مهاجمین کوهاندار در تله نوری می‌افتند؟


مهاجمین کوهاندار در تله نوری می‌افتند؟

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس گفت: برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی و کوهاندار در فردوس پیشنهاد به کارگیری تله نوری مطرح شده است که بلافاصله بعد از تامین اعتبار اجرایی خواهد شد.

کاظم صالح پور، امروز چهارشنبه 18 تیر به رسانه‌های گروهی اعلام کرد: اکنون 2100 هکتار از جنگل میان تگ شمالی (دشت طاهر آباد فردوس) این شهرستان آلوده به ملخ‌های صحرایی است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در این مساحت یاد شده متاسفانه هر دو نوع ملخ مهاجم یعنی ملخ صحرایی و کوهاندار را با هم شاهد هستیم. افزود: در 100 هکتار از این مساحت پوره ملخ‌ها را داشتیم که با سم‌پاشی به موقع توانستیم از بالغ شدن بیشتر آن‌ها جلوگیری کنیم.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس از محدودیت شدید امکانات برای مبارزه با ملخ‌ها در جنگل ارزشمند این شهرستان خبر داد و گفت: هزینه سم‌پاشی برای 2100 هکتار بسیار بالا است.

صالح پور با بیان اینکه از سویی دیگر ملخ‌ها در منطقه بسیار پراکنده شدند که کار سم‌پاشی را سخت‌تر می‌کند، تصریح کرد: در گفت‌وگو با کارشناسان جهادکشاورزی و منابع طبیعی ایده استفاده از تله‌های نوری مطرح شده است.

وی درباره این تله‌های نوری، اظهار کرد: به دلیل اینکه ملخ‌ها در منطقه پراکنده شده‌اند باید ابتدا آن‌ها را در برخی نقاط جمع کنیم تا کار سم‌پاشی با عملکرد بهتری انجام شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس ادامه داد: این تله‌های نوری با داشتن نور سفید باعث جذب ملخ‌ها در شب می‌شوند و بر این اساس می‌توان سم‌پاشی را در محدوده کمتری انجام داد.

صالح پور، هزینه هر لیتر سم را 250 هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون برای سم‌پاشی در این جنگل 600 لیتر سم نیاز است و این مقدار به شرط این است که بتوانیم ملخ‌ها را در چند نقطه جمع کنیم.

وی تصریح کرد: ایده تله نور سفید قرار است در 500 هکتار از این جنگل اجرایی شود که نیاز به اعتبار کافی برای تهیه زیرساخت‌های لازم از جمله موتور برق و پروژکتور و کابل و.... مورد نیاز است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس یادآور شد: مبارزه با ملخ‌ها اگر به موقع و در چندین مرحله انجام نشود، سال آینده با بحرانی بیش از آنچه در امسال شاهد بودیم مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو