خانه سپهبد امیر احمدی


خانه سپهبد امیراحمدی، خانه نخستین سپهبد ایران (سپهبد امیراحمدی)، منزل احمد امیراحمدی، یا عمارت احمدآقاخان معروف به امیرحمدی قصاب لرستان، خانه سپهبد یکصد کنتور، خانه وزیرجنگ، وزیر کشور، خانه فرماندار نظامی تهران، خانه امیر احمدی که 16سال عضو مجلس سنا بود.خانه سپهبد امیراحمدی، خانه نخستین سپهبد ایران، منزل احمد امیراحمدی، عمارت احمدآقاخان خانه قصاب...

خانه سپهبد امیراحمدی، خانه نخستین سپهبد ایران (سپهبد امیراحمدی)، منزل احمد امیراحمدی، یا عمارت احمدآقاخان معروف به امیرحمدی قصاب لرستان، خانه سپهبد یکصد کنتور، خانه وزیرجنگ، وزیر کشور، خانه فرماندار نظامی تهران، خانه امیر احمدی که ۱۶سال عضو مجلس سنا بود.خانه سپهبد امیراحمدی، خانه نخستین سپهبد ایران، منزل احمد امیراحمدی، عمارت احمدآقاخان خانه قصاب لرستان، خانه سپهبد یکصد کنتور، خانه وزیرجنگ، وزیر کشور، خانه فرماندار نظامی تهران، خانه سردار عظیم محمد توفیقی و …از نام های دیگر آن است.

خانه سپهبد امیر احمدی

خانه سپهبد امیر احمدی

بخش اصلی آن در اواخر قاجار و توسط سردار عظیم بنا شد و برخی از عمارتهای این خانه در دوران پهلوی اول و دوم توسط سپهبد امیراحمدی بنا گردید.خانه‌ی بزرگ هفت هزار متری «سپهبد امیر احمدی» در میدان حسن‌آباد قرار دارد، خانه‌ای تاریخی که تا آن زمان هیچ خبری از آن منتشر نشده بود. مالک بنا را کمیته‌ی امداد امام (ره) اعلام کردند و پس از گذشت یک ماه اعلام شد این خانه در لیست مزایده‌ی املاک کمیته‌ی امداد قرار گرفته و به دنبال آن بود که ترس از سرنوشت این خانه که می‌توانست مانند خانه ملکه توران به طور کامل تخریب شود، باعث انتشار هشدارهایی از سوی دوستداران میراث فرهنگی شد.

سپهبد احمد آقا خان امیراحمدی

سپهبد احمد آقا خان امیراحمدی (۱۲۶۳ در اصفهان – ۵ آذر ۱۳۴۴ در تهران) نخستین سپهبد ایران در دوره رضاشاه بود. او از عوامل مؤثر در کودتای سوم اسفند بود و در طول حیات خود هشت بار وزیر جنگ، دو مرتبه وزیر کشور، پنج نوبت فرماندار نظامی تهران، دو بار فرمانده کل ژاندارمری و سال‌ها فرمانده لشکرهای لرستان و آذربایجان و ۱۶ سال عضو مجلس سنا بوده‌است.
او در زمان کودتای سوم اسفند جزو افسران بریگاد قزاق و از یاران و زیردستان رضاخان محسوب می‌شد و در جریان کودتا از عوامل مؤثر بود. در جریان ماجرای غلامعلی خان بیرانوند در لرستان، فرماندهی سپاهیان سردارسپه را برعهده داشت. او ازجمله کسانی بود که با امضای خود در پشت قرآن به رضاشاه اطمینان دادند که در رسیدن به مقام سلطنت به او کمک خواهند کرد. در دوره پادشاهی رضاشاه، مدتی از چشم شاه افتاد و برای آنکه تحقیر شود، به ریاست «اداره دواب و ایلخی» ارتش گماشته شد. به هنگام حمله متفقین و وقایع شهریور بیست، از طرف دولت محمدعلی فروغی فرماندار نظامی تهران شد و بعد از تبعید رضاشاه از کشور، بارها به وزارت جنگ و وزارت کشور منصوب شد. در اواخر عمر سناتور (نماینده مجلس سنا) بود.

خانه سپهبد امیر احمدی

خانه سپهبد امیر احمدی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)