295 میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران کردستان پرداخت شد


295 میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران کردستان پرداخت شد

سنندج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه ارزش گندم خریداری شده این استان به ارزش 952 میلیارد و 631 میلیون ریال برآور شده است گفت: در نخستین مرحله 295 میلیارد ریال از این میزان به حساب گندمکاران پرداخت شده است.

محمد فرید سپری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه هم اکنون آهنگ خرید این محصول اکنون به ۶ هزار و ۲۱۷ تن در هر روز رسیده است اظهار داشت: تا کنون در این استان ۳۷ هزار و ۴۸۶ تن گندم به صورت تضمینی خریداری شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۳۲ هزار و ۶۲۴ تن از محصول خریداری شده در سامانه سیفا ثبت شده و بر اساس فایل‌های ارسالی از مراکز خرید تضمینی ۲۴ هزار ۴۱۲ تن نیز در سامانه بانک کشاورزی به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: همچنین ۵۷۳ تن کلزا در مراکز خریداری شده که در این راستا ۵۲۶ تن مقدار کلزا تجمعی ثبت شده در سامانه سیفا ۴۹۶ تن نیز مقدار ثبت شده در سامانه بانک کشاورزی است.

سپری گفت: امسال ۹۰ مرکز خرید تضمینی گندم در استان گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را خریداری می‌کنند که از این تعداد ۶۸ مرکز مربوط به تعاون روستایی و مابقی سیلوهای بخش دولتی و خصوصی است.

وی افزود: نرخ پایه خرید تضمینی گندم با افت چهار درصد مفید و یک درصد غیر مفید، هر کیلوگرم ۲۵ هزار ریال تعیین شده که نسبت به نرخ خرید ۱۷ هزار ریال سال گذشته ۴۷ درصد رشد داشته است.

در سال زراعی جاری ۵۹۰ هزار و ۴۵۰ هکتار از اراضی استان شامل ۵۸۸ هزار هکتار دیم و ۳۲ هزار هکتار اراضی آبی به کشت گندم اختصاص یافته و پیش بینی ها حاکی از تولید حدود یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۶۰۲ تُنی این محصول است.

استان کردستان دارای ۲۸ میلیون هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد بوده و دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

تولید سالانه محصولات کشاورزی کردستان نزدیک به ۲ میلیون تُن است که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن آن شامل انواع محصولات زراعی و بقیه باغی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