رسانه ها علاوه بر تامین غذای معنوی، ویروس کشی ذهنی کنند


رسانه ها علاوه بر تامین غذای معنوی، ویروس کشی ذهنی کنند

حجت الاسلام طالبی مازندرانی گفت: در شرایطی که کرونا باعث تعطیلی مراسم مذهبی شده است، رسانه ها باید به جای سرگرمی صرف، غذای روحی و معنوی مردم را تامین کنند.

«حجت الاسلام صادق طالبی مازندرانی» در پاسخ به این سوال که رسانه ها با توجه به تعطیلی محافل مذهبی به دلیل شیوع کرونا چه وظیفه ای دارند به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: تعطیلی محافل دینی به دلیل شیوع کرونا می تواند تاثیرات مخربی به خصوص بر روی نوجوانان و جوانان داشته باشد. شش ماهی است که به خاطر شیوع کرونا برنامه ها و مراسم های مذهبی در هیئات و مساجد برگزار نمی شود و این موجب فاصله مردم به خصوص قشر جوان با مسجد و فضای معنوی مراسم مذهبی می شوند.

این نویسنده، مترجم و پژوهشگر با بیان اینکه در ماه های مبارک رمضان و محرم فضای معنوی در جامعه بیشتر حاکم می شود، عنوان کرد: رسانه ها مراسم شب قدر را در ماه مبارک رمضان پوشش داده اند. در حال حاضر محرم را در پیش رو داریم. دشمنان ما از ماه مبارک رمضان و محرم می ترسند زیرا در این دو ماه برنامه های مذهبی به اوج خود می رسد و فضای معنوی بیشتر در جامعه حاکم می شود. بر این اساس لازم است که رسانه ها از همین حالا برنامه ریزی لازم را برای برنامه های معنوی و مذهبی در ماه محرم داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مساجد مرکز بعد معنوی مسلمانان هستند، بیان کرد: وظیفه رسانه ها در شرایطی که به خاطر کرونا محدودیت هایی در برنامه های مذهبی اعمال شده است، سنگین تر است. اطلاع رسانی و آگاهی دادن به جامعه مهمترین وظیفه رسانه است که متاسفانه در این زمینه کوتاهی شده است. اگر تعطیلی محافل مذهبی ادامه داشته باشد بر روی عقاید فرزندان ما تاثیرات سوء دارد و رسانه ها باید تلاش کنند تا به نوعی خلأ موجود جبران شود و مردم در حال و هوای معنوی قرار گیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در شرایط کرونا رسانه ها به جای سرگرم کردن مردم باید غذای روحی و معنوی آنها را تامین کنند. این غذا باید در قالب های فیلم، انیمیشن، بازی و کتاب باشد. فراموش نکنیم که کودکان و نوجوانان مقلد هستند و در تمامی چیزها اعم از غذا خوردن، راه رفتن، نشستن و برخاستن و روابط اجتماعی تقلید می کنند؛ پس رسانه ها باید الگوی مناسبی در اختیار آنها قرار دهند. افراد نیازهای مختلفی دارند که یکی از آنها معنویت است. در حال حاضر رسانه ها نقش مهمی در تامین این معنویت دارند.

حجت الاسلام طالبی مازندرانی با بیان اینکه حدود شش ماه است که از مساجد و اماکن مذهبی فاصله گرفته ایم، افزود: این شش ماه می تواند برای غرب برگ برنده ای باشد و می بینیم که از طریق فضای مجازی تبلیغاتی بر ضد دین می شود. در چنین شرایطی مسئولان فرهنگی و رسانه ها باید هوشیار باشند و توطئه های دشمنان را با برنامه های مناسب خنثی کنند. در حال حاضر دشمنان ما شدیدا تبلیغ می کنند تا فرزندان ما را از معنویت خدا دور کنند؛ حتی اخیرا زندگی با حیوانات را آموزش می دهند که این می تواند فرزندان ما را از مسیر معنوی دور کند.

نویسنده کتاب هایی همچون بانوی کرامت، نوروزنامه، صحیفه حسینیه و مسافر عشق که کتابهای مفتاح الفلاح، معانی الاخبار، ثواب الاعمال و جهاد با نفس را ترجمه کرده است، گفت: 134 شبکه فارسی زبان داریم که بر علیه اسلام کار می کنند. در چنین شرایطی شبکه های محدود ما رسالت مهمی دارند و باید از طریق فیلم، سریال و انیمیشن دستورات اسلامی و نکات اخلاقی را به جامعه تزریق کنند و به نوعی ویروس کشی ذهنی انجام دهند. متاسفانه در ماه های اخیر آمار طلاق افزایش پیدا کرده است. بخشی از آن به تبلیغات دشمنان ما و فیلم هایی که ضد خانواده است، بر می گردد. در چنین شرایطی ما باید مقابله با مثل کنیم و با ساخت فیلم ها و سریال های جذاب و مفید که نکات معنوی و اخلاقی را آموزش می دهد، به تحکیم بنیان خانواده کمک کنیم.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان