15 مرکز تسهیلات زایمانی در سیستان و بلوچستان فعال است


15 مرکز تسهیلات زایمانی در سیستان و بلوچستان فعال است

زاهدان - ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: فعالیت 15 مرکز تسهیلات زایمانی در حوزه این دانشگاه منجر به زایمان طبیعی و بهداشتی پنج هزار و 398 مادر باردار شده است.

دکتر سیدمهدی طباطبایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ارائه خدمات سلامت و تسهیلات زایمانی به مادران باردار ساکن حاشیه شهرها که به دلیل دسترسی نداشتن به خدمات زایمانی ایمن با مشکلاتی روبرو بودند، برای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افتخار است.

وی ادامه داد: با توجه به عدم دسترسی فرهنگی، اقتصادی و فیزیکی برخی هموطنان؛ مراقبت های روتین و زایمان بهداشتی در مراکز تسهیلات زایمانی روستایی و حاشیه شهر ارائه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اضافه کرد: هم اینک بیش از هفت هزار و ۳۰۰ مادر باردار در مجموعه‌های زیرپوشش این دانشگاه در سامانه الکترونیک یکپارچه بهداشت شناسایی و ثبت شده و خدمات روتین دوران بارداری و پس از زایمان را دریافت می کنند.

وی تامین سلامت مادر و نوزاد را یکی از الویت های نظام سلامت عنوان کرد و گفت: مهمترین راهکار برای پیشگیری از مرگ و میر و عوارض بارداری مادر و نوزاد، بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به مادران است.

طباطبایی با اشاره به همه گیری شیوع کرونا گفت: در ابتدای همه گیری کرونا شاهد این بودیم که مراجعات مردم برای دریافت خدمت به پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت کاهش پیدا کرده و به همین دلیل شاهد کاهش پوشش خدمات سطح اول بودیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: متاسفانه روند بیماری کرونا در حال اوج گیری است که اگر همزمان با پاسخ به بحران بیماری کووید ۱۹ مداخله و برنامه ریزی به هنگام و درستی برای ادامه ارایه خدمات سطح اول انجام نشود دستاوردهای ۴۰ ساله نظام سلامت تحت الشعاع قرار می گیرد در حالی که حفظ و ارتقاء این دستاوردها بسیار مهم است.

استان سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی و پراکندگی در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که هر بخش زیرپوشش یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر قرار دارد بطوریکه پنج شهرستان شمالی این استان شامل زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، تفتان، خاش، سراوان و سیب سوران زیرپوشش دانشگاه زاهدان و شهرستان‌های ایرانشهر، بمپور، سرباز، راسک، قصرقند، فنوج، نیکشهر، دشتیاری، کنارک، مهرستان و چابهار زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06