پیش‌بینی و اجرای 10 طرح شاخص عمران شهری برای لار


پیش‌بینی و اجرای  10 طرح شاخص عمران شهری برای لار

لارستان- ایرنا- هم اینک 10 پروژه عمران شهری در شهر لار در حال مطالعه و یا اجراست که به گفته رئیس شورای اسلامی این شهر موجب تحول اساسی برای این شهر 70 هزار نفری خواهد شد.

سید عبدالمهدی میرپور ،سه شنبه به همراه برخی مسئولان شهرداری لار در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه به برخی برنامه ها و اقدام های انجام شده و همچنین افق و آینده توسعه شهری لار و پروژه های عمرانی و مبلمان شهری اشاره کرد و گفت:با توجه به تناقض و تفاوت از منظر ظاهری و ساختار و فیزیک حاکم بر شهرهای قدیم و جدید لار باید طرح ها و هر گونه اقدام های عمرانی ، فرهنگی و کالبدی در آن ها نیز متناسب با این شرایط باشد.

شهر لار مرکز شهرستان لارستان به دو بخش قدیم و جدید تقسیم می شود؛ فرآیند شکل گیری این دو شهر قدیم و جدید با بروز یک زمین لرزه مهیب در اردیبهشت سال ۱۳۳۹ آغاز شد که با وقوع آن زلزله و کشته شدن بیش از صدها نفر و آوارگی مردمان شهر، دولت و مسئولان وقت در فاصله ای حدود چهار کیلومتری شهر قدیم لار و در زمینی به مساحت ۱۰۰هکتار در آن زمان ساخت شهری جدید با کالبد خاص و منحصر را پایه ریزی کردند.

از آن زمان تاکنون زندگی در هر دو شهر نیز جریان دارد.آن با تلفیقی از داشته ها و مکانیسم های بالقوه و نیز شرایط و ویژگی های خاصی از سنت و مدرنیته و با مشخصات فنی و ساختار و کالبد فیزیکی، شهری منحصر به فرد نزد مردم و شهروندان شناخته شده است.

شهر جدید لار با ساختاری مدرنیته، ویلایی و تنها شهر بدون کوچه و بن بست در ایران و حتی خاورمیانه شناخته می شود و همانند شهر قدیم که محل رجوع و کانون توجه بزرگان و تجار و بازرگانانی در گستره و سیر تحولات تاریخی، سیاسی ، اقتصادی و حتی فرهنگی برای مردمان این سامان محسوب می شود و توسعه و آبادانی هر دو شهر نیز برای مردم و شهروندان حیاتی و از مطالبات و خواسته های جدی آنان در شرایط کنونی است.

اکنون مدیریت شهری و شورا و شهرداری لار باید با درک این واقعیت ها و با نگاهی به داشته ها و پشتوانه های تاریخی شهر قدیم و همچنین ساختار و مبلمان شهری در شهر جدید لار با ظرافت و برنامه ریزی های علمی و متناسب با شرایط موجود اقدام به پیاده سازی و طراحی طرح های عمرانی و سرمایه گذاری برای رفاه حال شهروندان و آبادانی و توسعه مبلمان شهری این شهرها کنند.

اجرای ۱۰ طرح شاخص عمران شهری

رئیس شورای اسلامی شهر لار می گوید: ۱۰ پروژه شاخص شهری اعم از ساماندهی مبلمان شهری، توسعه میادین و ساخت مجتمع های تفریحی و گردشگری وبوستان ها و پارک های محله ای، اجرای طرح های توسعه ای در سطح شهرهای قدیم و جدید ومتناسب با موقعیت و ساختار و کالبدی شهرهای قدیم و جدید پیش بینی شده اند که با بهره برداری از آنها شاهد تحولی اساسی برای رفاه و آسایش شهروندان و گردشگران ورودی به این شهرها خواهیم بود.

میرپور بیان کرد: در شهر جدید لار سعی شده که تمام خدمات رفاهی و عمومی شهر با طراحی ها و ساختار مورد نظر شهر بدون کوچه همراه باشد و هر گونه طرح های عمرانی و سرمایه گذاری نیز با مشاوره مهندسان و روش های علمی شهرسازی طراحی و اجرایی شده است.

وی به برخی از مهمترین این طرح ها اشاره کرد و گفت: پیاده روسازی و استانداردسازی معابر شهری بدون پارک خودرو که یکی از مولفه های اساسی در ساختار جدید شهری برای رفاه حال شهروندان محسوب می شود در دستور کار شورای و شهرداری لار قرار گرفته و هم اینک نیز در سطح خیابان معلم ساخت پیاده روسازی در حال اجراست.

میرپور ادامه داد: برای این طرح در سال ۹۸ حدود ۶ میلیارد ریال هزینه شد و در سال جاری نیز ۱۰ میلیارد ریال برای شتاب بخشی این طرح اختصاص یافته است.

