مخالفت قاطع فرانسه، آلمان،‌ مصر و اردن با طرح الحاق کرانه باختری


مخالفت قاطع فرانسه، آلمان،‌ مصر و اردن با طرح الحاق کرانه باختری

تهران-ایرنا- وزیران خارجه فرانسه،‌آلمان،‌ مصر و اردن روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن تاکید بر پایبندی خود به راه‌حل تشکیل دو کشور،‌ طرح الحاق کرانه باختری به فلسطین اشغالی را نقض صریح قوانین بین‌المللی و تهدیدی برای روند صلح میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه،‌ هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، سامح شکری وزیر خارجه مصر و ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در این بیانیه‌ مشترک اعلام کردند: هیچ تغییری را در محدوده مرزهای ۱۹۶۷ که مورد توافق دو طرف درگیری نباشد، به رسمیت نخواهند شناخت.

در این بیانیه آمده است: هرگونه الحاق اراضی به فلسطین اشغالی نقض قانون بین‌المللی و تهدید پایه‌های صلح میان دو طرف است.

این چهار وزیر همچنین تاکید کردند: طرح الحاق عواقب خطرناکی برای امنیت و ثبات منطقه به همراه خواهد داشت و مانع بزرگی پیش‌روی تلاش‌ها برای تحقق صلح فراگیر و عادلانه خواهد بود.

وزیران خارجه فرانسه، آلمان، مصر و اردن اعلام کردند: ما بر پایبندی قاطع خود به راه‌حل تشکیل دو کشور از طریق مذاکرات طبق قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل در این‌باره تاکید می‌کنیم.

در بیانیه یادشده همچنین تاکید شد که طرح الحاق، ممکن است عواقب بدی بر روابط این کشورها با اسرائیل بگذارد.

طرح جنجالی الحاق بخش‌هایی از کرانه‌باختری به اسرائیل با مخالفت‌های شدید منطقه‌ای و جهانی روبه‌رو شده است.

در همین راستا،‌چین و کشورهای عربی در پایان نهمین نشست همکاری‌های مشترک خود که دیروز در سطح وزیران امور خارجه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای، برنامه‌های رژیم صهیونیستی برای الحاق بخشی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی فلسطین را مغایر با قانوانین بین‌المللی، مصوبات سازمان ملل و نقض آشکار منشور این سازمان دانستند.

بنیامین نتانیاهو ۱۷ مه ۲۰۲۰ (۲۸ اردیبهشت) در پارلمام رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که دیگر زمان الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری به خاک اسرائیل فرا رسیده است.

سرانجام نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک هفته پس از این سخنرانی اعلام کرد که الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری یکم ژوئیه جاری انجام می‌شود و تغییری در این برنامه ایجاد نخواهد شد؛ اما به دنبال موج شدید مخالفت‌ها و محکومیت‌های جهانی و داخل فلسطین، اجرای آن به تأخیر افتاد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...