صدور 73 عنوان مجوز چاپ و نشر قرآن کریم از ابتدای سال 99 تاکنون


صدور 73 عنوان مجوز چاپ و نشر قرآن کریم از ابتدای سال 99 تاکنون

سرپرست معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم با تاکید بر اینکه صدور مجوز چاپ و نشر قرآن را به دلیل شیوع کرونا تعطیل نمی‌کنیم گفت: طی ماه‌های گذشته 73 عنوان مجوز چاپ و نشر با شمارگان 560 هزار جلد قرآن کریم صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مسلمانان از آغاز اسلام و در زمان حیات پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم هم زمان با شنیدن آیات الهی از آن بزرگوار، به نگارش و حفظ قرآن، همت گماشتند؛ از این رو، در دنیا کتاب مقدسی همانند قرآن یافت نمی‌شود که شمار نسخه‌های خطی آن بتواند با تعداد نسخه‌های خطی موجود قرآن برابری کند.

با پدید آمدن صنعت چاپ در جهان، قرآن کریم نیز چاپ شد. تاریخ چاپ قرآن به وسیله غیر مسلمین به آغاز رواج چاپ در اروپا بازمی گردد. نخستین بار متن عربی قرآن را پاگانینی در شهر «ونیز» (Venise) ایتالیا در سال‌های ۱۵۰۳ - ۱۵۲۳ م چاپ کرد، و همه نسخه‌های آن به دستور پاپ جمع آوری و نابود شد. سپس ابراهام هنکلمان (Hinkelman) در شهر هامبورگ در سال ۱۶۹۴ نسبت به چاپ قرآن اقدام کرد، پس از وی ماراکی (Marracci) در شهر «پادوا» در سال ۱۶۹۸ بار دیگر قرآن را به چاپ رسانید. سپس در سال ۱۷۶۸م در شهر «لیپزیک» آلمان نیز قرآن به چاپ رسید. ولی هیچ یک از چاپ‌های اروپا مورد توجه و اعتماد مسلمانان قرار نگرفت.

نخستین چاپ قرآن توسط مسلمانان در اواخر سده هجدهم (۱۷۹۷ - ۱۷۹۸م) به ابتکار مسلمانان روسیه در شهر پطرزبورگ روسیه، و به همت مولای عثمان صورت گرفت، و در همان زمان نسخه دیگری از قرآن در شهر قازان به چاپ رسید. بعد نوبت به ایرانیان می‌رسد. منابع درباره نخستین چاپ قرآن در ایران اختلاف دارند؛ برخی نخستین چاپ قرآن را در تبریز در سال ۱۲۴۲ق و برخی در سال ۱۲۴۶ق دانسته‌اند. در سال ۱۲۴۸ قمری در تهران نیز چاپ سنگی شد.

میثم معافی درباره آمار چاپ و نشر قرآن در سه ماهه اول سال ۹۹ گفت: طی ماه‌های گذشته ۷۳ عنوان مجوز چاپ و نشر با شمارگان ۵۶۰ هزار جلد قرآن کریم صادر شده است که با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران و قرآن کریم، آمار قابل توجهی است.

سرپرست معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم، افزود: پیش از این نیز با توجه به شرایط خاص مربوط به بهداشت جامعه، اعتبار مجوز‌های صادرشده از بهمن سال قبل تا پایان امسال اعلام شده بود.

معافی در پایان تصریح کرد: همچنین این معاونت آمادگی خود را برای خدمت‌رسانی حداکثری به تمامی فعالان دلسوز امر مقدس چاپ و نشر قرآن کریم اعلام می‌کند.

سرپرست معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن پیش از این نیز در خبری درباره مجوزهای چاپ قرآن گفت: تا تعیین قطعی وضعیت مربوط به صیانت از سلامت عمومی، تمامی مجوز‌های چاپ صادر شده از سوی معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن تا پایان سال ۹۸ معتبر است و این اعتبار مشمول تمامی مجوز‌های صادر شده از ابتدای بهمن‌ماه سال گذشته نیز می‌شود و پیش از این اعتبار تمامی مجوز‌های چاپ قرآن کریم، شش‌ماه از تاریخ صدور بود.

وی افزود: در شرایط فعلی تمام تلاشمان این است که خللی در روند صدور چاپ و نشر قرآن به وجود نیاید و در آینده نزدیک بتوانیم نظارت بر چاپ و نشر قرآن را فراتر از نشر مکتوب در فضای مجازی، چاپ دیجیتال قرآن و ... نیز اعمال کنیم.

صدور مجوز چاپ و نشر قرآن را به دلیل شیوع کرونا تعطیل نمی‌کنیم

معافی گفت: با توجه به اینکه هر سال در روزهای پایانی سال و فروردین و اردیبهشت مراجعه ناشران برای دریافت مجوز چاپ قرآن سیر صعودی داشت و انتظار می‌رفت که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا که برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه قرآن به تعویق افتاده است، شاهد کاهش مراجعه ناشران باشیم، اما باز هم شاهد افزایش حجم مراجعات بودیم و آن را به فال نیک گرفتیم.

معافی خاطر نشان کرد: صدور مجوز چاپ و نشر قرآن را به دلیل شیوع کرونا تعطیل نمی‌کنیم و برای تسریع در امور صدور مجوز پیش‌بینی‌هایی کرده‌ایم تا ناشران، صحافان و چاپخانه‌داران از سوی سازمان دارالقرآن متضرر نشوند.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر جذاب خانم بازیگر فیلم آواز تهران بعد 33 سال / هنوز مجرد !! + بیوگرافی و عکس ها