کرامت زن در اسلام


کرامت زن در اسلام

اسلام با قوانین بی‌بدلیل خود و گفتار و رفتار پیامبری که رحمةللعالمین بود، شخصیت از دست رفته زنان را احیا کرد و او را مایه رحمت و برکت معرفی کرد، چنان‌که رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: دخترها مایه رحمت، صلاح زندگی و برکت هستند.

کرامت زن در اسلام

یکی از عالی‌ترین برنامه‌های اسلام که این دین را سرآمد تمام ادیان قرار داده است، از بین بردن تمام بی‌عدالتی‌هایی است که نسبت به زنان و دختران روا داشته‌اند.

اسلام بنیان برتری‌طلبی‌های قومی، نژادی، جنسی و مالی را ویران کرد و تمام انسان‌ها از مرد و زن، غنی و فقیر، عرب و عجم، سیاه و سفید، زشت و زیبا را در یک صف قرار داد. این دین آسمانی تنها ملاک برتری را تقوا و ارزش‌های معنوی و فضائل اخلاقی دانسته است. شهید مطهری(ره) پیرامون این موضوع چنین می‌گوید: اسلام در سیر من الخلق الی الحق یعنی در حرکت و مسافرت به سوی خدا هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نیست.

در طول تاریخ به واسطه برتری جسمانی مردان بر زنان، شخصیت و جایگاه زنان به پائین ترین حد، تنزل یافته بود به‌طوری که مایه سرافکندگی به شمار می‌رفتند. به‌عنوان نمونه قرآن کریم می‌فرماید: « وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ کَظِیمٌ؛ و هر گاه یکى از آنان را به دختر مژده آورند چهره‏ اش سیاه مى‏ گردد در حالى که خشم [و اندوه] خود را فرو مى ‏خورد» (آیه 58 سوره نحل).

اما اسلام با قوانین بی‌بدلیل خود و گفتار و رفتار پیامبری که رحمةللعالمین بود، شخصیت از دست رفته زنان را احیا کرد و او را مایه رحمت و برکت معرفی کرد، چنان‌که رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: دخترها مایه رحمت، صلاح زندگی و برکت هستند.

در اسلام به زنان حق دخالت در امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داده شده است مشروط به حفظ عفاف و پاکدامنی و حریم انسانیت. همچنین به تکامل‌گرایی زن تأکید شده است به‌طوری که حضور زن در مسائل اجتماعی و سیاسی نه تنها منعی ندارد بلکه نشانه بلوغ و ایمان به شمار می‌آید.

قرآن کریم صحنه‌های با عظمت حضور زنان را در امور سیاسی و اجتماعی نقل می‌کند، از جمله بیعت زنان با پیامبر اکرم(ص)، هجرت زنان با مردان در صدر اسلام و سیره بزرگ زنان صدر اسلام همانند حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و سخنرانی‌های آنان در قیام عاشورا،‌ جلوه‌هایی از حضور مثبت و فعال زن در عرصه های اجتماعی و سیاسی است.

این رویکرد که مبتنی بر آموزه‌های دینی است، در دوران معاصر در ایران اسلامی نیز تجربه شد و با نگاه مثبت به زن توانست توانایی آنان را در عرصه اجتماع اثبات کند. مشارکت فعال و گسترده زنان در عرصه‌های گوناگون سیاسی-اجتماعی، این واقعیت را روشن ساخته که مشارکت زنان از طریق الگو سازی می‌تواند سرنوشت جامعه را تغییر دهد.

حضور زنان فهیم ، دین‌مدار و مسئولیت‌پذیر در بدنه نظام اسلامی نمونه‌هایی از توانایی زن مسلمان است. در خصوص جایگاه زنان در کشورهای غربی مقام معظم رهبری می‌فرمایند: ما از دنیای غرب که زن را در طول دوره‌های گذشته تا امروز این قدر مورد تحقیر قرار دادند، طلبکاریم. شما ببینید در اروپا و در کشورهای غربی تا اندکی پیش، زنان حقوق مالی مستقلی نداشتند. تا اوایل قرن بیستم ، با همه آن ادعاهایی که شده است با آن کشف حجاب عجیب و غریبی که در غرب روز به روز هم بیشتر شده، با آن اختلاط جنسی بی‌نهایت و بی‌مهار که خیال می‌کنند این احترام کردن و ارزش دادن به زن است؛ در عین حال زن غربی حق نداشته از ثروتی که متعلق به خودش بوده آزادانه استفاده کند و در مقابل شوهر، مالک دارایی خودش نبوده است.

یعنی زنی که ازدواج می‌کرد، ثروت و دارایی و ملکش متعلق به شوهرش بود،‌ خودش حق نداشت نسبت به آن تصرفی بکند؛ تا این که به تدریج حق مالکیت و حق کار، تا اوایل قرن بیستم به زنان داده شد.

نتیجه آنکه از دیدگاه اسلام زن همانند مرد می‌تواند در تمامی عرصه‌های اجتماعی با رعایت آداب دینی که آن هم در راستای مصونیت اوست نه محدودیت، حضور فعال داشته باشد.

فرج رستمی، فرمانده انتظامی شهرستان فسا

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان