کیت تشخیص کرونا در 30 ثانیه، چشم‌انتظار صدور پروانه عرضه به بازار 


کیت تشخیص کرونا در 30 ثانیه، چشم‌انتظار صدور پروانه عرضه به بازار 

شیراز-ایرنا- هرچند که کیت نانو تشخیص کرونا با تلاش محققان جوان یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علمی و فناوری فارس ساخته و اردیبهشت 99 با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از آن رونمایی شد اما مدیر شرکت سازنده می‌گوید که هنوز پروانه ساخت و عرضه آن به بازار داخلی و جهانی صادر نشده است.

کیت نانو تشخیص کرونا تاکنون بر روی نمونه حیوانی و انسانی تست و کارکرد آن تایید شده است، این کیت کمتر از ۳۰ ثانیه وجود یا نبود ویروس را تشخیص می‌دهد.
این کیت را محققان جوان شرکت های دانش بنیان برج و بارو و ابتکار نانو صنعت کیمیا مستقر در پارک علم و فناوری فارس ساخته اند.
یوسف امراللهی مدیرعامل شرکت های دانش بنیان برج و بارو و ابتکار نانو صنعت کیمیا سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا در جهان، همکاران ما به این نتیجه رسیدند که می توان با تغییراتی روی نانو سنسورها کرونا را شناسایی کرد.
امراللهی افزود: از بهمن ماه سال ۹۸ فعالیت در این حوزه آغاز شد و به صورت شبانه‌روزی در این زمینه کارهای تحقیقاتی و اجرایی انجام دادیم تا بتوانیم بر اساس شاخص‌هایی که کرونا دارد به هدف مورد نظر برسیم.
وی ادامه داد: اوایل فروردین ماه ۹۹ به طور دقیق می‌توانستیم بگوییم ما می توانیم ویروس کرونا را شناسایی کنیم و برای اخذ پروانه فعالیت به دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراجعه کردیم اما هنوز حتی نتوانستیم مجوزی برای چاپ مقالات دریافت کنیم.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: بعد از رونمایی این کار علمی از سوی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، منتظر صدور مجوزهای لازم هستیم تا بتوانیم این کار بزرگ را عملیاتی کنیم.
امراللهی افزود: با توجه درخواست کشورهای متعدد برای استفاده از کیت نانو تشخیص کرونا، اگر مجوز این محصول از سوی دانشگاه علوم پزشکی صادر شود این کار می تواند صادراتی شود.
وی با بیان اینکه به رغم نو بودن روش ابداعی ما در تشخیص کرونا و انجام آن برای اولین بار در دنیا، ما را با سیستم های قدیمی مقایسه می‌کنند، گفت: به طور مثال تعداد کسانی که در سیستم‌های پی سی آر ابتلای آنان به کرونا مثبت دیده شده بود در کیت های نانو تشخیص کرونا نیز مثبت مشاهده شد، تعدادی افراد در سیستم پی سی آر مثبت دیده نشدند اما از طریق سیستم ما مثبت نشان داده شدند که این افراد می‌توانند جزو افرادی باشند که ناقل هستند و به خاطر همین موضوع یک اختلاف نظر بین دانشگاه‌علوم‌ پزشکی و تیم علمی ما به وجود آمده است‌.
امراللهی افزود: اگر امکان تست های بیشتری به ما داده می‌شد دقیق بودن سیستم ابداعی ما برای دانشگاه علوم پزشکی مشخص می شد اما این فرصت داده نشده است.
وی ادامه داد: تا کنون ویدیو کنفرانس هایی با کشورهای اروپایی داشتیم که خیلی از کیت نانو تشخیص کرونا استقبال کردند اما ادامه همکاری را منوط به تایید کشور خودمان کردند.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان ابتکار نانو صنعت کیمیا گفت: در صورت صدور مجوز از سوی دانشگاه علوم پزشکی، شرکت ما توانایی تولید روزانه ۱۰۰ هزار کیت را دارد.
امراللهی افزود: در این مدت خیلی اذیت شدیم، حتی ما را سرزنش کردند که چرا به این موضوع پرداختید اما ما منتظر هستیم ببینیم دانشگاه علوم پزشکی چه تصمیمی در خصوص طرح ما می گیرد.

وی گفت: این ۲ شرکت با هیات مدیره مشترک بیش از هفت سال است که در حوزه نانوفناوری و در بحث هایی مثل نانوسنسورها در حال فعالیت هستند و تاکنون عناوین و مقام های مختلفی از جمله پژوهشکده برتر استان، ارایه طرح های نوآورانه کشور و شرکت فناور برتر آسیا در سال ۲۰۱۸ را کسب کرده است.
وی ادامه داد: روی نانو سنسورها فعالیت می کنیم که توانسته ایم مقالات متعددی در این زمینه چاپ کنیم، بیشتر روی نانو سنسورها در حوزا آلاینده‌های محیطی و زیست محیطی فعالییت کرده ایم.

صدور پروانه در اختیار وزارت بهداشت است
محمدرضا حیدری معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: پروانه لوازم آزمایشگاهی و کیت ها توسط اداره کل امور آزمایشگاه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر می شود.
وی افزود: ما مستندات و مدارک را برای بررسی و صدور پروانه تهیه و به تهران ارسال کرده ایم و تصمیم گیری در این زمینه در اختیار وزارت بهداشت است و دانشگاه علوم پزشکی شیراز خیلی در این زمینه دخیل نیست.
وی ادامه داد: احتمالا این طرح یکسری نواقص داشته یا نیاز به بررسی بیشتری دارد که مسئولان شرکت مربوط باید پیگیری لازم را در این زمینه داشته باشند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مسوولان شرکت دانش بنیان که کیت نانو تشخیص کرونا را ابداع کردند می توانند به من مراجعه کنند تا روند صدور مجوز را بررسی کنم و بدانم ایراد کار کجاست و کار آنان را پیگیری کنم تا به نتیجه برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت