کشف مجموعه باستانی دوره صفوی در لرستان


سید امین قاسمی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این مجموعه طی آخرین بررسی‌های باستان‌شناختی شناسایی شده و شامل پل، جاده سنگفرش، آسیاب، قلعه و یک سنگ نوشته از عصر صفوی است. وی با اشاره به کسب اخبار مردمی در خصوص این مجموعه و پیگیری‌های به عمل آمده، افزود: بررسی‌های باستان‌شناختی نشان می‌دهد این مجموعه […]

سید امین قاسمی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این مجموعه طی آخرین بررسی‌های باستان‌شناختی شناسایی شده و شامل پل، جاده سنگفرش، آسیاب، قلعه و یک سنگ نوشته از عصر صفوی است.

وی با اشاره به کسب اخبار مردمی در خصوص این مجموعه و پیگیری‌های به عمل آمده، افزود: بررسی‌های باستان‌شناختی نشان می‌دهد این مجموعه در طول یک محور عشایری قرار دارد و شامل چهار پل باستانی، یک جاده سنگفرش، یک آسیاب، بقایای قلعه‌ای تاریخی و مهم‌تر از همه سنگ‌نوشته‌ای از دوره صفویه است.
کشف مجموعه باستانی دوره صفوی در لرستان

کشف مجموعه باستانی دوره صفوی در لرستان

عطا حسن پور کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز گفت: طی پژوهش‌های قوم باستان‌شناسی صورت گرفته در سنوات گذشته اطلاعات اندکی از این آثار به دست آمده اما هیچگاه به صورت عمیق و سیستماتیک مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفتند.

وی، افزود: جاده سنگفرش مکشوفه به طول دهها کیلومتر بخشی از یک ایل‌راه باستانی است که در دوره صفویه به صورت یک پروژه‌ی عمرانی با احداث چهار پل نسبتاً بزرگ بر روی چند رودخانه در طول مسیر کوچ ساخته شده است.

این پژوهشگر باستان‌شناس ضمن تاکید بر اهمیت و ارزش این مجموعه معماری در تکمیل مطالعات باستان‌شناختی و لرستان‌پژوهی، گفت: همچنین سنگ‌نوشته ای در انتهایِ جاده سنگفرش مذکور، بر روی دیواره کوه به خط و زبان فارسی وجود دارد که علاوه بر اشاره به اتمام این کار بزرگ، تاریخ ۱۰۹۱ هجری قمری را بر خود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثروت هنگفت رئیس سامسونگ اعلام شد/ عکس