وی گفت: در فاز دوم طرح پیاده رو سازی خیابان معلم به طول ۶۷۰ متر و عرض ۶ متر و همچنین به مساحت چهار هزار و ۲۰۰ متر مربع سنگ فرش و فضای سبز و ۲ هزار و ۵۲۰ متر مربع موزاییک فرش نیز طراحی و پیش بینی شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر لار همچنین ساختمان اداری شهرداری لار با زیربنای حدود چهار هزار مترمربع و با پیشرفت فییزیکی بالای ۴۰ درصد از دیگر طرح هیا عمرای و شاخص در حوزه عمرن شهری دانست و گفت: سعی خواهد فاز نخست این طرح تا اوایل سایل آینده به بهره برداری برسد.

میرپور همچنین ساخت بوستان ها و پارک های مختلفی که در مناطق مختلف شهر پیش بینی شده از جمله برنامه های مهم مدیریت شهری برای رفاه حال شهروندان و توسعه جذب توریست در لار دانست و گفت: هم اینک بوستان محلی ، پارک نسترن، پارک ملی شهر ، پارک سرداران، و بوستان بانوان از جمله این طرح هاست.

وی پارک ۳۸ هکتاری ورودی شهر لار با پیشرفت فیزیکی بالای ۴۰ درصد را یکی از مهمترین طرح های عمران شهری در لار دانست و گفت: تمامی زیرساخت های لازم از جمله تامین آب، برق و جاده دسترسی تامین شده و با کمک بخش خصوصی و امتیازهایی که برای سرمایه گذار در این پارک دیده شده که فاز نخست آن تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس شورای شهر لار همچنین نوید اتمام یکی از مجهز ترین و با کیفیت ترین پارک های بانوان به مساحت ۱۲ هزار متر مربع و با پیش بینی و طراحی تمام زیرساخت ها و امکانات رفاهی لازم متناسب با شرایط حضور بانوان داد.

میرپور گفت:‌این بوستان شهری نیز که عملیات اجرایی آن بهمن ماه سال ۹۸ آغاز شده هم اینک با قوت در حال اجراست که در ساخت این پارک بسیاری از امکانات رفاهی و تغییر کاربری های مناسب بانوان از جمله پیست دوچرخه سواری، زمین های ورزشی روباز و سرپوشیده و فضای مناسب بازی و تفریحی ، آب نما و مکان های ویژه نگهداری کودکان و حتی کارگاه های اموزش آش پزی نیز پیش بینی و طراحی شده است.

وی افزود: مسیرهای پیاده‌ روی، اسکیت، فضاهای غذاخوری شامل رستوران و کافه، زمین‌های ورزشی شامل والیبال، بسکتبال، زمین بازی کودکان، مهدکودک، گلخانه، بازارچه، تالار اجتماعات، نمازخانه وسایر فضاهای رفاهی نیز در طراحی این پارک لحاظ شده است.

۶۴۰ میلیارد ریال بودجه سال ۹۹ شهرداری لار

شهردار لار نیز میزان بودجه مصوب سال جاری (۹۹) شهرداری لار را افزون بر ۶۴۰ میلیارد ریال و پیش بینی تحقق آن را بالای ۷۰ درصد عنوان کرد.

محمدرضا قنبرنژاد با بیان اینکه بودجه شهرداری ها با بودجه های تخصیصی دولت و حتی بخش خصوصی متفاوت است و در حقیقت شهرداری ها بیشترین میزان بودجه خود را از محل درامدها و عوارض وصول می کنند، گفت: امسال و با توجه به شیوع بیماری کرونا شهر لار حتی به نسبت برخی کلان شهرها وضعیت بهتری داشته است.

وی بیان داشت: میزان بودجه شهرداری لار در سال ۹۸ نیز حدود ۴۲۰ میلیارد ریال بود که حدود ۳۵۰ میلیارد ریال آن نیز محقق شد.

شهرداری آماده مشارکت برای ساماندهی بازار قیصریه است

شهردار لار همچنین آمادگی و همکاری و مشارکت این نهاد برای ساخت و ساماندهی بازار تاریخی قصیریه در شهر قدیم لار را یادآور شد و گفت: به نظر می رسد فراتر از کمبود اعتبار برخی ناهمانگی ها عملیات مرمت و بازسازی این بازار تاریخی را تاکنون به تعویق اندخته است.

قنبرنژاد اضافه کرد: برخی نهادها از جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لارستان از طرح های عمرانی و اقدام های شهرداری در این بازار ایراد گرفته اند که طرح های احیایی و بازسازی باید با هماهنگی و محوریت این اداره باشد که البته شهرداری برای همکاری و مشارکت آمادگی دارد.

بازار قیصریه در شهر لارقدیم در سال ۱۳۱۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

شهرستان لارستان در سال ۱۳۸۸ با تصویب هیات دولت به فرمانداری ویژه ارتقا یافت.

این شهرستان به مرکزیت شهر لار با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج