کشف سنگ‌نوشته‌ای جدید در شرق لرستان


کشف سنگ‌نوشته‌ای جدید در شرق لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از کشف یک مجموعه معماری و باستانی مهم و ارزشمند در الیگودرز خبر داد.

سید امین قاسمی امروز ۱۸ تیرماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: این مجموعه طی آخرین بررسی‌های باستان‌شناختی شناسایی شده و شامل پل، جاده سنگفرش، آسیاب، قلعه و یک سنگ نوشته از عصر صفوی است.

وی با اشاره به کسب اخبار مردمی در خصوص این مجموعه و پیگیری‌های به عمل آمده افزود: متعاقب گزارش‌های مردمی کارشناسان این اداره‌کل به محل اعزام شده و ضمن تائید اخبار دریافتی به بررسی و مطالعه این مجموعه‌ ارزشمند تاریخی پرداختند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تصریح کرد: بررسی‌های باستان‌شناختی نشان می‌دهد این مجموعه در طول یک محور عشایری قرار دارد و شامل ۴ پل باستانی، یک جاده سنگفرش، یک آسیاب، بقایای قلعه‌ای تاریخی و مهم‌تر از همه سنگ‌نوشته‌ای از دوره صفویه است.

عطا حسن‌پور کارشناس باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان نیز گفت: طی پژوهش‌های قوم باستان‌شناسی صورت گرفته در سنوات گذشته اطلاعات اندکی از این آثار به دست آمده اما هیچ‌گاه به‌صورت عمیق و سیستماتیک مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفتند.

وی خاطرنشان کرد: جاده سنگفرش مکشوفه به طول ده‌ها کیلومتر بخشی از یک ایل‌راه باستانی بوده که در دوره صفویه به‌صورت یک پروژه‌ عمرانی با احداث ۴ پل نسبتاً بزرگ بر روی چند رودخانه‌ در طول مسیر کوچ ساخته شده است.

این پژوهشگر باستان‌شناس ضمن تأکید بر اهمیت و ارزش این مجموعه‌ معماری در تکمیل مطالعات باستان‌شناختی و لرستان‌پژوهی افزود: همچنین سنگ‌نوشته‌ای در انتهای جاده‌ سنگفرش مذکور، بر روی دیواره کوه به خط و زبان فارسی نقر شده است که علاوه بر اشاره به اتمام این کار بزرگ، تاریخ ۱۰۹۱ هجری قمری را بر خود دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج