انگیزه درونی بهترین مشوق برای حفظ قرآن است


انگیزه درونی بهترین مشوق برای حفظ قرآن است

اعظم ایزانلو، حافظ کل قرآن و دانشجوی دبیری الهیات، انگیزه درونی برای حافظ قرآن شدن را مهم‌ترین مشوق‌ها می‌داند.

انگیزه درونی بهترین مشوق برای حفظ قرآن استاعظم ایزانلو، دانشجوی دبیری الهیات، 19 سال سن دارد و از 12 سالگی حفظ قرآن را شروع کرده است که یکی از مهم‌ترین مشوق‌های خود برای حافظ قرآن شدن را انگیزه درونی می‌داند. ایکنا خراسان شمالی، برای آشنایی بیشتر با این جوان حافظ قرآن گفت‌وگویی با وی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

ایزانلو در گفت‌وگو با ایکنا خراسان شمالی، با اشاره به اینکه تا جزء 30 قرآن را به صورت انفرادی حفظ کرده است، اظهار کرد: مادرم علاقه بسیاری برای حضورم در برنامه‌های مذهبی داشت،‌ به همین دلیل در دوره‌های قرآنی بسیاری همراه مادر شرکت کردم که به طور قطع در ایجاد انگیزه برای حفظ قرآن مؤثر بود.

وی تصریح کرد: پس از اینکه متوجه علاقه درونی خود به حفظ قرآن شدم حفظ را شروع و تا جزء 30 ادامه دادم و پس از آن در کلاس‌های قرائت شرکت کردم که این مسئله هم انگیزه مثبت بسیار خوبی برای ادامه مسیر ایجاد کرد.

ایزانلو با اشاره به اینکه شنیدن قرآن با لحن و صدای زیبا انسان را به وجد می‌آورد، افزود: هرگاه که در تلویزیون تلاوت آیه‌های نور را می‌شنیدم انرژی بسیار زیادی برای حفظ پیدا می‌کردم و از همین جهت کلاس‌های قرائت را نیز در کنار حفظ شروع کردم. زمانی که بچه‌های هم سن و سال خودم را می‌دیدم که حافظ قرآن هستند بسیار تشویق می‌شدم که من هم باید حافظ قرآن شوم.

وی با بیان اینکه در مسابقات دانش‌آموزی نیز مؤفقیت‌های بسیاری را کسب کرده است، اظهار کرد: شرکت در مسابقات دانش‌آموزی از فعالیت‌های مورد علاقه من در مدرسه بود و هرسال در مسابقات مقام اول را کسب می‌کردم،‌ اما از سوی مسئولان مدرسه آنگونه که باید تشویق نمی‌شدم.

ایزانلو با تأکید براینکه انگیزه بیرونی از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: به طور قطع انگیزه‌های بیرونی در ادامه مسیر حفظ قرآن بسیار مؤثر است، اما انگیزه درونی برای من بسیار قوی‌تر بود که اگر در راه حفظ قرآن انگیزه‌های بیرونی در اولویت بودند، در این راه با شکست مواجه می‌شدم. افرادی بودند که در این مسیر دلسردم می‌کردند، اما به راهی که انتخاب کرده بودم، ایمان داشتم. حفظ قرآن انتخاب مسیری متفاوت است و هرکسی که می‌خواهد متفاوت از دیگران باشد به طور قطع سختی‌های بسیاری را پشت سر می‌گذارد.

حفظ شأنیت قرآن

وی با تأکید براینکه پس از شروع حفظ قرآن مسئولیت حفاظت از شأنیت قرآن نیز بر دوش حافظ قرآن است، تصریح کرد: همیشه سعی می‌کنم که آنچه از قرآن درک کرده‌ام در زندگی به کار گیرم و حافظ قرآن باید شأن و منزلت قرآن را درنظر بگیرد. حضور در جامعه فعلی با وجود مشکلات فراوانی که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی دارد کار را برای متفاوت بودن و رعایت آنچه در قرآن به آن تأکید شده است، دشوار می‌کند، اما دیدگاه و توقع مردم نیز از شخصی که حافظ قرآن است با دیگر اشخاص، تفاوت دارد.

وی اظهار کرد: یک حافظ قرآن باید بتواند بر زندگی اطرافیان خود اثرگذار باشد نه اینکه دیگران بر زندگی او اثرگذارند و او را از مسیرش دلسرد کنند. از همین جهت است که اهمیت انگیزه درونی بسیار زیاد است و موجب می‌شود با تمام سختی‌ها مقابله کنید. پس از اینکه مسیر حفظ قرآن را انتخاب کردم توانستم بسیاری از دوستانم را با خود همراه کنم و بعضی از آنها در حال حاضر مسیر حفظ قرآن را ادامه می‌دهند که مشاهده اثرگذاریم در زندگی دیگران بسیار برایم لذت‌بخش است.

ایزانلو تأکید کرد: حافظان به موجب فعالیت مداوم ذهن در تحصیل هم موفق هستند و من نیز برکات قرآن را در زندگی شخصی و در تحصیلات به خوبی حس کردم و از افرادی که این مسیر را انتخاب کرده‌اند می‌خواهم که برکات قرآن را نادیده نگیرند. نگهداری از آنچه حفظ کرده‌ام بسیار مورد اهمیت است و هر روز مرور می‌کنم، اما تدبر در قرآن را نیز در آینده شروع می‌کنم چون باید بتوانم آنچه در قرآن به آن تأکید شده را به خوبی در زندگی شخصی به کار گیرم. شخصی که حافظ قرآن است این توقع را برای دیگران ایجاد می‌کند که به آنچه قرآن تأکید کرده است، عمل کند و از همین جهت تلاشم را می‌کنم تا زندگی قرآنی داشته باشم.

وی در پایان بیان کرد: از تمام مدیران مدارس و مسئولان می‌خواهم که به حافظان و فعالان قرآنی بیشتر بها دهند چرا که افرادی که در سن کودکی و نوجوانی مسیر حفظ قرآن را انتخاب می‌کنند در سنین حساس هستند و توجه‌هایی که به آنان می‌شود در ادامه مسیر بسیار مؤثر است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی لادن طباطبایی از دختر زیبا و جوانش / چقدر زود بزرگ شد+ عکس و بیوگرافی