مدیریت خانه امیرکبیر واگذار شد


مدیریت خانه امیرکبیر واگذار شد

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: مدیریت خانه تاریخی امیرکبیر در روستای هزاوه برای تاسیس بنیاد امیرکبیر واگذار شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی میراث فرهنگی مصطفی مرزبان با اعلام این خبر افزود: خانه تاریخی امیرکبیر طبق تفاهم نامه منعقد شده اداره کل میراث فرهنگی با هیئت امناء خانه امیرکبیر که اعضای آن از سوی استانداری انتخاب شده اند واگذار شد.

وی افزود: بر اساس این تفاهم نامه، مدیریت و بهره وری از این بنای تاریخی با رعایت ضوابط بناهای تاریخی، با کاربری فرهنگی بنیاد امیرکبیر و با نظارت اداره کل میراث فرهنگی به این هیئت امنا واگذار شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: بنیاد امیرکبیر به منظور معرفی و شناخت بهتر از شخصیت وی و انجام فعالیت های پژوهشی در خصوص امیر با عنایت به شان و جایگاه امیرکبیر تشکیل شده است.

مرزبان در ادامه افزود: امیرکبیر شخصیت بزرگی است که در دوران صدارت خود اصلاحات عظیمی انجام داد که در تاریخ ماندگار است ازین رو افتخار می کنیم که زادگاه این شخصیت بزرگ، روستای هزاوه شهرستان اراک است.

منزل تاریخی امیرکبیر که قدمت آن به اواخر دوره زندیه برمی گردد جنب رودخانه محله عباس آباد قدیم شهر هزاوه واقع شده است و مصالح دیوارهای این اتاق از جنس آجر با نمای داخلی گچ و نمای بیرونی کاهگل و طرح هندسی و منظم بنا از رعایت معماری خاصی که درخانه های ایرانی است حکایت دارد.

این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۲۹۷۰۶ درتاریخ ۸۹/۱۱/۱۶ ثبت شده است.

میرزا محمدتقی‌خان فراهانی تا ۶ سالگی در این منزل زندگی و سپس به همراه پدر به تبریز مهاجرت کرد از این پس این منزل منسوب به امیرکبیر بوده و به این نام خوانده می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله خونین به 2 دختر 6 و 11 ساله در شمال شرق فرانسه