلام کردند که این فیلم رسانه‌های آمریکا را زیر سوال برد.

وی درباره فعالیت‌های خود در عرصه مستندسازی گفت: من از سال ۱۳۸۳ اولین آثار خود را تولید کرده‌ام و ۱۵ سال است که در این زمینه فعالیت دارم. اولین کاری که تولید کرده‌ام کلیپی درباره سخنان مرحوم دکتر علی شریعتی با عنوان «از کدامین قبیله‌ای» بود که بین عموم بسیار دیده و حتی در جشنواره زیتون سرخ در لبنان پخش شد. دومین کارم نیز مستندی درباره شهدای مبارزه با مواد مخدر بود که در سیستان و بلوچستان تولید شد.

این کارگردان و مستندساز عنوان کرد: سخنرانی‌های دکتر علی شریعتی درباره اسلام اجتماعی و سیاسی و همچنین سخنرانی‌های دکتر رحیم‌پور ازغدی تاثیرات بسیار زیادی در ایجاد انگیزه در من برای ساخت مستند در ابتدای فعالیتم داشت و براساس صحبت‌های دکتر رحیم‌پور ازغدی شعار موسسه مستندسازی خود را با این جمله که «ما می‌خواهیم ثابت کنیم که اسلام در حوزه نظر، عقلانی و در حوزه عمل، انسانی است و در عین حال منشا الهی دارد» نام‌گذاری کردیم.

اسلام‌زاده ادامه داد: در ادامه فعالیت خود در زمینه مستندسازی با برادر شهید ابراهیم اصغرزاده که از فعالان عرصه مستندسازی بود، آشنا شدم و مستندهای ایشان از لحاظ فکری و فرمی تاثیر بسیاری بر بنده گذاشت چون او به سینمای مستند به چشم سینمای تجربی برای ورود به سینمای داستانی نگاه نکرده و حتی تجربیات خود در سینمای داستانی را در تولیدات سینمای مستند خرج می‌کرد.

وی درباره تولید مستند «مرزبانان» تصریح کرد: بنده در سال ۱۳۸۶ به سیستان و بلوچستان رفتم و مستند «مرزبانان» را تولید کردم و در آنجا با شیوه تحقیق و تولید به طور جدی‌تر آشنا شدم.

اسلام‌زاده تصریح کرد: در آن مستند سعی شده بود که تمام نیروهای مردمی، انتظامی و امنیتی دیده بشوند و طبق صحبت آقای رحیم پور ازغدی که گفته بود «اگر می‌خواهی شیعه و سنی واقعی را ببینی، باید ترکیب شدن خون حماس سنی و حزب‌الله شیعه را در راه آزادسازی قدس ببینی»، ما نیز سعی کردیم همین تئوری را به سیستان و بلوچستان بیاوریم و نگاه وحدت‌محور را ترویج دهیم.

این مستندساز افزود: مستند «اهل سنت ایران» را نیز در سال ۱۳۹۲ با توجه به همین نگاه وحدت‌محور تولید کردم که در یوتیوب نزدیک به ۲ میلیون بازدید داشت و بسیار دیده شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !