بررسی فایده و زیان بازگشایی سینماها در روزهای شیوع کرونا


بررسی فایده و زیان بازگشایی سینماها در روزهای شیوع کرونا

بازگشایی سینماها از روزهای ابتدای تیرماه99 ریسک بزرگی بود که صاحبان فیلم‌ها و سازمان سینمایی پذیرفتند و برای بقای سینما به آن تن دادند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شیوع کرونا قطعا یک واقعه تاریخی است. اتفاقی که ضربه‌های بزرگی به نوع بشر زد. از خسارات جانی تا زیان‌های بزرگ اقتصادی. تقریبا اکثر مشاغل، مستقیم یا غیرمستقیم با این بیماری فراگیر رودررو شدند و به خاطر شیوع آن خسارت دیدند. دسته مشاغل سینما از سازندگان و تولیدکنندگان فیلم، تا پخش‌کنندگان و سینماداران و کارکنان سالن‌های سینما از اولین مشاغلی بودند که طعم ضرر و زیان کرونا را درک کردند. سالن‌های سینما در اغلب کشورها در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا چراغشان خاموش و تعطیل شدند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود و پس از تایید اولین نمونه‌های بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در کشور، تمامی اجتماعات و فعالیت‌های هنری از جمله سینما در ابتدا برای یک هفته و پس از آن تا آخر سال۹۸ و در نهایت تا پایان بهار۹۹ تعطیل شدند.

دراین‌باره بخوانید: از چین تا آمریکا؛ روزهای پررونق گیشه برمی‌گردند؟

این تعطیلی اجباری ۴ماهه با خسارت‌های فراوانی برای قشرهای مختلف سینما همراه بود. از فیلمساز و تهیه‌کننده‌ای که در تدارک نمایش فیلمش بود و ادامه فعالیت‌هایش به فروش و موفقیت فیلم قبلی‌اش بستگی داشت، تا سینمادار و نیروهای شاغل در سالن‌های سینما. هرچند سازمان سینمایی و وزارت ارشاد تلاش کردند با ایجاد طرح‌های حمایتی و ارائه سوبسید، به سالن‌های سینمای خسارت‌دیده کمک کنند اما واقعیت این بود که خسارت این تعطیلی ۴ماهه که اکران طلایی نوروز را هم شامل می‌شد خیلی بیشتر از طرح‌های حمایتی و سوبسیدهای دولتی بود، آن هم در سالی که دولت با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

بنابراین در ابتدای تابستان و با کاهش آمار مبتلایان به بیماری کووید۱۹ و بازگشت اغلب مشاغل به حالت عادی و پس از اینکه تقریبا مشخص شد که این ویروس بنای ماندن دارد و قرار نیست به این زودی از جهان دور شود، سینماها هم با مجوز ستاد ملی کرونا و با شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشخص شده، کرکره بالا کشیدند و پذیرای علاقمندان به سینما شدند.

«شنای پروانه» و عبور از کمدی «خوب، بد، جلف۲»

بررسی فایده و زیان بازگشایی سینماها در روزهای شیوع کرونا

از ابتدای تابستان و وقتی بالاخره رایزنی‌های سازمان سینمایی با صاحبان دو فیلم مطرح جشنواره سال گذشته یعنی «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف۲ ارتش سری» به نتیجه رسید و رسول صدرعاملی و محسن چگینی تصمیم به اکران فیلمشان در همین شرایط عجیب و متفاوت گرفتند، روزهایی بود که شیوع کرونا تا حدودی فروکش کرده بود اما هنوز کسی نمی‌توانست پیش‌بینی‌ای از اتفاقی که رخ خواهد داد داشته باشد.

در شرایط عادی شاید خوش‌بین‌ترین مخاطب سینما هم به ذهنش نمی‌رسید که با مختصات سینمای ایران و مخاطبانش و اقبال همیشگی‌شان به فیلم‌های کمدی، فیلم «شنای پروانه» که یک درام اجتماعی است و قصه‌اش در جنوب شهر می‌گذرد بتواند «خوب، بد، جلف۲ ارتش سری» را با زوج کمدین نام‌آشنایش پشت سر بگذارد. این اتفاق اما با تغییر شرایط سینما و مخاطبانش رخ داد و اولین آمارهای سازمان سینمایی از فروش فیلم‌ها حکایت از پیشتازی فیلم محمد کارت از فیلم پیمان قاسمخانی داشت.

دراین‌باره بخوانید:«شنای پروانه» پیشتاز فروش سینماها شد

نکته‌ای که برخی از اهالی سینما برای آن دلیل جالبی را عنوان می‌کنند. آنها بر این باورند که در روزهایی که مشخص نبود آیا ضمانت اجرایی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در سالن‌های سینما وجود دارد یا خیر، این مخاطبان جدی‌تر سینما و عاشقان پرده نقره‌ای بودند که این ریسک را پذیرفتند که در سالن‌های سینما حاضر شوند و فیلم جدی‌تر «شنای پروانه» را تماشا کنند.

بنابراین در جدول فروش سینماها تا پایان روز شانزدهم تیرماه «شنای پروانه» با بیش از ۹۴هزار مخاطب و فروش یک‌میلیارد و ۶۵۸میلیون تومانی در رده اول، «خوب، بد، جلف۲ ارتش سری» با حدود ۴۵هزار مخاطب و ۷۸۳میلیون و ۳۶۳هزار تومان فروش در رده دوم و بقیه فیلم‌ها به ترتیب «جهان با من برقص»، «عطر داغ»، «یادم تو را فراموش»، «چهل و هفت» در رده‌های بعدی قرار دارند.

شرایط خاص این روزها باعث شده تا برخی از فیلم‌ها که تبلیغات چندانی هم ندارند حتی کمتر از هزار مخاطب در طول مدت اکران تابستانه خود تجربه کنند. موضوعی که اگر درست آسیب‌شناسی نشود علاوه بر اینکه سودی برای سینمادار ندارد، سالن‌های سینما را با خسارت بیشتری روبه‌رو خواهد کرد.

بررسی فایده و زیان بازگشایی سینماها در روزهای شیوع کرونا

رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرط حیات سینما

سینما به مخاطب زنده است؛ این جمله شاید این روزها بیش از هر زمان دیگری قابل درک باشد. مخاطبی که به خاطر دیدن فیلم بر روی پرده نقره‌ای با تمام شروط رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنار می‌آید و به تماشای فیلم مورد علاقه‌اش می‌نشیند. علاقمندانی که حتی در شرایط اپیدمی ویروس کرونا و ظرفیت ۵۰درصدی سالن‌های سینما یک فیلم را در سینماهای مختلف به سانس فوق‌العاده می‌رسانند تا خستگی فیلمساز از تنش دربرود.

با توجه به اغلب تصاویری که در روزهای گذشته از سالن‌های سینما مخابره شد، به نظر می‌رسد سینماداران و مخاطبان سینما با علاقه بسیاری مراقب رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند تا بار دیگر چراغ سالن‌های سینما خاموش نشود. هرچند در روزهای اخیر کرونا بار دیگر و با شدت بیشتری در شهرهای مختلف مشغول گسترش است و وضعیت برخی از استان‌ها در حالت هشدار قرار گرفته اما تا تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای تعطیلی سالن‌های سینما، چراغ سینماها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی و البته اضافه شدن فیلم‌های جدید به اکران سینماها روشن خواهد ماند.

۲۵۸۲۵۸

کد خبر 1407385

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرزند حمید نوری در سوئد بازداشت شد